Wytwórnia: ACT 9510-2

In Hamburg

Jan Johansson with Georg Riedel

  • Ocena - 4

Visa från Utanmyra; Nature Boy; Emigrantvis; Gånglek från Älvdalen; Sommar adjö; Polka från Jämtland; Visa från Rättvik; Yesterdays; Fem; Dimma i dag; Vals från Delsbo; Här kommer Pippi Långstrump
Muzycy: Jan Johansson, fortepian; Georg Riedel, kontrabas; Rune Gustafsson, gitara; NDR-Studioband; NDR Jazzworkshops

Nagrano w rozgłośni Nord Deutsche Rundfunk w Hamburgu w latach 1964 - 1968, za wyjątkiem Här kommer Pippi Långstrump – w roku 1973.

Kiedy 28 lutego 1962 roku Jan Johansson wraz z basistą Georgem Riedelem nagrywali  Visa från Utanmyra, nie przypuszczali zapewne, że płyta, którą ten utwór będzie otwierał, będzie jedną z najlepiej sprzedawanych szwedzkich płyt jazzowych wszechczasów. „Jazz på svenska” (Jazz po szwedzku), bo tak zatytułowany był ten album, stał się ogromnym sukcesem, a jazzowe interpretacje szwedzkich piosenek i tańców ludowych na nim zawarte, takich jak Emigrantvisa, Visa från Rattvik, czy Polska från Medelpad, uważane są do tej pory za niedościgniony wzór.

I chyba rzeczywiście nikomu tak jak Johanssonowi nie udało się uchwycić i umieścić w jazzowym kontekście tak charakterystycznego dla szwedzkiej muzyki ludowej nastroju nostalgii. Oszczędna, żeby nie powiedzieć surowa, aranżacja na duet fortepianu z kontrabasem dopełniała całości.

W całej swej późniejszej karierze pozostał Johansson wierny muzyce ludowej, nie ograniczając bynajmniej swoich zainteresowań do Szwecji. Tak powstały m.in. takie płyty jak „Jazz på ryska” (Jazz po rosyjsku) i „Jazz på ungerska” (Jazz po węgiersku). Jako pianista, kompozytor i aranżer brał on także czynny udział w pracach Radiojazzgruppen (odpowiednika naszego Studia Jazzowego Polskiego Radia) oraz komponował muzykę filmową i baletową.

Jedną z ostatnich jego kompozycji była piosenka tytułowa do niezwykle popularnego, znanego również w Polsce, serialu telewizyjnego „Pippi Långstrump” (Pippi Pończoszanka). Świetnie rozwijająca się kariera Johanssona przerwana została tragicznie. Pianista zginął w wypadku samochodowym 9 października 1968 roku.

W tym roku przypada 80 rocznica urodzin Jana Johanssona. Z tej okazji niemiecka wytwórnia ACT wydała płytę zatytułowaną „Jan Johansson In Hamburg”. Obok utworów znanych z płyty „Jazz på svenska” (Visa från Utanmyra, Emigrantvisa, Visa från Rattvik) w wersjach często znacznie odbiegających od słynnego nagrania znajdziemy tu interesujące interpretacje Nature Boy Abheza i Yesterdays Kerna zaaranżowane przez Johanssona na big band NDR, a także kilka kompozycji własnych wybitnego szwedzkiego pianisty.

Jest to bardzo ciekawe nagranie pokazujące, jak wszechstronnym artystą był Johansson. Jednak słuchając tej płyty trudno oprzeć się wrażeniu, że chyba nic nie prześcignie, pełnych smutku i nostalgii, nagrań pianisty dokonanych w duecie z kontrabasistą Georgem Riedelem. A zatem dla tych, którzy już Jana Johanssona znają będzie to nagranie interesującym dokumentem. Tym natomiast, którzy Piosenki z Utanmyra nigdy nie słyszeli, polecam raczej sięgnięcie w pierwszym rzędzie po „Jazz po szwedzku”.

Autor: Marek Piechnat

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm