Pod hasłem „Made in POLIN/Podróż przemian” 10 października br. w warszawskim Muzeum Historii Żydów odbył się niezwykle interesujący koncert jazzowy. Miał on uczcić pierwszą rocznicę otwarcia stałej wystawy. Pianista Piotr Orzechowski wraz z izraelskim trębaczem Avishaiem Cohenem zaprezentowali program „Warsaw Standards” złożony z utworów polsko-żydowskich kompozytorów: Bronisława Kapera i Victora Younga. |
Te nazwiska znane są wszystkim jazzmanom na całym świecie,
podobnie jak i melodie pochodzące z amerykańskich filmów, które stały
się standardami. When I Fall in Love, My Foolish
Heart, Stella by Starlight to
kompozycje Younga, Green Dolphin Street, All God’s Chillun Got
Rhythm i Invitation to
najbardziej popularne kompozycje Kapera. Wszystkie zostały przypomniane tego
wieczoru. Na bis obaj muzycy wykonali improwizację na temat piosenki Miasteczko
Bełz.
Wymienione utwory stanowiły podstawę do swobodnych improwizacji. Mistrzostwo muzyków polegało na tym, że materiał do nich stanowiły nie tylko melodie, ale także rytm i harmonia. To bardzo twórczy sposób grania – tworzyć nową harmonię, nowe akordy i alteracje na bazie znanych akordów. Taki duet to bardzo wymagający zestaw; trzeba jakoś zrekompensować brak bębnów i basu, pomysłowo ze sobą współdziałać. Obaj muzycy są doświadczeni w takim graniu i choć spotkali się na próbie zaledwie dzień wcześniej, wszystko wyszło nadzwyczajnie. Po raz kolejny mogliśmy się przekonać o klasie Piotra Orzechowskiego, a Avishai Cohen wydawał się dla niego partnerem idealnym. Piękny wieczór.
Ryszard Borowski
Zobacz również
Pójście na koncert Petera Brötzmanna przypomina decyzję o tym, czy chcemy skoczyć na bungee,… Więcej >>>
Spotkanie tych znakomitych muzyków na jednej scenie dawało szansę zarówno na ciekawą fuzję ich… Więcej >>>
W warszawskim klubie Harenda odbył się 31 marca koncert charytatywny, z którego dochód w… Więcej >>>
Koncert w warszawskim teatrze Roma (28 marca, mniej więcej w połowie całej trasy koncertowej)… Więcej >>>