Wytwórnia: ECM (dystrybucja Universal)

1.  Vijay Iyer – Poles („Far From Over”)
2.  David Virelles – Tierra („Gnosis”)
3.  Bill Frisell/Thomas Morgan – Subconcious Lee („Small Town”)
4.  Anouar Brahem – Bom Dia Rio („Blue Maqams”)
5.  Björn Meyer – Traces of a Song („Provenance”)
6.  Django Bates’ Beloved – Little Petherick („The Study Of Touch”)
7.  Maciej Obara Quartet – Echoes („Unloved”)
8.  Stefano Battaglia – Halap („Pelagos”)
9.  Gary Peacock Trio – Blue in Green („Tangents”)
10.  Tim Berne’s Snakeoil – Stingray Shuffle („Incidenals”)
11.  Tomasz Stańko New York Quartet – Burning Hot („December Avenue”)


ECM TRACES

Wraz z aktualnym numerem JAZZ FORUM nasi prenumeratorzy otrzymają niezwykły sampler wytwórni ECM. Kierowana od blisko pół wieku przez producenta Manfreda Eichera, najważniejsza jazzowa oficyna w Europie, jedna z najważniejszych na świecie, wciąż wyznacza nowe trendy, skupia muzyków, którzy poszerzają granice muzyki improwizowanej. Specjalnie dla naszych czytelników kultowa wytwórnia przygotowała promocyjną składankę z wybranymi utworami najnowszej oferty, wśród nich m.in. nagrania formacji Tomasz Stańko New York Quartet i Kwartetu Macieja Obary z Dominikiem Wanią przy fortepianie. Oto krótka prezentacja poszczególnych utworów na płycie kompaktowej:




Vijay Iyer / Far From Over

Poles

Vijay Iyer - p, Fender Rhodes; Graham Haynes - co, flgh, electronics; Steve Lehman - as; Mark Shim - ts; Stephan Crump - b; Tyshawn Sorey - dr

Otwierająca nasz krążek kompozycja Vijaya Iyera Poles pochodzi z „Far From Over” – piątego już albumu nagranego dla firmy ECM przez amerykańskiego pianistę hinduskiego pochodzenia, jednej z najważniejszych postaci światowej sceny jazzowej. Na nowej płycie Iyer osiąga absolutne wyżyny swojego kunsztu, zarówno jako instrumentalista, jak i lider zespołu. Towarzyszyli mu podczas nagrania wybitni wirtuozi i improwizatorzy: Graham Haynes, Steve Lehman i Mark Shim na instrumentach dętych oraz rewelacyjna sekcja rytmiczna Stephan Crump/Tyshawn Sorey.

Sekstet czerpie z ogromnego bogactwa tradycji jazzowej, zachowując przy tym własny, świeży styl. Muzyka jest bardzo zróżnicowana – nie brakuje mocnych, energetycznych utworów (Down to the Wire, Good on the Ground), choć są też smutne, posępne kompozycje (For Amiri Baraka, Threnody). Album hipnotyzuje pulsującym rytmem i urzeka świetnie napisanymi melodiami. „Zespół ma w sobie wiele różnych żywiołów: jest ogień, jest także ziemia. Nasze brzmienie jest bardzo głębokie” – tłumaczy Iyer. „Słychać też wpływ powietrza i wody – nasza muzyka jest w nieustannym ruchu”.


David Virelles / Gnosis

Tierra

David Virelles - p, marímbula, voc; Román Díaz - lead voc, perc; Allison Loggins-Hull - piccolo, fl; Rane Moore - cl, bcl; Adam Cruz, Alex Lipowski, Matthew Gold, Mauricio Herrera - perc; Thomas Morgan - b; Yunior Lopez - viola; Christine Chen, Samuel DeCaprio - cello; Melvis Santa, Mauricio Herrera - voc

Wychowany w Santiago na Kubie, a obecnie mieszkający w Nowym Jorku pianista i kompozytor David Virelles prezentuje nowy, obszerny i ekscytujący projekt. Album „Gnosis” to dzieło pokazujące bogactwo kubańskiej kultury i tradycji. Dzięki niemu słuchacz może poznać różne odmiany tamtejszej muzyki – sakralnej, świeckiej oraz rytualnej. Choć krążek w istotny sposób czerpie z dorobku muzyki tradycyjnej, jego ostateczny kształt mógł zostać nadany tylko przez uzdolnionego, osadzonego we współczesnych realiach artystę, któremu nieobca jest sztuka improwizacji. Smyczki, instrumenty dęte i perkusjonalia odgrywają na „Gnosis” swoje role. Virelles porównuje ich relację do „kilku rodzin, które funkcjonują w ramach jednej całości – co symbolizuje interakcję międzykulturową”. W centrum tego projektu stoi fortepian i śpiew lidera oraz perkusja Romána Díaza – ważnej postaci w historii muzyki afro-kubańskiej.



Bill Frisell & Thomas Morgan / Small Town

Subconcious Lee

Bill Frisell - g; Thomas Morgan - b

Jeden z najsłynniejszych, współczesnych gitarzystów jazzowych Bill Frisell i basista Thomas Morgan nagrali w duecie kameralny, poetycki album. „Small Town” został zarejestrowany na żywo w słynnym nowojorskim klubie jazzowym Village Vanguard. Większość utworów to kompozycje autorstwa Frisella balansujące pomiędzy bluesem, country, Americaną, a jazzową improwizacją. Na nasz sampler wybrany został jednak standard Subconcious Lee autorstwa legendarnego saksofonisty Lee Konitza. Na płycie znalazła się też długa, 11-minutowa interpretacja utworu It Should’ve Happened a Long Time Ago perkusisty Paula Motiana. To wzruszający hołd dla artysty, z którym Frisell często nagrywał i występował.

Obaj muzycy mają już spory dorobek związany z firmą ECM. Bill Frisell nagrywa dla niej już od lat 80. – zarówno autorskie albumy, jak i jako sideman takich muzyków jak m.in. Marc Johnson, Arild Andersen, Paul Bley, Jan Garbarek, czy Eberhard Weber. Thomas Morgan współpracował z takimi luminarzami jak Tomasz Stańko, Jakob Bro, David Virelles, Giovanni Guidi czy Masabumi Kikuchi.



Anouar Brahem / Blue Maqams

Bom Dia Rio

Anouar Brahem - oud; Dave Holland - b; Jack DeJohnette, dr, perc; Django Bates - p

Tunezyjski mistrz gry na bliskowschodniej lutni oud na swoje 60. urodziny nagrał jedną z najważniejszych płyt wśród ubiegłorocznych propozycji ECM. Do nagrania „Blue Maqams” Anouar Brahem zaprosił wielkich mistrzów jazzu, wsławionych współpracą z Milesem Davisem, brytyjskiego kontrabasistę Dave’a Hollanda i amerykańskiego perkusistę Jacka DeJohnette’a. Skład uzupełnia brytyjski pianista Django Bates, który znakomicie odnalazł się w bliskowschodnich skalach, na których oparta jest muzyka Brahema. Nagrany w nowojorskich studiach Avatar album stanowi swoisty pomost pomiędzy arabskim systemem modalnym (maqam), a zbudowaną na bluesie harmonią jazzową (blue notes).


Björn Meyer / Provenance

Traces of a Song

Björn Meyer - bg

Urodzony w Szwecji, a mieszkający w Szwajcarii basista Björn Meyer nagrał pierwszy w historii oficyny ECM album na gitarę basową solo. Przygotowując materiał na „Provenance” wykorzystał swoje doświadczenia ze współpracy z takimi artystami jak perska harfistka i śpiewaczka Asita Hamidi, szwedzki wirtuoz nyckelharpy Johan Hedin, Anouar Brahem, czy szwajcarska grupa Nik Bärtsch’s Ronin (której członkiem był przez dekadę i często wykorzystywał w niej gitarę basową jako instrument solowy).

Płyta „Provenance” została nagrana w Auditorio Stello Molo RSI w Lugano – sali o bogatej akustyce, dzięki czemu udało się przekazać wiele subtelnych detali brzmieniowych w grze Meyera. Sam podkreśla istotną rolę akustyki pomieszczenia w swojej muzyce: „Choć mój instrument, technicznie rzecz biorąc, nie jest akustyczny, na muzykę olbrzymi wpływ zawsze ma pomieszczenie, w którym jest wykonywana. Sposoby, w jakie akustyczna specyfika danego miejsca zmieniała brzmienie moich kompozycji i improwizacji, od zawsze stanowiły dla mnie źródło inspiracji i zaskoczeń. Ten album nie jest do końca solowy. Gra na nim jeszcze jeden członek mojego projektu – pomieszczenie!”.


Django Bates’ Belovèd / The Study of Touch

Little Petherick

Django Bates - p, Petter Eldh - b, Peter Bruun - dr

Brytyjski pianista powrócił w ubiegłym roku do firmy ECM wraz z albumem „The Study Of Touch” nagranym w towarzystwie szwedzkiego basisty Pettera Eldha i duńskiego perkusisty Petera Bruuna. Trio Belovèd powstało dziesięć lat temu w Kopenhadze, gdzie Django Bates wykładał na Rhythmic Music Conservatory. Nad muzyką tria unosi się duch Charlie’ego Parkera, również ich najnowsza płyta zawiera stylową interpretację tematu Passport skomponowanego przez Birda. Jednak pozostałe kompozycje zostały napisane przez pianistę. Niektóre z nich stały się już żelaznymi pozycjami w repertuarze grupy, stale przekształcanymi improwizacyjnie. „The Study Of Touch” ukazuje pełnię kompozytorskich i aranżerskich umiejętności Django Batesa oraz jego zmysł do me lodii. Treściwy, perkusyjny styl gry Pettera Eldha napędza muzykę, a bogata gra Petera Bruuna nadaje jej niemal obrazowy charakter.


Maciej Obara Quartet / Unloved

Echoes

Maciej Obara -  as, Dominik Wania -  p, Ole Morten Vågan - b, Gard Nilssen - dr

Sensacyjny debiut kwartetu Macieja Obary już stał się Płytą Roku w plebiscycie krytyków JAZZ FORUM, a jej autor został polskim Muzykiem Roku. Po pięciu latach współpracy polsko-norweski zespół nagrał swój pierwszy studyjny album dla oficyny ECM. „Unloved” wypełniony jest kompozycjami Obary, z wyjątkiem utworu tytułowego autorstwa Krzysztofa Komedy. Obok lidera-alcisty bohaterem tej płyty jest także wspaniały pianista Dominik Wania (wybrany Pianistą Roku w naszym plebiscycie). Próbkę jego możliwości usłyszycie w kompozycji Echoes zamieszczonej na kompilacji „ECM Traces”, rozpoczyna ją jego wirtuozowskie, blisko dwuminutowe, solowe intro nawiązujące do współczesnej muzyki klasycznej. Sekcja rytmiczna złożona z Norwegów Ole Mortena Vågana i Garda Nilssena nieustannie napędza akcję muzyczną, a kiedy trzeba potrafi zagrać subtelnie i kolorystycznie.


Stefano Battaglia / Pelagos

Halap

Stefano Battaglia - p, prepared p

Włoski pianista, zwycięzca prestiżowego festiwalu J.S. Bacha w Düsseldorfie, współpracuje stale z wytwórnią ECM od 2003 r., kiedy to ukazał się jego album „Raccolto”. Od tego czasu Stefano Battaglia nagrał dla monachijskiej firmy sześć płyt, głównie w trio z basistą Salvatore Maiore i perkusistą Roberto Danim. Jego najnowszy krążek „Pelagos” (2016) to solowy recital zarejestrowany w Sali Koncertowej Fazioli we włoskim Sacile, częściowo podczas koncertu. Na repertuar płyty składają się głównie jego autorskie kompozycje, dwie wersje tradycyjnej arabskiej pieśni Lamma Bada Yatathanna, a takżespontaniczne improwizacje. Materiał został ułożony przez producenta Manfreda Eichera w nowej kolejności, tak aby nadać całości dramaturgii.


Gary Peacock Trio / Tangents

Blue in Green

Gary Peacock - b, Marc Copland - p, Joey Baron - dr

Gary Peacock jest jednym z najwybitniejszych kontrabasistów w historii jazzu. Wsławił się szczególnie jako muzyk, który rozwinął idiom jazzowego tria fortepian/kontrabas/perkusja. Jego melodyczna gra stała się ważnym elementem zespołów takich artystów jak Bill Evans, Paul Bley, czy Keith Jarrett. Swoje doświadczenia zdobyte w roli sidemana kontynuuje już jako lider w ramach tria złożonego z Marka Coplanda i Joeya Barona. Pierwszy z nich jest wyrafinowanym pianistą, łączącym tradycję klasyczną i jazzową w wysmakowany i poetycki sposób. Baron to jeden z najwszechstronniejszych perkusistów na współczesnej scenie, potrafi odnaleźć się w każdej stylistyce, a jednocześnie nadać muzyce indywidualne piętno.

„Tangents” to drugi album tego tria (po „Now This”, 2015), które może stanowić wzór gry zespołowej, umiejętności wzajemnego słuchania się i prawdziwie jazzowej interakcji. Album zawiera pięć autorskich kompozycji Peacocka, jedną Coplanda oraz dwie Barona. Na naszej składance mamy piękną balladę Blue in Green autorstwa Milesa Davisa/Billa Evansa, po raz pierwszy nagraną na epokowej płycie „Kind Of Blue”.


Tim Berne’s Snakeoil / Incidentals

Stingray Shuffle

Tim Berne - as; Oscar Noriega, cl, bcl; Ryan Ferreira - g, Matt Mitchell - p, electronics; Ches Smith -  dr, vib, perc, timpani

Amerykański alcista Tim Berne należy do grona najbardziej innowacyjnych muzyków jazzowej sceny. Zarówno jako saksofonista, jak i lider zespołów, nieustannie jest w awangardzie przemian zachodzących w muzyce improwizowanej. „Incidentals” to już czwarty album jego grupy Snakeoil. Jest to zarazem drugi krążek (po „You’ve Been Watching Me”z 2015 r.), który grupa nagrała w kwintecie. Zespół, którego trzon oprócz lidera, stanowią: klarnecista Oscar Noriega, pianista Matt Mitchell oraz perkusista i wibrafonista Ches Smith, uzupełnia gitarzysta Ryan Ferreira. Muzyka na „Incidentals”nie rozczaruje fanów Berne’a: jest mocna, dynamiczna, pełna zaskakujących zmian, choć nie tracąca nic ze swojej przejrzystości. „Zaproszenie jeszcze jednego muzyka w jakiś magiczny sposób sprawiło, że zyskaliśmy więcej przestrzeni w swoich aranżacjach” – zauważa Berne.


Tomasz Stańko New York Quartet / December Avenue

Burning Hot

Tomasz Stańko - tp, David Virelles - p, Reuben Rogers - b, Gerald Cleaver - dr

Album „December Avenue”, nagrany w studiu La Buissonne na południu Francji w czerwcu 2016 roku, a wyprodukowany przez Manfreda Eichera, to nowy rozdział w historii amerykańskiego kwartetu Tomasza Stańki, w którego składzie doszło do jednej zmiany: nowym basistą został Reu­ben Rogers (fanom ECM jest on z pewnością znany ze współpracy z Charlesem Lloydem), który szybko znalazł wspólny język z pozostałymi muzykami – urodzonym na Kubie pianistą Davidem Virellesem oraz pochodzącym z Detroit perkusistą Geraldem Cleaverem. Rogers zanim stał się basistą, grał na klarnecie, fortepianie, a także perkusji. Doświadczenia te sprawiły, że stał się muzykiem niezwykle wszechstronnym, znakomitym improwizatorem, który doskonale czuje się zarówno w roli nadającego puls, jak i tego, który współodpowiedzialny jest za melodię. Wybrany z tego albumu temat Burning Hot tętni iście nowojorską energią, jest niespokojny i pełny dramatyzmu – jak życie w Wielkim Jabłku.

opracowanie: Marek Romański


  MKIDN      stoart       stoart       stoart     psj      ejm