Wytwórnia: DDB Records 2781374

Midnight Sun

Dee Dee Bridgewater

  • Ocena - 4.5

Midnight Sun (Dear Ella); Angel Eyes (Keeping Tradition); Que Reste-t-Il? (J’ai Deux Amours); My Ship (This Is New); Lonely Woman (Love & Peace: A Tribute to Horace Silver); Speak Low (This Is New); I’m a Fool to Want You/I Fall in Love Too Easily (Keeping Tradition); L’Hymne a l’Amour (J’ai Deux Amours); The Island (Keeping Tradition); Good Morning Heartache (Eleonora Fagan); Here I’ll Stay (This Is New)
Muzycy: Dee Dee Bridgwater, śpiew, z różnymi składami instrumentalnymi

Najnowszy album  Dee Dee Bridgewater stanowi kompilację jedenastu ballad jazzowych o tematyce miłosnej, nagranych i zamieszczonych na kilku wcześniejszych płytach amerykańskiej wokalistki. Tylko jedna pieśń – L’Hymne a l’Amour (Hymn o miłości) nie była wcześniej wydana. W metryczce albumu po tytułach piosenek podane są w nawiasach tytuły płyt, z których pochodzą poszczególne utwory. Ballady te należą do najbardziej ulubionych pieśni miłosnych Dee Dee Bridgewater. Przed wydaniem „Midnight Sun” zostały one zremasterowane i na nowo „dopieszczone” pod osobistym nadzorem artystki.

Dee Dee Bridgewater od ponad czterdziestu lat zalicza się do ścisłego panteonu gwiazd wokalistyki jazzowej. Kilkakrotna laureatka prestiżowych nagród Grammy i Tony Award, nagrała wiele autorskich płyt, z których część to hołdy złożone takim ikonom jazzu jak Ella Fitzgerald, Horace Silver, Billie Holiday (prawdziwe nazwisko Eleonora Fagan).

Utwory zamieszczone na tym krążku są bardzo starannie zaaranżowane na sekcję jazzową z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej. Rola muzyków jazzowych jest tu wyraźnie ograniczona i podporządkowana koncepcji artystycznej płyty. Dominuje brzmienie orkiestrowe z wyeksponowanym kwintetem smyczkowym, aczkolwiek pojawiają się także krótkie partie solowe fortepianu, gitary akustycznej i kontrabasu.

Wyjątkiem jest ostatnia ballada, Here I’ll Stay, gdzie artystce towarzyszy tylko gitara, najpierw solo, a następnie dyskretnie pojawia się sekcja rytmiczna. Skład muzyków zmienia się w poszczególnych utworach. Warto odnotować, że w tytułowym utworze na kontrabasie zagrał wielki Ray Brown.

Dee Dee, jak zwykle, śpiewa pięknie, z dużą charyzmą i wyczuciem swingu. Jej interpretacje ballad są subtelne i osobiste. Na uwagę zasługują także opracowania poszczególnych ballad wykonane przez kilku różnych aranżerów, między innymi przez samą wokalistkę oraz Hein Van den Geyna, który także pojawia się w kilku utworach jako kontrabasista.

Nastrój muzyki z albumu „Midnight Sun” z założenia jest spokojny i melancholijny, co dla niektórych słuchaczy może być monotonne w odbiorze. Poziom artystyczny tej kompilacji jest pod każdym względem wysoki.
 

Autor: Zbigniew Wrombel

  MKIDN      stoart       stoart       stoart     psj      ejm