Wytwórnia: ACT 9046-2 2 CD (dystrybucja GiGi)


CD 1: 
Dating
Somewhere Else Before
The Rube Thing
From Gagarin’s Point of View
The Wrath

CD 2: 
Providence
Good Morning Susie Soho
The Chapel
Bowling
The Second Page
Dodge the Dodo

Muzycy: Esbjörn Svensson, fortepian; Dan Berglund, bas; Magnus Öström, perkusja


Nagrano podczas koncertu 10 października 2001 w Gothenburg Concert Hall.


Recenzja opublikowana w Jazz Forum 10-11/2019


Live In Gothenburg

e.s.t.

  • Ocena - 5

Chociaż minęło już ponad dwadzieścia lat od tragicznej śmierci szwedzkiego pianisty Esbjörna Svenssona, pamięć o jego muzyce i legendarnym trio e.s.t. jest wciąż żywa. Oprócz nagrań studyjnych tego zespołu zachowało się dużo materiałów zarejestrowanych podczas tras koncertowych.

Firma ACT postanowiła udostępnić fanom szwedzkiego zespołu koncertowe nagranie tria z roku 2001 w postaci dwupłytowego albumu. W tamtym okresie muzycy tria byli w świetnej formie, bardzo dużo wspólnie pracowali dając mnóstwo koncertów. Ich zgranie i porozumienie na scenie było wręcz magiczne. O tym koncercie w Gö­teborgu lider wypowiadał się, że był to jeden z najlepszych występów w historii tria. Rzeczywiście, słuchając tych nagrań trudno nie zachwycać się porywającą grą zespołu, pełną zaskakujących zwrotów i pomysłów aranżacyjnych, wykonanych z naturalnym polotem i perfekcją.

Repertuar albumu jest starannie dobrany i zróżnicowany. Zawiera sporo znanych wcześniej  utworów e.s.t., choćby takich jak From Gagarin’s Point of View czy Good Morning Susie Soho. Wersje koncertowe są bardziej rozbudowane z otwartą formą, ale partie solówek na szczęście są zwarte i  nie przegadane, co się niekiedy zdarza niektórym muzykom. Kompozycje brzmią atrakcyjnie i są ciekawą kompilacją stylistyczną. Esbjörn Svensson czerpał inspiracje z różnych źródeł: jazzu akustycznego, folkloru skandynawskiego, muzyki klasycznej i współ­czesnej XX wieku (Béla Bartók) oraz rockowej i popowej (Radiohead).

Słychać też zainteresowanie sonorystyką w partiach poszczególnych instrumentów tria – preparowany fortepian, efekty elektroniczne stosowane do kontrabasu. Doszukałbym się także pewnych wpływów muzyki H. Han­cocka i K. Jarretta. Jednak wszystkie te elementy są tu spójnie i harmonijnie połączone, i co najważniejsze, wyrażone w sposób osobisty. Muzyka tu zaprezentowana jest bardzo atrakcyjna i zasługuje na najwyższe uznanie.


Autor: Zbigniew Wrombel

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm