Wytwórnia: ACT 9730-2 (dystrybucja GiGi)
The Windmills of Your Mind,
Tonight I’ll Sleep
in Space,
Take a Walk on the Wild Side,
Trudno,
Inferno,
Somebody Is
Watching Me,
I Put a Spell on You,
Strange Fruit,
Paparazzi,
Chocolate Jesus,
Solitudo Diaboli,
Canto I,
Turtle Dove,
Blue
Muzycy: Natalia Mateo, śpiew; Gregor Lener, trąbka; Simon Grote, fortepian; Dany Ahmad, gitary; Christopher Bolte, bas; Fabian Ristau, perkusja, instr. perkusyjne; gościnnie: Tobias Christl, śpiew (2, 12)
Recenzję opublikowano w numerze 6/2015 Jazz Forum.
Urodzona w Polsce w 1983 roku wokalistka Natalia Mateo, wychowała się w Austrii, aktualnie mieszka w Niemczech. Tam też od niedawna związała swą muzyczną karierę z monachijską wytwórnią ACT, która w marcu 2015 roku opublikowała jej debiutancki album „Heart Of Darkness”.
Na płycie znajdziemy 14 utworów, pierwotnie wywodzących się z bardzo od siebie odległych rejonów stylistycznych. Jednak bez względu na to czy słuchamy w jej interpretacji filmowego standardu Michela Legranda (The Windmills of Your Mind), klasyki rockowych bardów Lou Reeda (Take a Walk on the Wild Side i Toma Waitsa (Chocolate Jesus), przebojów pop znanych w pierwotnych wersjach z wykonań Rockwella (Somebody Is Watching Me) i Lady Gagi (Paparazzi), a nawet gdy słuchamy jej we fragmentach... „Boskiej Komedii” Dantego Alighieri (Inferno) – zawsze mamy świadomość, iż słuchamy właśnie Natalii Mateo.
Wokalistka dysponuje charakterystycznym sposobem interpretacji wokalnej, w którym dostrzeżemy zarówno elementy słowiańskiego folkloru, silne wpływy amerykańskiego jazzu, jak i fascynację emocjonalną poetyką ballad spod znaku Joni Mitchell i wspomnianego Toma Waitsa.
„Heart Of Darkness” to jednak nie tylko wyjątkowe, nowe i odkrywcze wersje starych piosenek. To także okazja zasłuchania się w premierowe piosenki, których wokalistka jest autorką (Solitudo Diaboli i Canto I), bądź współautorką (Inferno oraz Turtle Dove i Blue).
Wokalistce towarzyszą w nagraniach instrumentaliści, pośród których wyjątkowym blaskiem lśni gitarzysta Dany Ahmad. Warto wspomnieć też, iż w dwóch piosenkach (Tonight I’ll Sleep in Space oraz Canto I) Natalię Mateo wspiera wokalnie Tobias Christl.
Artystka dysponuje głosem o krystalicznej barwie i swego rodzaju kobiecej kruchości i wrażliwości. Piosenki śpiewane przez Natalię „Frankfurter Allgemeine” określił mianem: „Jazzowych kwiatów o głębokich korzeniach”. Trudno o bardziej trafne określenie dla utworów w tak wspaniały sposób łączących w sobie tradycję i nowoczesność.
Autor: Robert Ratajczak