Pierwsza w Polsce wizyta amerykańskiej formacji Jasona Kao Hwanga była dla fanów jazzu okazją pod wieloma względami specjalną. Niewiele jest na współczesnej scenie grup, które z taką łatwością balansują pomiędzy światem współczesnego mainstreamu i awangardy. EDGE to kwartet muzyków z najwyższej półki (każdy z nich prowadzi z powodzeniem swoje własne zespoły), który w typowo nowojorskim stylu łączy nietypowe instrumentarium (skrzypce/altówka - kornet/flugelhorn - kontrabas - perkusja) z bogactwem brzmień i stylistyk, począwszy od orientalnej melodyki i skupienia rodem z Dalekiego Wschodu (lider zespołu ma chińskie korzenie), poprzez elegancję i kunszt muzyki klasycznej aż po ogień i szaleństwo improwizacji.
Rozbudowane i wielowątkowe kompozycje w trakcie koncertu tylko pozornie ograniczają muzyków – w ramach narracji na popisy solowe miejsc jest mnóstwo, a soliści to wyśmienici. Jason Kao Hwang potrafi krzesać ze strun skrzypiec ogień albo chwytać za serce przejmującym dźwiękiem. Trudno też o trębacza (czy, konkretniej, kornecistę) o większej wyobraźni niż Taylor Ho Bynum, manipuluje on dźwiękiem za pomocą całegom zestawu tłumików, zadziwia eksperymentalnym podejściem, zachwyca ultra-niskim dźwiękiem jaki potrafi wydobyć z instrumentu. Gra Kena Filiano jest po prostu piękna, brzmienie jego kontrabasu pełne głębi i pewnej gracji, co, biorąc pod uwagę charakter instrumentu, nie jest wcale częste. Andrew Drury potrafi być demonem perkusji, dekonstruując i modyfikując zestaw perkusyjnym arsenałem przeróżnych dodatków – gongów, szczotek, łącznie z metalowym stożkiem, w który dmie pochylony nad perkusją wydobywając z niej zaskakujące i nieco przerażające rezonanse.
Jest w muzyce EDGE puls i zaraźliwy entuzjazm, są wirtuozeria i energia, jest wybuchowa wielokulturowa mieszanka, jest młodzieńcza werwa i rozwaga, którą daje doświadczenie. Jest wszystko to, co powinno zadowolić każdego fana dobrej muzyki jazzowej. Ci, którzy pojawili się na koncercie w Krakowie byli zadowoleni (a i z pozostałych miast napłynęły podobne informacje).
Formacja Jason Kao Hwang/EDGE dała trzy koncerty: 14 października w Poznaniu (Scena na Pietrze), 15.10 w Katowicach (Jazz i Okolice, Hipnoza) i 16.10 na Krakowskiej Jesieni jazzowej (Alchemia). Trasę zorganizowała agencja Izumi Productions, pomocy finansowej udzieliła Ambasada Amerykańska w Warszawie.
Bartosz Adamczak
Zobacz również
Pójście na koncert Petera Brötzmanna przypomina decyzję o tym, czy chcemy skoczyć na bungee,… Więcej >>>
Spotkanie tych znakomitych muzyków na jednej scenie dawało szansę zarówno na ciekawą fuzję ich… Więcej >>>
W warszawskim klubie Harenda odbył się 31 marca koncert charytatywny, z którego dochód w… Więcej >>>
Koncert w warszawskim teatrze Roma (28 marca, mniej więcej w połowie całej trasy koncertowej)… Więcej >>>