Wytwórnia: Mack Avenue Records MAC1106

Preach Hank!;
Sudden Impact;
Paint Brushes;
All You Have to Be Is You;
Decisive Steps;
Test of Time;
Up!

Muzycy: Tia Fuller, Kirk Whalum, saksofony; Freddie Hendrix, trąbka; Gary Burton, wibrafon; Christian Sands, fortepian; Christian McBride, kontrabas; Carl Allen, perkusja

Recenzję opublikowano w numerze 1-2/2016 Jazz Forum.

Live From The Detroit Jazz Festival - 2015

Mack Avenue SuperBand

  • Ocena - 4

To czwarty już album dokumentujący doroczne koncerty supergrupy złożonej z muzyków związanych z wytwórnią Mack Avenue Records, odbywające się od 2012 roku w ramach Detroit Jazz Festival.

Zasadniczą zmianą w najnowszej odsłonie Mack Avenue SuperBand jest przejęcie kierownictwa muzycznego z rąk Rodneya Whitakera przez Christiana McBride’a i udział w koncercie młodych błyskotliwych instrumentalistów w osobach trębacza Freddie’ego Hendriksa i pianisty z tria McBride’a – Christiana Sandsa. Cieszy powrót Gary’ego Burtona i niezmienna od początku powołania formacji obecność tenorzysty Kirka Whaluma. Poza wymienionymi muzykami siedmioosobowy skład dopełniają Tia Fuller - saksofon i Carl Allen - perkusja.

Repertuar koncertowego albumu tym razem skoncentrowany jest na własnych kompozycjach członków zespołu. Jedynym wyjątkiem jest utwór Test of Time japońskiego pianisty Makoto Ozone opracowany przez Carla Allena.

Całości otwiera Preach Hank! Whaluma (znanego poza światem jazzu również z płyt Whitney Houston i udziału w gigantycznych koncertach Jean Michela Jarre’a w 1986 roku).

Freddie Hendrix przygotował własną kompozycję Sudden Impact uwypuklającą doskonałe warunki trzyosobowej sekcji dętej, a mistrz ceremonii Christian McBride zaproponował Paint Brushes – utwór eksponujący jego wyjątkowy kunszt. Wytchnienie przynosi kapitalna kompozycja Burtona All You Have to Be Is You z pięknymi partiami saksofonu sopranowego (Tia Fuller). Kontrapunktem dla ballady Burtona jest następująca po niej szalona galopada dźwięków w Decisive Steps – temacie napisanym przez Tię Fuller.

Blues Test of Time to z jednej strony hołd dla estetyki fortepianowej Theloniousa Monka, z drugiej popis wirtuozerii młodziutkiego Christiana Sandsa, odkrytego przez McBride’a w jednym z programów radiowych prezentujących nadzieje amerykańskiego jazzu. Sands jest również kompozytorem emanującej żarem kompozycji Up! Brawurowy popis każdego z muzyków w ekscytujących solówkach wieńczy cały koncert.


Autor: Robert Ratajczak

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm