Punk-T Gdańsk (live, Wadowice)
Grochów (live, Wadowice)
Polka (live, Wadowice)
Polka (live, Warszawa)

Kompozycje: Wojtek Mazolewski (1, 3, 4), Joanna Duda (2)
Muzycy: Oskar Torok, trąbka; Marek Pospieszalski, saksofon; Joanna Duda, fortepian; Qba Janicki, perkusja; Wojtek Mazolewski, kontrabas


Polka Live

Wojtek Mazolewski Quintet

Wraz z tym numerem JAZZ FORUM chcielibyśmy podarować czytelnikom płytę „Polka Live” Kwintetu Wojtka Mazolewskiego. Oryginalny album „Polka” pokrył się już złotem, ale to co dzieje się na koncertach WMQ zasługuje na szczególną uwagę. Już dawno żaden zespół jazzowy nie wzbudził takiego zainteresowania polskiej publiczności, która tłumnie przybywa na koncerty Kwintetu. Od czasu wydania płyty zespół zagrał prawie 100 koncertów, dzięki którym utwory nabrały nowych odcieni. Nasz krążek przypomina o potencjale jazzowym i improwizatorskim tej grupy. Grając współczesną muzykę Wojtek Mazolewski i jego koledzy korzystają z tradycji, klasycznego wykształcenia oraz wieloletniego doświadczenia na scenie w zespołach o tak odległych stylistykach.

Dzięki formule, jaką wypracował lider zespołu, poszczególni muzycy te doświadczenia mogą wykorzystywać na scenie. Tworzą w ten sposób za każdym razem nową historię muzyczną. Udowadnia to zawarty dwukrotnie na tej płycie tytułowy utwór lidera. Polka to wieloczęściowa kompozycja, która w przeciwieństwie do wersji płytowej, na koncertach wykonywana jest w rozbudowanej i za każdym razem odmiennej formie. To współczesny jazzowy przekaz na 5/4. „Lubię, kiedy utwory o nieparzystych metrach dają przestrzeń do improwizacji, a jednocześnie wpadają w ucho i bujają do tańca. Chciałem tym utworem wyrazić siłę i piękno, które dostrzegam w Polkach” – mówił po wydaniu płyty Wojtek Mazolewski.  

Utwór ten jest miejscem dla rozbudowanych, wirtuozowskich popisów instrumentalnych, które niejednokrotnie wprowadzają muzykę  na kompletnie nowe tory wspólnej improwizacji.

Na załączonej płycie mamy do czynienia z dwiema wersjami tego utworu – jedną w metrum 4/4, stylizowaną na rytmikę latyno-amerykańską i opartą na harmonii mollowego bluesa oraz wersję w oryginalnym metrum 5/4. Każda z nich to odrębna przeprawa muzyczna zawierająca w sobie mnogość stylistyk i cytatów.

O utworze Punk-T Gdańsk Wojtek Mazolewski mówi: „To wyraz miłości do mojego miasta i polskiego morza. To hymn dla ludzi, którzy są otwarci, pełni energii, wolności i odwagi. Ruch Solidarności, Stocznia Gdańska, Michalczewski, Totart, Teatr Expresji, Klub Żak, Gdańska Scena Alternatywna, Yass – przykłady są w każdym środowisku i przestrzeni”.  

Choć tytułem kompozycja ta mogła by sugerować raczej oscylacje wokół stylistyki punkowej, czy też yassowej, jakże korzennej dla tamtego regionu, to jednak jest zupełnie inaczej. Utwór jest utrzymany w rytmie wywodzącym się z afrykańskiego 6/8. Rozpoczyna się szybkim ostinato kontrabasu, do którego dołączają kolejne instrumenty.  Choć swoją zwięzłą formą przypomina utwory afro-beatowe, może być tez odczytany jak punkowe szlagiery. Jest pełnym pentatonicznego kolorytu przebojem, którego melodia jest bogatym w emocje hymnem nawołującym do tańca, wspólnoty i radości. Utwór ani na chwilę nie odpuszcza swego tempa, poruszając swoją motoryką od pierwszego do ostatniego dźwięku.

Grochów jest kompozycją ilustracyjną, napisaną przez zamieszkałą przez lata na warszawskim Grochowie Joannę Dudę, prezentującą ogólnie rozumiany charakter pobytu w tym miejscu.

Jak mówi sama Joanna: „Grochów to miejsce, z którym wiąże się kawał historii mojego życia. Jest tam ryneczek w całej swojej okazałości, pani od której kupowałam najlepsze kiszone ogórki na świecie, sąsiad, który podlewa trawnik w ogrodzie obok, na niebie widać gołębie hodowlane z drugiego ogrodu, są nocne spacery do parku i sąsiedzkie posiedzenia na podwórku przy kawie. Jest tam też kot o imieniu Nionio, który także jest częścią tej historii. Cały Kwintet jest częścią tej historii.”

Utrzymany w metrum 3/4 synkopowany riff oraz temat wprowadzają impresjonisty­czne spojrzenie na ten obszar Warszawy. W kolejnych etapach kompozycja zabiera nas w odległe praskie zakamarki obrazowane przez duet saksofonu oraz fortepianu, czy późniejsze powoli rozwijające się solo trąbki, z którego znowu wyruszamy na szerokie ulice starej dzielnicy. Cała kompozycja ma charakter beztroski oraz zagadkowy, a w wersji
koncertowej daje, podobnie jak Polka, dużo swobody poszczególnym muzykom, co niejednokrotnie prowadzi do jednorazowych, unikatowych interpretacji utworu wykonywanego na żywo.

Nagrania zamieszczone na płycie pochodzą z dwóch koncertów. Pierwsze trzy utwory (Punk-T Gdańsk, Grochów, Polka) zostały zarejestrowane podczas Młyn Jazz Festiwalu w Wadowicach. Tym koncertem zespół rozpoczął  zeszłoroczną lipcową trasę. WMQ wystąpiło wtedy także na inaugurację Festiwalu Jazz na Starówce oraz na największym jazzowym festiwalu w Turcji (Istanbul Jazz Festival). Utwór ostatni, Polka, będący drugą wersją utwory na tej płycie, zarejestrowano w warszawskim Teatrze Syrena podczas trasy „Excentrycy Grają Fajfy”. Impulsem do powstania projektu był film „Excentrycy, czyli po słonecznej stronie ulicy” w reżyserii Janusza Majewskiego. W obsadzie aktorskiej filmu wystąpili muzycy kwintetu.


  MKIDN      stoart       stoart       stoart     psj      ejm