Otto Hejnic Trio – Skeleton Key
Los Quemados – Passion Dance
Ofir Schwartz – Shades of Fish
Mariia Guraievska – Under a White Tree
Loïs Le Van Sextet – The Other Side
Mocca Malacco – Fragmenty
Adam Kowalewski – Lullaby for You
Jihye Lee – You Stepped Out Of a Dream
Daniel Goyone – Goyone Blues
Pavol Bodnár – You Always Ask Me Why
NOCZ Quartet – Toys, Toys and Toys
Ondrej Krajňák – Never Drying Tears
Edilson Sánchez – Nena
Słowacka firma płytowa Hevhetia została założona w 2002 r. Zdobyła sobie na krajowej scenie pozycję oficyny prezentującej zróżnicowaną muzykę o szerokim zakresie gatunkowym (jazz, muzyka klasyczna i współczesna), która często funkcjonuje poza głównym nurtem środowiska muzycznego. W ciągu dekady Hevhetia zdołała stworzyć portfolio składające się z setek płyt, wydawanych zarówno przez główny label, jak i jego oddział Hev Het-Tune (wydaje przede wszystkim piosenkę autorską, folk, blues, muzykę klezmerską, World Music i muzykę alternatywną).
1. Otto Hejnic Trio – Skeleton Key 5:24
(„One”, HV 0060-2-331)
Album „One” nagrany przez doświadczonego na międzynarodowej scenie perkusistę i perkusjonistę Otto Hejnica, w towarzystwie pianisty Ondreja Krajňáka oraz basisty Josefa Fečo to znakomity przykład melodyjnego jazzu inspirowanego tradycyjną formą tego gatunku i muzyką klasyczną, we wspaniałym i pełnym inwencji wykonaniu.
2. Los Quemados – Passion Dance 5:23
(„Sirius”, HV 0064-2-331)
Czeska grupa Los Quemados grająca muzykę będącą niezwykłym połączeniem gatunków, od jazzu po muzykę afrykańską, prezentuje nowy album „Sirius”. W skład tego wydawnictwa wchodzi również DVD nagrane na żywo w klubie Jazz Dock. Album pełen jest dzikiej energii, spontanicznej pulsacji i oryginalnych kompozycji.
3. Ofir Schwartz – Shades of Fish 03:48
(„Shades Of Fish”, HV 0075-2-331)
„Shades Of Fish” to projekt izraelskiego pianisty jazzowego Ofira Schwartza. W jego zespole zagrali też: basista Gasper Bertoncelj i perkusista Gal Shaya. To nowoczesne trio gra oryginalną muzykę skomponowaną i zaaranżowaną przez lidera. Jego twórczość inspirowana jest jazzem, rockiem i drum ’n’ bassem. Album zawiera energetyczny i ekscytujący jazz ze zmiennymi rytmami i szerokim wachlarzem środków wyrazu – od łagodnych melodii do dysonansów i pełnych inwencji kolektywnych improwizacji.
4. Mariia Guraievska – Under a White Tree 03:27
(„Water Nymphs”, HV 0061-2-331)
Ukraińska wokalistka Maria Guraievska prezentuje fascynujące studium zrekomponowanych pieśni ludowych swojego kraju, które wykonuje z niezwykłą ekspresją wokalną i muzykalnością. Dodatkowymi atutami nagrania są dynamiczny skład instrumentalny i nowoczesne aranżacje.
5. Loïs Le Van Sextet – The Other Side 04:51
(„The Other Side”, HV 0073-2-331)
Młody francuski wokalista Loïs Le Van na czele swojego sekstetu prezentuje atrakcyjną mieszankę klasycznych piosenek, jazzu, francuskich chansons i improwizacji. Zespół potrafi zaskoczyć wdziękiem, szczerością, adekwatnością aranżacji i oryginalnymi pomysłami muzycznymi. Wyrazistą ekspresję wokalną lidera dobarwiają fortepian, trąbka i waltornia, a wszystko z doskonałą brzmieniową spójnością.
6. Mocca Malacco – Fragmenty 04:54
(„Aviation”, HV 0074-2-331)
Mocca Malacco to czeski kwintet jazzowy, który proponuje własne, pełne atrakcyjnych melodii, utwory w znakomitych aranżacjach. Ich muzyka to modern jazz w progresywnej formie oparty o sekcję dętą (lider Michał Wróblewski na saksofonie, Štepán Janoušek na puzonie).
7. Adam Kowalewski – Lullaby for You 06:28
(„For You”, EH 0068-2-331)
Utwór pochodzący z autorskiej płyty polskiego kontrabasisty nagrany w duecie z pianistą Piotrem Wyleżołem. Intymny dźwiękowy świat pełny delikatności, melancholii i inwencji melodycznej.
8. Jihye Lee – You Stepped Out Of a Dream 03:19
(„Goblin Bee”, HV 0056-2-331)
Oryginalna propozycja muzyczna koreańskiej wokalistki. Mozaika brzmień – ekstrawagancki, dalekowschodni śpiew na tle zrelaksowanej muzyki granej przez wspaniały międzynarodowy zespół.
9. Daniel Goyone – Goyone Blues 03:36
(„Goyone Blues”, HV 0078-2-331)
Kamień milowy w dyskografii słynnego francuskiego pianisty i kompozytora. Ten aktywny od wielu lat na scenie jazzowej i World Music twórca powraca z zestawem utworów zbudowanych na prostym i bezpośrednim kontakcie pomiędzy kompozytorem i słuchaczem. To niezwykła kolekcja mozaikowych kompozycji łączących w sobie jazz, latino i odrobinę francuskiej muzyki klasycznej. Gwiazdorski skład, w którym znaleźli się m.in. gitarzysta Nguyen Lê, wokalista David Lynx, trębacz Ibrahim Maalouf i perkusjonista Thierry Bonneaux gwarantuje najwyższy poziom gry.
10. Pavol Bodnár – You Always Ask Me Why 03:26
(„The Flow Of Day And Night”, HV 0063-2-331)
Album „The Flow Of Day And Night”, z którego pochodzi to nagranie jest autorskim osiągnięciem wszechstronnego słowackiego muzyka i kompozytora. Muzyka potrafi zawładnąć słuchaczem poprzez charakterystyczny liryczny język dźwiękowy, a także dzięki frapującym tekstom śpiewanym przez Monikę Masarovičovą.
11. NOCZ Quartet – Toys, Toys and Toys 05:12
(„Toys, Toys And Toys”, HV 0071-2-331)
Debiutancki album czesko-norweskiego zespołu to niezwykłe połączenie free jazzu i muzyki eksperymentalnej. Liderem grupy jest norweski trębacz Didrik Ingvaldsen, którego znakomicie uzupełnia czeski saksofonista Radim Hanousek. W sekcji rytmicznej zagrali: basista Marian Friedl oraz perkusista Václav Pálka. Formacja pewnie i w oryginalny sposób porusza się w rejonach free z wycieczkami w stronę ambientu, noise’u, rocka, a nawet hard core’u. NOCZ z energią i ekspresją tworzy pejzaże dźwiękowe, w których błyskotliwe sola dęciaków wspierane są przez gęstą i wyrazistą warstwę rytmiczną.
12. Ondrej Krajňák – Never Drying Tears 04:36
(„Forevernest”, HV 0067-2-331)
Solowy projekt wybitnego słowackiego pianisty jazzowego, który prezentuje tutaj własne adaptacje dzieł legendarnego słowackiego jazzmana Ernesta Olaha. Jego kompozycje zostały przedstawione w nowej szacie dźwiękowej, świeżych aranżacjach i nowoczesnych interpretacjach.
13. Edilson Sánchez – Nena 06:21
(„Domingo”, HV 0066-2-331)
Kombinacja salsy, bluesa, funku i jazzu stworzona przez kolumbijskiego gitarzystę i basistę mieszkającego w Polsce. Barwny i zróżnicowany album zawiera ekspresyjne melodie, dynamiczny kolaż kolumbijskiej muzyki oraz wpływy polskie, a wszystko w charakterystycznej dla Sáncheza tanecznej formie.
Przekład: Marek Romański