Wytwórnia: ACT 9526-2

 

 

Blamann
Om Kveldem
Margit Hjukse
Stevtone
Hei hu
Jeg lagde meg sa silde
Lilja
Last Spring
Byssan Lull
Den fyrste song
Gjendines Badnlat
Maria durch ein Dornwald ging
Saeterjentens Sondag
La Folia
Til Ungdommen
Wiegenlied


 

Muzycy:
Bugge Wesseltoft, fortepian;
Henning Kraggerud, skrzypce, altówka, sześciostrunowa altówka

Last Spring

Bugge Wesseltoft, Henning Kraggerud

  • Ocena - 4

Niniejszy album wziął tytuł od kompozycji Edvarda Griega i to wiele nam wyjaśnia co do jego nastroju, zanim jeszcze popłynie muzyka z odtwarzacza. Siggi Loch, szef wydawnictwa ACT, zauroczony talentem wybitnego norweskiego skrzypka i alcisty Henninga Kraggeruda, doprowadził do sesji nagraniowej w duecie z Bugge Wesseltoftem.

Wesseltoft, znany wcześniej jako jeden z architektów eksperymentalnego i dynamicznego nurtu nu-jazzu z końca lat 90., popełnił w 1997 r. nietypową dla siebie płytę „It’s Snowing On My Piano”. Ten niezwykle popularny album zawierał interpretacje Bożonarodzeniowych tematów zaprezentowanych w minimalistyczno-impresjonistycznej formie na fortepianie solo. Okazało się, że to ulubiona płyta Kraggeruda i przystał on na Lochowską propozycję nagrań pod warunkiem, że partnerem w duecie będzie właśnie Wesseltoft. Sesja nagraniowa miała miejsce w słynnym ECM-owskim Rainbow Studio w Oslo, co dodatkowo zaowocowało wysoką jakością dźwięku.

Choć Kraggerud znany jest w kręgach muzyki klasycznej z niecodziennych umiejętności improwizowania, to forma prezentacji duetu ma znacznie bardziej klasyczny niż jazzowy charakter. Skrzypce lub altówka Kraggeruda peł¬nią rolę pierwszoplanową w szesnastu interpretacjach, a dość minimalistycznie potraktowany fortepian pełni bardziej rolę harmoniczną, niż równoprawnego partnera dialogów. Trudno też wykluczyć, że takie było założenie artystyczne projektu, gdyż Wesseltofta raczej trudno zaliczyć do potoczyście wypowiadających się pianistów.

Entuzjaści klimatów muzyki kameralnej będą mieli frajdę słuchając w nieco odmiennej, lecz należycie wyważonej i doskonałej formie kompozycji Griega i Johannesa Brahmsa, a także szereg skandynawskich melodii ludowych. Jazzfanom może zabraknąć w grze duetu swobody improwizacyjnej, może również przeszkadzać pewna statyczność linii melodycznych i sformatowane brzmienie, mimo że sonorystyka projektu jest unikalna.

Autor: Cezary Gumiński

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm