Wytwórnia: ACT 9827-2 (dystrybucja GiGi)
Calling You; As Time Goes By; En Man (Marlowe’s Theme); Out Here on My Own; Why Should I Care; The Book of Love; Love Song for a Vampire; Kiss From a Rose; Angel; New World; Smile
Muzycy: Viktoria Tolstoy, śpiew; Krister Jonsson, gitary; Mattias Svensson, gitara basowa, kontrabas; Rasmus Kihlberg, perkusja; gościnnie: Nils Landgren, puzon, śpiew; Iiro Rantala, fortepian
Recenzję opublikowano w numerze 3/2017 Jazz Forum.
Trzy lata po kameralnej płycie „A Moment Of Now”
nagranej wraz z pianistą Jacobem Karlzonem, szwedzka wokalistka Viktoria
Tolstoy (praprawnuczka wielkiego rosyjskiego powieściopisarza), proponuje płytę
z tematami filmowymi. Gościnnie w nagraniu albumu „Meet Me At The
Movies” wzięli udział: fiński pianista Iiro Rantala oraz wszechstronny
puzonista i wokalista Nils Langren (będący też producentem albumu),
natomiast podstawowy skład towarzyszący artystce, tworzą od lat z nią współpracujący
doskonali instrumentaliści: gitarzysta Krister Johnsson, znany ze współpracy
z Janem Lundgrenem basista Mattias Svensson i perkusista Rasmus
Kihlberg. Tak zorganizowane instrumentarium okazało się dla wokalistki bardziej
przekonujące niż początkowy pomysł zrealizowania nagrań jej od lat ukochanych
tematów filmowych z towarzyszeniem dużej orkiestry. Wśród 11 zgromadzonych
na płycie filmowych piosenek znajdziemy m.in. tematy pochodzące z takich
obrazów jak: „Casablanca”, „Bagdad Cafe”, „Fame”, „Batman Forever”, „Miasto
aniołów”, czy „Tańcząc w ciemnościach”, a jako bonus w programie
płyty umieszczono genialny temat Charlie’ego Chaplina Smile, zaśpiewany
tylko przy akompaniamencie gitary.
Każdy z utworów został perfekcyjnie opracowany pod względem instrumentacji, mieniąc się ogromem rozmaitych dźwiękowych smaczków. Zaproszeni goście serwują nam kunsztownie opracowane partie ubarwiające takie tematy jak Calling You (Nils Landgren) czy As Times Goes By (Iiro Rantala).
Stylowe dźwięki gitary nadają tej muzyce zupełnie nowy odcień, a doskonała sekcja rytmiczna zdaje się idealnie panować nad całością. Szczególnie zachwyca przepiękna partia gitary genialnie oprawiona przez bas i perkusję w trakcie Why Should I Care, a mistrzostwem kontrabasu jest oprawa znanego z wykonania Petera Gabriela The Book Of Love z filmu „Zatańcz ze mną” („Shall We Dance”). Od dominującego na płycie jazzującego klimatu odbiega przyprawiona agresywnym beatem i iście rockową gitarą New World z filmu „Tańcząc w ciemnościach”.
W sposobie interpretacji wokalnej tych tematów odnajdziemy ogrom emocji i uniesień, przekazanych pełnym kobiecej kruchości i zmysłowości głosem.
Autor: Robert Ratajczak