Wytwórnia: Slowdown

Emerging View

Osaka Vacuum

  • Ocena - 4

Osaca Vacuum to freejazzowe trio w dość nietypowej instrumentalnej konfiguracji (saksofon, bębny, wiolonczela). Tworzą je: brytyjski, osiadły w Polsce saksofonista Ray
Dickaty, klasycznie wykształcony wiolonczelista Mikołaj Pałosz oraz perkusista Paweł Szpura. Album wypełnia pięć średnio 10-minutowych, wyimprowizowanych utworów.

Panowie penetrują radykalne obszary free-jazowej estetyki, z całym dobrodziejstwem jej inwentarza, co zapewne spolaryzuje odbiorców. A zatem, najprościej rzecz ujmując, szorstkie partie wiolonczeli przeplatają się ze zwartymi, gwałtownymi, nieraz iście furiackimi frazami tenoru i przedzierają  przez – niekiedy stosunkowo łagodne, a nieraz prawdziwie wzburzone – fale perkusji.

Dzika ekspresja bywa jednak tonowana przez sonorystyczne poszukiwania, chwilami zespół ujawnia nawet przepełnione swoiście surowym liryzmem kameralistyczne oblicze (szczególnie w Mystery). Są tu niewątpliwe odwołania do bezkompromisowego free wyrosłego z dzieł późnego Johna Coltrane’a, Alberta Aylera i Petera Brötzmanna, ale – z racji takiego, a nie innego składu – narzucają się także porównania z co bardziej bezlitosnymi płytami małych zespołów Freda Lonberga-Holma.

Miłośnicy takiej formuły nie powinni być zawiedzeni – odnajdą tu potężną energię, interesujące faktury, a nade wszystko momenty fascynującej muzycznej interakcji.

Autor: Łukasz Iwasiński

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm