Wytwórnia: BMC 225

Little Song;
Song for My Grandpa;
Monk;
Heartbeat of a Friend Who Is No More;
The Beginning;
Pain of an Angel;
Pop Song

Muzycy: Péter Rozsnyói, fortepian; György Orbán, kontrabas; Zoltán Csörsz, perkusja 

Recenzję opublikowano w numerze 6/2016 Jazz Forum.

Pain Of An Angel

Péter Rozsnyói Trio

  • Ocena - 5

Péter Rozsnyói to jedna z najważniejszych postaci węgierskiego jazzu młodego pokolenia. Ten urodzony w 1980 roku, starannie wykształcony muzyk, już przed dziesięciu laty reprezentował Węgry podczas prestiżowego Międzynarodowgo Konkursu Pianistów Jazzowych w Montreux.

Rozsnyói dysponuje rozpoznawalnym stylem, przez krytyków określanym jako połączenie estetyki Bacha z fuzją Brubecka i Evansa. Od ponad 10 lat prowadzi własne trio, którego egzystencję w 2014 roku po ogromnym sukcesie albumu „Witch” (2010) przerwała tragiczna śmierć w wypadku samochodowym perkusisty Andrasa Mohaya. Od tej pory pianista, wraz z kontrabasistą Györgym Orbánem koncertowali korzystając z pomocy rozmaitych perkusistów. Dopiero spotkanie z Zoltánem Csörszem (byłym muzykiem progresywnej rockowej formacji Flower Kings oraz Tria Jana Lundgrena) zadecydowało o zawiązaniu się stabilnego i kreatywnego składu.

Tę silną motywację odnajdziemy w muzyce, jaka wypełnia nowy album „Pain Of An Angel”. Płyta zadedykowana jest Andrasowi Mohayowi. Zawarte na niej siedem autorskich kompozycji lidera niesie w sobie emocjonalne przesłanie. Tęsknotę, żal i nostalgię dostrzeżemy w wielu subtelnie budowanych tematach. Jednocześnie każdy z utworów zachowuje proporcje pomiędzy melodyjnością a pełnią intelektualnej głębi zaklętą w poszczególnych dźwiękach. Taki jest choćby otwierający album temat o przewrotnym tytule Little Song. Pianista z gracją porusza się po klawiaturze generując proste linie w sposób wykoncypowany i wrażliwy.

Dynamiczny temat tytułowy czy ukłon w stronę Theloniousa Monka (Monk), sąsiadują z pełnymi osobliwej magii wyciszonymi kompozycjami, do których zaliczyć można wzruszający Heartbeat of a Friend Who Is No More. Znajdziemy tu kwintesencję wrażliwości i ulotności zaklętej w grze węgierskiego pianisty.

Autor: Robert Ratajczak

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm