Festiwale
Warsztaty w Puławach
fot. Andrzej Rumianowski

Artykuł opublikowany w JAZZ FORUM 9/2016

Warsztaty w Puławach 2016

Agnieszka Antoniewska


Międzynarodowe Warsztaty Jazzowe w Puławach to najstarsze przedsięwzięcie tego typu w Europie, które już od 46 lat wprowadza młodych zdolnych w trudności i przyjemności związane z tworzeniem i wykonywaniem muzyki w kreatywnej formie. Tegoroczna edycja zgromadziła 130 uczestników, którzy pod kierunkiem 20 wykładowców kształcili się w zakresie improwizacji, kompozycji, teorii, historii, pracy indywidualnej i zespołowej oraz samego słuchania muzyki. Od 7 do 17 lipca, od brzasku do świtu, młodzi artyści szlifowali swoje jazzowe umiejętności. W ciągu dnia brali udział w zajęciach w klasach instrumentalnych i wokalnych, ucząc się abecadła jazzowej improwizacji na wykładach z teorii jazzu, po czym do późnej nocy dzielili scenę z kadrą podczas wielogodzinnych jam sessions z udziałem publiczności, by nad samym ranemostatecznie dopracowywać finałowe projekty w podgrupach – zespołach powstających w czasie trwania warsztatów.

Za kierownictwo dydaktyczne przedsięwzięcia odpowiadał Janusz Szprot, założyciel i długoletni szef Wydziału Jazzu Bilkent University w Ankarze. Z Turcji od dwunastu lat przylatuje do Puław również Sibel Köse, kształcąc adeptów sztuki wokalnej, którzy na warsztatach stanowią najliczniejsze grono. Grupę w tym zakresie poprowadził również dr hab. Janusz Szrom. Za naukę emisji techniką Speech Level Singing odpowiadał Marek Stawiński. Wokaliści mieli do dyspozycji trzy sekcje rytmiczne, w skład których wchodzą znakomici zawodowi muzycy, oferujący im każdego dnia swoje wsparcie merytoryczne i mentalne. W tym roku byli to: dr Mariusz Bogdanowicz, Sebastian Frankiewicz, Bogdan Hołownia, Michał Jaros, Kazimierz Jonkisz, Wojciech Majewski. Kadrę stanowili muzycy, których jazz-fanom nie trzeba przedstawiać. Klasę fortepianu poprowadził Artur Dutkiewicz, kontrabasu i gitary basowej – Wojciech Pulcyn, perkusji – Paweł Dobrowolski (oraz gościnnie Cezary Konrad), saksofonu – Adam Wendt, gitary – Rafał Sarnecki, trąbki – Piotr Schmidt. Big Band poprowadził Dante Luciani, wykładowca w klasie puzonu we Frost School of Music na Uniwersytecie w Miami.

Oprócz koncertów odbywających się prawie codziennie na dużej scenie, warsztaty wieńczą dwa wydarzenia najważniejsze: koncert wokalistów oraz – dzień później – koncert finałowy, na który składają się występy zespołów, big bandu oraz wybranych, najlepszych głosów klasy wokalnej. Poziom wykonawczy wokalistów był bardzo wyrównany, a konkurencja olbrzymia, więc miejsce w koncercie finałowym znalazło się tylko dla kilku wybrańców: Caroline Baran, Meric Calisan, Sibel Demir, Alexandry Gadziny, Zuzanny Jasińskiej, Sylwii Majchrzak, Haliny Masiuk, Erdema Özkana, Anastazji Roskach i Piotra Zubka. Imponującą techniką gry i eksplozją energii wyróżnił się podczas finału zespół z Chicago, Caroline & Friends, w składzie Caroline Baran - voc, b; Kinga Smutek - p; Daniel Jonak - g oraz Sam Subar - dr, wysoko zawieszając poprzeczkę swoim kolegom z innych formacji. W duchu free zaprezentował się Batory Band z saksofonistą Dariuszem „Batorym” Szczepańskim w roli lidera – wieloletnim uczestnikiem warsztatów, bez którego chyba już nikt nie może sobie ich wyobrazić. Dużą uwagę przykuwał kontrabasista Krzysztof Maciejko, który wystąpił w kilku formacjach, grając treściwe sola i akompaniując kolegom z wyczuciem profesjonalisty.

Koncert finałowy był prezentacją efektów pracy wykładowców z warsztatowiczami, ale też wyrazem wdzięczności dla puławiaków, którzy od wielu lat potwierdzają, że są wyjątkowymi gospodarzami tego wydarzenia. Wykazują się nie tylko życzliwością w stosunku do uczestników, ale też pełną otwartością dla samej muzyki – są wiernymi słuchaczami conocnych jamów w Smoku, a na finał przychodzą całymi rodzinami. Formuła tego koncertu jest swobodna i improwizowana, o co rokrocznie dba głównodowo­dzący Krzysztof Sadowski.

Warsztatowicze mieli również okazję spotkać się z redaktorem naczelnym JAZZ FORUM. Jubileusz 50-lecia tytułu był doskonałym impulsem, by do Puław zaprosić Pawła Brodowskiego, który przedstawił historię pisma i uświadomił młodym adeptom jazzu, jak ważną rolę JAZZ FORUM odgrywa w kształtowaniu ich świadomości muzycznej. Organizatorzy warsztatów zadbali o to, by każdy uczestnik otrzymał specjalnie przygotowany podręcznik: „Materiały do ćwiczeń improwizacji jazzowej” autorstwa Janusza Szprota oraz aktualne i archiwalne wydania miesięcznika z całego roku wraz z płytami z polskim jazzem.

Na warsztatach spotykają się ludzie, którzy mają jedną wspólną cechę – miłość do jazzu, i chodzi tu zarówno o uczestników, jak i organizatorów. Od lat prowadzone są one w duchu rozpalania pasji do muzyki u tych młodych ludzi, by nie stała się tylko chwilową fascynacją. Taki ambitny plan stawiają sobie organizatorzy i przy każdej edycji go realizują. Na potwierdzenie tej tezy można by przytoczyć historie wielu znakomitych muzyków, którzy zapytani o swoje początki, odpowiadają, że wszystko zaczęło się w Puławach…

Organizatorem 46. Międzynarodowych Warsztatów Jazzowych – Puławy 2016 była Fundacja Jazz Jamboree przy współpracy z Puławskim Ośrodkiem Kultury „Dom Chemika” pod dyrekcją Kamili Salwowskiej-Duk. 



Zobacz również

Jazz & Literatura 2017

Trzecia edycja śląskiego festiwalu odbyła się w dn. 6 - 15 października. Więcej >>>

Ad Libitum 2016

11. edycja Festiwalu Muzyki Improwizowanej odbyła się w Warszawie w dn. 19… Więcej >>>

Jazzbląg 2016

Trzy dni, od 22 do 24 września, trwał zeszłoroczny festiwal w Elblągu.  Więcej >>>

Jamie Cullum: Finał Zadymki

Finał Zadymki miał miejsce w sali koncertowej NOSPR w Katowicach.  Więcej >>>

  MKIDN      stoart       stoart       stoart     psj      ejm
Dokument bez tytułu