Wytwórnia: Bopper Spock Suns Music GEO-34752


Subway
LL Funk
I Surrender
Groove From the Louvre
Lunar Eclipse
Moonstruck
Eleven


Muzycy
(skład podstawowy): Miles Evans, Shunzo Ohno, trąbki; Alex Foster, saksofony; Chris Hunter, saksofon, flet; John Clark, róg; David Taylor, puzon; Pete Levin, instr. klawiszowe; Mark Egan, gitara basowa; Kenwood Dennard, perkusja; Mino Cinelu, instr. perkusyjne


Recenzja opublikowana w Jazz Forum 3/2019


Hidden Treasures Volume One – Monday Nights

The Gil Evans Orchestra

  • Ocena - 5

Wyjątkowym przedsięwzięciem spadkobierców legendarnego Gila Evansa jest cykl koncertów i seria płyt, dokumentujące reaktywację słynnej The Gil Evans Orchestra. Synowie jazzowego innowatora – producent nagrań Noah i trębacz Miles – postanowili kontynuować dzieło ojca powołując do życia orkiestrę złożoną z najbardziej cenionych amerykańskich muzyków. Album „Hidden Treasures Volume One: Monday Nights” jest pierwszą z trzech płyt prezentujących współczesne oblicze niezapomnianej Orkiestry. To zarazem pierwsze nagrania studyjne wydane pod tym szyldem od ponad 40 lat. Na pierwszym z trzech zapowiadanych albumów umieszczono siedem nagrań zarejestrowanych w nowojorskim Avatar Studio 2016 i 2017 roku. Poza nowymi kompozycjami znalazło się też miejsce na dwa utwory napisane jeszcze przez Gila Evansa: MoonstruckEleven.

Legendarny kompozytor jazzowy, aranżer, pianista i wieloletni współpracownik Milesa Davisa zapisał się złotymi zgłoskami w historii jazzu, odgrywając kluczową rolę w rozwoju cool jazzu, modal jazzu i free. Prowadził swingowe zespoły taneczne, był współtwórcą przełomowych albumów Milesa Davisa: „Miles Ahead” (1959), „Porgy And Bess” (1959) i „Sketches Of Spain” (1960), zagł?bi? si? w?muzyk? fusion i?jazz-rocka, zaskakuj?c ?wiat orkiestrowymi ębił się w muzykę fusion i jazz-rocka, zaskakując świat orkiestrowymi aranżacjami utworów Jimiego Hendrixa. Obok Duke’a Ellingtona Gil Evans postrzegany jest jako najwybitniejszy aranżer i orkiestrator w dziejach jazzu.

Niniejszy album zawiera zestaw rzadziej wykonywanych utworów z bogatego re­pertuaru Orkiestry Gila Evansa, częściowo stworzonych przez długoletnich muzyków zespołu.

Pierwsze nagrania studyjne Gil Evans Orchestra od ponad czterdziestu lat to próba wskrzeszenia ducha towarzyszącego działalności zespołu z końca lat 70. i początku lat 80. XX wieku. Pod koniec lat 70. Gil Evans Orchestra rozpoczęła cykl poniedziałkowych koncertów w klubie Sweet Basil, który trwał z przerwami aż do 1994 roku. Wówczas w składzie pojawiały się takie nazwiska jak David Sanborn, George Adams, Hannibal Marvin Peterson czy Howard Johnson. Podtytuł nowego albumu – „Monday Nights” – jednoznacznie nawiązuje do słynnej serii poniedziałkowych koncertów, a wielkie nazwiska jazzowe pojawiające się w obecnym wcieleniu zespołu (m.in. Mino Cinelu, Jon Faddis, Gil Goldstein czy Vernon Reid) to kontynuacja tradycji historycznej orkiestry, skupiającej w swych szeregach najwybitniejszych muzyków.

Trzeba przyznać że Noah i Miles Evans udźwignęli ciężar swego wielkiego nazwiska. Kompozycje Pete Levina, Milesa Evansa, Alexa Fostera, Charlesa Blenziga, Johna Clarka i Gila Goldsteina zachwycają aranżacjami oraz bogactwem brzmienia i przestrzenią. Co więcej, artystom udało się połączyć tradycję z nowoczesnością, o czym świadczy choćby umiejętne wykorzystanie nowoczesnej elektroniki, czy zaskakująco nowoczesne brzmienie przebojowego „killera” LL Funk, z wyśmienitymi partiami gitary basowej Darryla Jonesa oraz ognistą solówką gitarową Vernona Reida (znanego z grupy Living Colour).

Wytchnienie przynosi oparta na znakomitych partiach saksofonu, piękna, nastrojowa ballada I Surrender, dedykowana zmarłemu w 2017 roku Patowi Martino. Groove From the Louvre to z kolei esencja czystego orkiestrowego swingu i znakomity pokaz zespołowej gry, a kompozycja Gila Evansa Moonstruck to rozpoczęta fortepianowym intro, a zwieńczona partiami dętymi, stylowa miniaturka.

Dwa spośród utworów to odtworzenie oryginalnych aranżacji Evansa sprzed lat: sugestywne i ilustracyjne Lunar Eclipse ze znakomitym perkusyjnym „pojedynkiem” Kenwooda Dennarda i Mino Cinelu oraz kończące album Eleven, które pierwotnie ukazało się jako Petits Machins (Little Stuff) na płycie Milesa Davisa „Filles De Kilimanjaro” (1968).

Pozostałe dwa albumy, które ukażą się w tej trylogii to: „The Classics”, z współczesnymi interpretacjami oryginalnych aranżacji Evansa oraz „Gil & Anita”, będący zbiorem utworów dedykowanych przez artystę swej małżonce.


Autor: Robert Ratajczak

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm