Wytwórnia: For Tune 0021 013
Classical Method; Chaotic Method; Water Method; Office Method; Long Term Method; Brushes and Bells Method; Indian Method; Zdumienie nr 1
Muzycy: Rafał Gorzycki, perkusja, instr. perkusyjne; Sebastian Gruchot, skrzypce, altówka, live electronics
Opublikowano w numerze 7-8/2014 Jazz Forum
Ten duet wyodrębnił się z kilku zespołów, od których Rafał Gorzycki i Sebastian Gruchot w ten właśnie sposób, choćby na chwilę, chcieli się muzycznie uniezależnić. Efektem jest album o naukowo brzmiącym tytule, który nie bez powodu kojarzy się z gałęzią psychologii doświadczalnej.
Perkusista z Bydgoszczy i skrzypek, altowiolista oraz spec od elektroniki po szkole Jana Banga w Norwegii, przy pomocy prądu i dźwiękowej wstrzemięźliwości przeprowadzają eksperyment. Używając siedmiu metod wpływania na system nerwowy słuchacza, sprytnie manipulują przestrzenią dźwiękowo-czasową za pomocą rytmu, częstotliwości zachodzących zmian, artykulacji, wynaturzenia tradycyjnego brzmienia instrumentów smyczkowych (które niekiedy zakrawają o brzmienie liry korbowej), zapętlenia i nawarstwienia lub całkiem czystego potraktowania pierwotnego źródła dźwięku.
Co więcej, każda z kompozycji jest metodą, którą słuchacz sam może dostosować do obecnego nastroju, potrzeb i celu, jaki chce osiągnąć podczas tej muzycznej terapii.
Już po pierwszych sekundach obcowania z tym duetem można poczuć się jak obiekt doświadczenia wcielając się w jedną z postaci filmów SF lub produkcji naukowo-przyrodniczych lat 80, w których sfera dźwiękowa stanowi mieszankę New Age, fusion, minimal music i psychodelii z istotną, transowo-kontrapunktującą rolą rytmu. Przytoczone w pierwszym utworze teksty Zygmunta Freuda po norwesku przez Sebastiana Gruchota są jak wstęp do medytacji – choć może niekoniecznie chcielibyśmy znać ich treść – podobnie jak kilkukrotne wykorzystanie pojedynczego uderzenia w dzwonek, jawi się jako przyzwolenie do wejścia jeszcze głębiej.
Poza rytmem ważnym elementem jest harmonia, zwykle przejawiająca się w pierwotnej postaci wybrzmiewającego ciągu harmonicznego wytworzonego dzięki elektronice, który w utworach Metoda długoterminowa i Metoda hinduska nawiązuje do burdonowego dźwięku hinduskiego shruti box. W tym ostatnim utworze brzmienie altówki skalą i niuansami artykulacyjnymi tworzy atmosferę Orientu, natomiast podobnie rdzenną, lecz afrykańską, udaje się przywołać perkusiście wtym pierwszym, niezwykle transowym numerze, trwającym ponad 17 minut.
„Eksperymentalnej psychologii” nie trzeba się bać, wręcz przeciwnie – należy się jej poddać. Eklektyczna mieszanka w siedmiu smakach autorstwa Gorzyckiego i Gruchota stanowi antidotum na globalny śmietnik dźwiękowy, od którego jedyną ucieczką jest uporządkowanie, wybór i dopuszczenie do siebie tych harmonijnych, uzdrawiających fal.
Autor: Monika Okrój