Festiwale

fot. Maciej Moskwa/ Testigo Documentary

Opublikowano w JAZZ FORUM 3/16

Babskie Granie 2016

Stanisław Danielewicz


Gwiazdą trzydniowego festiwalu Babskie Granie w gdańskim Żaku (5-7 lutego) była Helen Sung, amerykańska pianistka pochodzenia tajwańskiego, która wystąpiła z towarzyszeniem trójki muzyków z Nowego Jorku – alcisty Logana Richardsona, kontrabasisty Josha Ginsburga i perkusisty Donalda Edwardsa. W swojej dotychczasowej karierze pianistka grała z wieloma sławami, a skład, z którym wystąpiła w Żaku, to zestaw trafnie dobrany, jeśli idzie o realizację pomysłów niezwykłej artystki. Każdy z jej muzyków to indywidualista, mający własną wizję tego, jaki powinien być jazz. Sama liderka, mająca klasyczne wykształcenie w zakresie pianistyki, „odkryła” jazz już po przekroczeniu dwudziestego roku. Przez dwa lata Sung studiowała w Thelonious Monk Institute of Jazz, pod okiem takich artystów jak m.in. Clark Terry, Jackie McLean, Jimmy Heath, czy Ron Carter. Odkrywała odmienne muzyczne światy, m.in. w czasie podróży do Indii z Hancockiem i Shorterem.

Te nowe doświadczenia i siedem płyt wydanych pod własnym nazwiskiem (drugie tyle to udział w projektach innych artystów), setki koncertów wreszcie – ukształtowało pianistkę łączącą elegancję klasycznej dynamiki, znajomość wszelkich odmian jazzowej stylistyki. Jej własne kompozycje zachowują elegancję, umiar i konsekwencję formy. Pianistka sięga więc chętnie, ale z dystansem, po cytaty z klasyki, które stanowią wprowadzenie do późniejszych swobodnych transformacji, wynikających z eksploracji harmonicznych i sonorystycznych. Biegłość, czy raczej perfekcja techniczna nie jest celem, lecz niezbędnym dodatkiem.

Eksplorująca szerokie obszary jazzowego idiomu pianistyka Helen Sung nie jest nowością dla polskich słuchaczy, bo artystka była m.in. gościem festiwalu w Kaliszu w roku 2009 ze swoim triem. Porównanie obu występów jest dobrym świadectwem rozwoju, jaki w ciągu tych kilku lat przeszła. Nie idzie nawet o wyraźnie gęstszą fakturę brzmieniową, większą kontrolę nad zawartością melodyczną poszczególnych fraz i wysmakowanych łączników między nimi. To bardziej nieuchwytne zjawisko, które można określić w dwóch słowach: artystyczna dojrzałość.

Kilka słów o innych uczestnikach Babskiego Grania. Do jazzu bezpośrednio odwoływała się skrzypaczka łączników między nimi. To bardziej nieuchwytne zjawisko, które można określić w dwóch słowach – artystyczna dojrzałość.

Kilka słów o innych uczestnikach Babskiego Grania. Do jazzu bezpośrednio odwoływała się skrzypaczka Dominika Rusinowska z zespołem D.R.A.G.: Mateusz Gawęda - p, Jakub Mielcarek - b, Józef Rusinowski - dr. Z kolei gitarzystka basowa Kinga Głyk z towarzyszeniem ojca Irka Głyka na perkusji i Jakuba Gwardeckiego na keyboardach zaprezentowała świetny show funkowo-r & b-soulowy, w którym na szczęście dążenie do pochwalenia się mistrzowską techniką gry nie przeważyło nad dbałością o formę.

Pierwszego dnia festiwalu śpiewała i grała keybordzistka Dominika Barabas z towarzyszeniem Piotra Pawlusa - g, Michała Francuzika - b i Mateusza Brzostowskiego - dr. Rewelacyjne warunki głosowe wokalistki, które kojarzę ze stylistyką bluesową czy funkową, bardzo pomysłowe aranżacje utworów – niestety nie współgrały z repertuarem, poza momentami, gdy wokalistka sięgała po covery. To, co w zapowiedziach opisywano jako „poezję śpiewaną”, okazało się być prymitywną grafomanią, z poezją nie mającą nic wspólnego, raczej z urywkami pamiętnika rozwydrzonej pensjonarki. Koncert, zapowiadany jako „Rustykalny cyrk”, okazał się cyrkiem nieporozumień artystycznych.

Stanisław Danielewicz



Zobacz również

Jazz Forum Showcase

Pierwsza edycja Jazz Forum Showcase powered by Szczecin Jazz odbyła się w dn. 1-3… Więcej >>>

Jazz & Literatura 2017

Trzecia edycja śląskiego festiwalu odbyła się w dn. 6 - 15 października. Więcej >>>

Ad Libitum 2016

11. edycja Festiwalu Muzyki Improwizowanej odbyła się w Warszawie w dn. 19… Więcej >>>

Jazzbląg 2016

Trzy dni, od 22 do 24 września, trwał zeszłoroczny festiwal w Elblągu.  Więcej >>>

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm   
Dokument bez tytułu