Wytwórnia: Hevhetia HV 0127-2-331
Vilnius; Ballad; Lazy Daisy; Omicron; Larchey; Friuli; Paint in My Hair; Duo; XYZ4; XYZ6; Zing
Muzycy:Pit Dahm, perkusja; Charley Rose, saksofon; Harmen Fraanje, fortepian; Lennart Heyndels, kontrabas
Recenzję opublikowano w numerze 7-8/2016 Jazz Forum.
Pit Dahm to młody multiinstrumentalista i kompozytor. Urodził się i wychował w Luksemburgu, dwa lata temu ukończył konserwatorium w Amsterdamie. Płyta „Omicron” powstała we współpracy Dahma (grającego tu na perkusji) ze znakomitym pianistą Harmenem Fraanje.
To dzieło utrzymane w klimacie jazzu skandynawskiego, zawierające dźwięki trudne, ale jednocześnie bardzo przyjemne. Zespół gra oszczędnie, ustępując miejsca liderowi, jednak i jemu nie można zarzucić nadmiernego zagęszczania faktury. Dahm po strukturach rytmu porusza się czujnie i zwiewnie, kosztem konkretnego, męskiego uderzenia.
Każdy z muzyków gra na wysokim poziomie. Kontrabasista Lennart Heyndels wycofuje się na drugi plan w sposób płynny i dyskretny. Perfekcyjnie dialoguje z perkusistą i pianistą. Grający na saksofonie Charley Rose wtapia się w organiczną strukturę całości, dodając dziełu dodatkowej, frapującej barwy.
Album jest spójny melodycznie, koncepcyjnie i brzmieniowo. Ballad to kompozycja liryczna, nastrojowa. Brzmi jak standard jazzowy, ale opakowany w chłodne, powściągliwe szaty. Utwór tytułowy, zainicjowany przez saksofonistę abstrakcyjnym motywem, który szybko prze-radza się w medytacyjną melodię, zdaje się być manifestem muzyków – mottem, które mówi: „utwór może w sobie łączyć wiele światów – coś starego z czymś nowym, coś atonalnego z czymś eufonicznym”.
Autor: Mariola Borowska