Wytwórnia: Stereoscopic Recordings

Theme for a Blind Man;
Essex House;
Roxy;
An Otis Theme on Curtis Changes;
Bean;
Wingnut;
End of History;
The Days of Wine and Roses;
Northern Spy;
Neptune

Muzycy: Michael Bates, kontrabas; Michael Blake, saksofon; Jeremy „Bean” Clemons, perkusja

Recenzję opublikowano w numerze 9/2015 Jazz Forum.

Northern Spy

Michael Bates

  • Ocena - 5

Pochodzący z Kanady Michael Bates początkowo działał w zespołach punkowych w Vancouver, jednak po krótkim czasie zwrócił się w stronę jazzu i współczesnej muzyki klasycznej. Po przeniesieniu się w 2002 roku do Nowego Jorku stał się jedną z najbarwniejszych postaci tamtejszego środowiska jazzowego, pojawiając się w roz­maitych konfiguracjach z takimi jazzmanami jak m.in. JD Allen, Tom Rainey, Chris Speed, czy Jeff Davis. Jest też wziętym sidemanem; jak dotąd znajdziemy go na ponad 70 rozmaitych płytach.

Jego najnowszy album to hołd dla takich artystów jak Curtis Mayfield, Donny Hathaway, Otis Redding, Blind Willie Johnson i John Coltrane – a więc postaci, które od zawsze inspirowały i popychały do rozmaitych muzycznych działań Batesa. Nagrany w ciągu jednego dnia „Northern Spy” zawiera dziesięć utworów balansujących pomiędzy bluesem i jazzem. Poza kompozycjami lidera znajdziemy tu też wyjątkową wersję standardu Johnny’ego Mandela The Days of Wine and Roses. Każdy dźwięk nieomylnie trafia w idealne miejsce i czas. Fakt, iż mamy do czynienia z nagraniami zrealizowanymi podczas jednej tylko sesji, daje wrażenie obcowania ze zjawiskiem, chciałoby się napisać – nadprzyrodzonym.

„Northern Spy” to wizytówka dzisiejszej klubowej nowojorskiej sceny jazzowej, na której od czasu do czasu pojawiają się postaci przecierające nowe ścieżki w muzyce improwizowanej.

Autor: Robert Ratajczak

  MKIDN      stoart       stoart       stoart     psj      ejm