Wytwórnia: Jazz Forum Rec. 050
Tonality Passage; 5.2.; Circular Motion; Lilla Chezquiz; Velocity; A Light of Hope; Simple Story
Muzycy: Jarosław Bothur, saksofon tenorowy; Kuba Płużek, fortepian; Max Mucha, kontrabas; Grzegorz Masłowski, perkusja
Saksofon Bothura obok fortepianu Kuby Płużka to główni bohaterowie albumu „Lilla Chezquiz”. Kwartet warszawskiego saksofonisty cieszy się już zasłużoną renomą w naszym kraju, renomą, którą zawdzięcza ciekawym, niebanalnym kompozycjom, wysokiemu poziomowi wykonawczemu i tej niewytłumaczalnej, tajemniczej aurze, która odróżnia ich muzykę od wielu innych młodych zespołów.
Dźwięki zawarte na płycie tego zespołu wywodzą się w prostej linii od najsłynniejszych formacji lat 60., z Kwartetem Johna Coltrane’a na czele. Krzywdzące byłoby jednak sprowadzanie tej grupy wyłącznie do roli kopistów tamtej muzyki. Na „Lilla Chezquiz” usłyszeć można także wiele dużo nowocześniejszych środków, czasem sposób budowania napięcia pomiędzy akordami fortepianu, sekcją rytmiczną a saksofonem przypomina Kwartet Branforda Marsalisa, a nawet momentami abstrakcyjny, intuicyjny jazz zespołu Dave’a Hollanda. Urzeka sposób, w jaki skomplikowane nieraz harmonie naturalnie łączą się z melodyjnością utworów. Nie ma tu żadnych grymasów, silenia się na artystowską minę, muzyka płynie wartko, wpada w ucho, a jednocześnie jest bardzo interesująco skonstruowana. Być może Bothur i jego koledzy nie wyważają żadnych drzwi, ale słucha się ich świetnie.
Autor: Marek Romański