Wytwórnia: Nonesuch B0018

History, Mystery

Bill Frisell

  • Ocena - 5

CD 1Imagination; Probability Cloud; Probability Cloud Part 2; Out of Body; Struggle; A Momentary Suspension of Doubt; Onward; Baba Drame; What We Need; A Change Is Gonna Come; Jacky-ing; Show Me; Boo and Shout; Struggle Part 2; Heal; Another Momentary Suspension of Doubt; Probability Cloud (Reprise)
CD 2Monroe; Lazy Robinson; Question #1; Answer #1; Faces; Sub-Conscious Lee; Monroe Part 2; Question #2; Lazy Robinson Part 2; What We Need Part 2; Waltz For Baltimore; Answer #2; Monroe Part 3
Muzycy: Bill Frisell, gitara; Jenny Scheinman, skrzypce; Eyvind Kang, altówka; Hank Roberts, wiolonczela; Ron Miles, kornet; Greg Tardy, saksofon tenorowy i klarnet; Tony Scherr, kontrabas; Kenny Wollesen, perkusja

    Można zaryzykować stwierdzenie, że Bill Frisell wreszcie skonstruował swój wymarzony, autorski zespół: oktet na smyczki, instrumenty dęte, sekcję rytmiczną i oczywiście gitarę – współtworzące miejscami paletę brzmień niemal orkiestrową. Całość została pieczołowicie rozpisana na ośmiu improwizujących instrumentalistów – długoletnich muzycznych przyjaciół gitarzysty. I już po pierwszym odsłuchu trzeba przyznać, że udane kompozycje lidera oraz wyśmienity dobór współpracowników (kiedy trzeba znakomicie improwizujących, kiedy indziej wspaniale kontrapunktujących) sprawiają, że jest to jeden z bardziej wyrafinowanych projektów w bogatej przecież karierze gitarzysty.
    „History, Mystery” to specjalnie ułożony zbiór kompozycji (przy konstruowaniu albumu czynny udział miał również nadworny producent Frisella – Lee Townsend), zarejestrowanych na żywo oraz w warunkach studyjnych. Część utworów pochodzi z projektu „Mysterio Sympatico” – multimedialnego dialogu Frisella z autorem komiksów Jimem Woodringiem i jest ewidentnie inspirowana wizualnymi pracami Woodringa (rysującego także okładki płyt Frisella). Ponadto dostajemy tu sporo premier – kompozycji gitarzysty, w obrębie których spotykamy dobrze znane z jego wcześniejszych dokonań wariacje i zabawy z country, bluesem, kołysankami, gospel, z muzyką podchwyconą z ceremonii pogrzebowych, parad ulicznych, itd. A obok tych wszystkich świeżych konstrukcji możemy posłuchać, wykonanych przed szalejącą publicznością, transowych i jamujących standardów: Jacy-ing Theloniusa Monka albo A Change Is Gonna Come Sama Cooke’a.
    A nad wszystkim czuwa Bill Frisell, który swą unikalną grą identyfikuje się sam. Jego niepowtarzalne brzmienie poparte doskonałym warsztatem wciąga i hipnotyzuje. I to nie tylko jazzmanów! Nawet dla tych, którzy od lat śledzą karierę tego muzyka i z pewnością dobrze wiedzą, na co go stać, podwójny album „History, Mystery” może być naprawdę miłym zaskoczeniem.

Autor: Przemek Psikuta

  MKIDN      stoart       stoart       stoart     psj      ejm