Wytwórnia: Hevhetia HV 0114-2-331
Preludes
I-V;
Stroke of Luck
Muzycy: Szymon Klima, klarnet; Piotr Wyleżoł, fortepian; Adam Kowalewski, kontrabas; gościnnie: Piotr Baron, klarnet basowy
Recenzję opublikowano w numerze 1-2/2016 Jazz Forum.
Projekt „Lutosławski Retuned” to jazzowa interpretacja „Preludiów tanecznych” Witolda Lutosławskiego przygotowana specjalnie z myślą o setnej rocznicy urodzin Wielkiego Kompozytora. Oryginalnie napisane na klarnet i fortepian, dzięki jazzowym interpretacjom zyskują zupełnie inną formułę, nie pozbawioną jednak pierwotnego charakteru. Album firmują: klasyczny wirtuoz klarnetu Szymon Klima, pianista Piotr Wyleżoł i kontrabasista Adam Kowalewski, a w kończącym całość utworze Stroke of Luck towarzyszy im gościnnie na klarnecie basowym Piotr Baron. Klima jest inicjatorem i producentem tego krążka.
Zarówno cykl czterech Preludiów, jak wieńczący całość Stroke of Luck ozdabiają liczne jazzowe improwizacje nadając utworom nowatorskiego kolorytu brzmieniowego i odświeżając ich pierwotną fakturę. Muzykom udało się jednocześnie nie naruszyć właściwej dla Lutosławskiego ekspresji i formy przekazu.
Najdłuższe na płycie Preludium II chyba najbardziej uwydatnia inspirację kompozytora folklorem, a zarazem silny wpływ twórczości Beli Bartoka. Interpretacja Tria ukazuje złożoność kompozycji z właściwą jej harmonią i układem poszczególnych części. Uwagę zwraca też wyśmienite solo Kowalewskiego wieńczące Preludium III.
Ogrom
możliwości Wyleżoła widoczny jest w interpretacji ekspresyjnego i kunsztownie
skonstruowanego Preludium IV. Zachwyca trójwarstwowość utworu, w którym
lamentom klarnetu towarzyszą miarowe kroki kontrabasu wspomagane statyczną
pracą fortepianu. Innym świetnym przykładem możliwości pianisty jest skoczne i
niemal swawolne Preludium V.
Dominujące nad całością partie klarnetu Klimy doskonale oddają klasyczne proweniencje muzyka i wspaniały sposób ich konsolidacji z jazzową formułą, jaką reprezentują Piotr Wyleżoł i Adam Kowalewski.
Autor: Robert Ratajczak