Wytwórnia: GMA Records

 

 

Fruit Tree
River Man
They Are Leaving Me Behind
Things Behind the Sun
Time Has Told Me
From the Morning
Road
Harvest Breed
One of These Things First
Northern Sky

 

Muzycy:
Grażyna Auguścik, śpiew
Rob Clearfield, fortepian, fortepian elektryczny, syntezatory
Jon Deytemyer, perkusja
John McLean, gitary
Matt Ulery, kontrabas, gitara basowa

 


 

Man Behind The Sun, Songs Of Nick Drake

Grażyna Auguścik

  • Ocena - 4.5

W jazzowym środowisku Chicago Grażyna Auguścik zbudowała sobie w ciągu dwudziestu lat solidną pozycję. Polscy jazzfani mają także stały kontakt z artystką, która często u nas koncertuje i zapewnia dystrybucję kolejnych płyt. Płyta „Man Behind The Sun” jest zaskakującym zwrotem. W tym wypadku wydaje się, że o wyborze materiału muzycznego zadecydowało zauroczenie skromną ilościowo spuścizną angielskiego muzyka i autora piosenek, zmarłego w 1974 roku Nicka Drake’a.

Dla Auguścik proces dojrzewania do realizacji płyty trwał dłuższy czas i rozpoczął się od zachęt ze strony muzyków jej zespołu. W efekcie powstała, nagrana w zaledwie dwa dni, płyta ukazująca w imponujący sposób zarówno piękno piosenek i tekstów Drake’a, jak i magnetyczną siłę wynikającą z interpretacji wokalistki i całego zespołu.

Twórczość Drake’a niosła ze sobą duże pokłady mroczności, depresji, a jednocześnie poetyckiego liryzmu i folkowej naiwności. Na omawianej płycie pozostała ta pierwotna, wciągająca moc, zatarciu uległa jednak owa depresyjność. Zastąpiła ją melancholia, elegijność i swego rodzaju poetycka wzniosłość. Auguścik porusza się płynnie, spokojnie i z delikatnym natchnieniem pomiędzy rafami długich fraz. Głos wokalistki, zwykle nagrany w bliskim planie, eksponuje odcienie barwy, jego jasność i skalę. Miękkością śpiewu Auguścik przypomina chwilami nagrania k.d.Lang. Utwory fantastycznie zaaranżowano, uwypuklając szlachetność linii melodycznych, a zarazem budując skomplikowane struktury harmoniczne, wielobarwność brzmień i rosnące napięcie. Dużo tu smaczków i partii zaproszonych gości, szczególnie trębacza Jamesa Davisa (np. nakładane dialogujące linie w Harvest Breed). Smyczki, organy i syntezatory – zapewne częściowo dogrywane – wypełniają obraz dźwiękowy.

Wiodącą rolę w rozgrywaniu wszystkiego spełnia pianista Rob Clearfield, i to on nadaje jazzowego tonu wielu utworom. Po rozbudowanym i intensywnym utworze Things Behind the Sun (przypominającym klimatem Children of Sanchez Chucka Mangione) pojawia się walczykowo-bluesowa, ckliwa melodia Time Has Told Me z solową partią na pedal steel, jak w najlepszych kawałkach muzyki country. Jeszcze bardziej komercyjny blask prezentuje żywy rytmicznie utwór From the Morning. Z kolei Road to abstrakcyjne spojrzenie na piosenkę. Ważną rolę dyskretnego kolorysty odegrał gitarzysta John McLean.

Pięknym zamknięciem płyty jest krótki utwór Northern Sky zaśpiewany jedynie z akompaniamentem fortepianu i kontrabasu. Powstał album, który należy umieścić na poczesnym miejscu obok największych dokonań fonograficznych Grażyny Auguścik.

Autor: Ryszard Gloger

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm