Wytwórnia: ACT 9032-2 (dystrybucja GiGi)

World Song Part 1;
World Song Part 2;
Pinball;
Odes of You;
Police;
Music for Cello and Saxophone;
Theatre of Magic;
Aberhonddu;
Jaguar;
Music for Drums and Saxophone;
Summer Dance;
Hymn from the World

Muzycy: Pinball Band – Marius Neset, saksofon tenorowy i sopranowy; Ivo Neame, fortepian, organy Hammonda B3, clavinet, CP-80; Jim Hart, wibrafon, marimba, instr. perkusyjne; Peter Eldh, kontrabas; Anton Ege, perkusja; gościnnie: Andreas Brantelid, wiolonczela (1, 2, 6, 7); Rune Tonsgaard Soerensen, skrzypce (1, 11); Ingrid Neset, flet (1, 5, 11); August Wanngren, tamburyn (3)

Recenzję opublikowano w numerze 3/2015 Jazz Forum.


Pinball

Marius Neset

  • Ocena - 5

Jednym z najciekawszych artystów młodej sceny jazzowej Europy jest Marius Neset, norweski saksofonista i kompozytor mieszkający w Kopenhadze. „Pinball”, jego drugi projekt nagrany dla firmy ACT, zawiera szereg autorskich kompozycji o różnorodnej stylistyce i niekonwencjonalnym brzmieniu. Charakter poszczególnych utworów oraz brzmienie saksofonów Neseta przypomina niekiedy Michaela Breckera z czasów Steps Ahead, zaś w innych – Jana Garbarka sięgającego po folklor skandynawski i współczesną muzykę europejską jako źródła inspiracji.

Muzyka prezentowana przez artystów skandynawskich wspomaganych przez muzyków z Anglii jest dojrzała i wykonana z niezwykłym kunsztem. Sposób komponowania, aranżacje poszczególnych utworów oraz środki wykonawcze daleko odbiegają od jazzu mainstreamowego – oscylując wyraźnie w stronę współczesnej muzyki symfonicznej z zachowaniem ekspresji oraz improwizacji jazzowej. Jest niekiedy dość mocno „zakręcona” zarówno pod względem harmonicznym, melodycznym, jak i rytmicznym (niekiedy pojawia się metrum nieregularne). Tworzy bardzo intrygującą całość, która wciąga słuchacza w muzyczną podróż po różnych obszarach sonorystycznych.

Paletę brzmieniową zespołu Pinball wzbogacają gościnnie muzycy grający na wiolonczeli, skrzypcach, flecie i instrumentach perkusyjnych. Całość brzmi atrakcyjnie i nowocześnie, aczkolwiek instrumentarium jest klasyczne, nawet instrumenty klawiszowe są „stare” i „analogowe” (Hammond B3, clavinet, itp).

Nie jest to muzyka łatwa – ani do odbioru, ani tym bardziej do grania; wymaga uważnego słuchania w skupieniu i sprzyjającej atmosferze. Po każdorazowym przesłuchaniu można odkryć coraz to inne niuanse i detale podkreślające jej wysokie walory artystyczne. Dodam też, że płyta ta jest także świetnie zrealizowana pod względem technicznym. Nagrano ją w studiu Ocean Sound Recordings zlokalizowanym na norweskiej wyspie Giske.

Być może dla niektórych koneserów muzyka ta nie jest jazzem. Nie wdając się w takie rozważania doceniam wysiłek i talent lidera, jego muzyków oraz realizatorów. Album „Pinball” oceniam bardzo wysoko.


Autor: Zbigniew Wrombel

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm