Wytwórnia: BMC 225
Little
Song;
Song for My Grandpa;
Monk;
Heartbeat of a Friend Who Is No More;
The
Beginning;
Pain of an Angel;
Pop Song
Muzycy: Péter Rozsnyói, fortepian; György Orbán,
kontrabas; Zoltán Csörsz, perkusja
Recenzję opublikowano w numerze 6/2016 Jazz Forum.
Péter Rozsnyói to jedna z najważniejszych postaci węgierskiego jazzu młodego pokolenia. Ten urodzony w 1980 roku, starannie wykształcony muzyk, już przed dziesięciu laty reprezentował Węgry podczas prestiżowego Międzynarodowgo Konkursu Pianistów Jazzowych w Montreux.
Rozsnyói dysponuje rozpoznawalnym stylem, przez krytyków określanym jako połączenie estetyki Bacha z fuzją Brubecka i Evansa. Od ponad 10 lat prowadzi własne trio, którego egzystencję w 2014 roku po ogromnym sukcesie albumu „Witch” (2010) przerwała tragiczna śmierć w wypadku samochodowym perkusisty Andrasa Mohaya. Od tej pory pianista, wraz z kontrabasistą Györgym Orbánem koncertowali korzystając z pomocy rozmaitych perkusistów. Dopiero spotkanie z Zoltánem Csörszem (byłym muzykiem progresywnej rockowej formacji Flower Kings oraz Tria Jana Lundgrena) zadecydowało o zawiązaniu się stabilnego i kreatywnego składu.
Tę silną motywację odnajdziemy w muzyce, jaka
wypełnia nowy album „Pain Of An Angel”. Płyta zadedykowana jest Andrasowi Mohayowi.
Zawarte na niej siedem autorskich kompozycji lidera niesie w sobie
emocjonalne przesłanie. Tęsknotę, żal i nostalgię dostrzeżemy w wielu
subtelnie budowanych tematach. Jednocześnie każdy z utworów zachowuje
proporcje pomiędzy melodyjnością a pełnią intelektualnej głębi zaklętą
w poszczególnych dźwiękach. Taki jest choćby otwierający album temat
o przewrotnym tytule Little Song. Pianista z gracją porusza
się po klawiaturze generując proste linie w sposób wykoncypowany
i wrażliwy.
Dynamiczny temat tytułowy czy ukłon w stronę Theloniousa Monka (Monk), sąsiadują z pełnymi osobliwej magii wyciszonymi kompozycjami, do których zaliczyć można wzruszający Heartbeat of a Friend Who Is No More. Znajdziemy tu kwintesencję wrażliwości i ulotności zaklętej w grze węgierskiego pianisty.
Autor: Robert Ratajczak