Wytwórnia: Columbia 88875120842 (dystrybucja Sony)

CD 1 – Announcer: Jimmy Lyons;
Night and Day;
Spring Is Here;
I’ll Remember April;
The Nearness of You;
Where or When;
Sweet and Lovely;
Lullaby of Birdland;
Mambo Carmel;
Teach Me Tonight;
Will You Still Be Mine;
I Cover the Waterfront;
Bernie’s Tune;
How Could You Do a Thing Like That to Me?;
It’s All Right with Me

CD 2
– Announcer: Jimmy Lyons;
They Can’t Take That Away From Me;
Autumn Leaves;
S’Wonderful;
Laura;
Red Top;
April in Paris;
Caravan;
Erroll’s Theme/Announcer: Jimmy Lyons

CD 3
– Original Edited Concert: I’ll Remember April;
Teach Me Tonight;
Mambo Carmel;
Autumn Leaves;
It’s All Right with Me;
Red Top;
April in Paris;
They Can’t Take That Away from Me;
Where or When;
Erroll’s Theme;
Post Concert Interview: Will Thornbury with Erroll Garner, Eddie Calhoun, Denzil DeCosta Best

Muzycy: Erroll Garner, fortepian; Eddie Cal­houn, kontrabas; Denzil DeCosta Best, perkusja

Recenzję opublikowano w numerze 1-2/2016 Jazz Forum.

The Complete Concert By The Sea

Erroll Garner

  • Ocena - 5

Wspaniały koncert Tria Errolla Garnera z 19 września 1955 roku w Sunset Center – w ramach Monterey Jazz Festival – ukazał się w przepięknym pod względem edytorskim wydaniu. Z trzech krążków, jakie zawiera, dwa pierwsze są zremasterowaną kompilacją całego występu zespołu, a ostatni to cyfrowa edycja albumu, który ukazał się pół wieku temu. Od razu muszę powiedzieć, że prezentowana muzyka nie tylko nie zestarzała się, ale, paradoksalnie, wraz z upływem czasu, nabrała jeszcze większej mocy. W konfrontacji bowiem z dzisiejszymi priorytetami estetycznymi pianistów jazzowych, którzy raczej unikają tradycyjnych rozwiązań mainstreamowych, pełne ekspresji improwizacje Garnera uderzają niemal atawistyczną energią. I nie ma tu większego znaczenia, że dominują kadencje II-V-I, że walkingi stanowią podstawy rytmiczno-harmoniczne, że kompozycje są przebojami jazzowymi i że formy utworów są podobne (intro – ekspozycja tematu – przetworzenia – repryza tematu – coda), liczą się przede wszystkim wspaniałe, pełne emocji improwizacje i wzorcowe swingowanie.

Jeśli miałbym w XXI wieku wskazać płyty, które najczytelniej określają idiom jazzu postbebopowego, omawiana tu pozycja na pewno byłaby brana pod rozwagę. Otóż Garner tworząc własny styl gry pomieścił w nim najlepsze wzorce pianistyki swoich czasów odwołując się równocześnie do pewnych rozwiązań wykorzystywanych w big bandach. Jego lewa ręka często prezentuje akordy w równych wartościach metrycznych (podobnie, jak np. w orkiestrze Counta Basie’ego czynił to gitarzysta), a prawa, kontrapunktuje je frazami melodycznymi tworzonymi w przebiegach omijających (opóźniających) te metronomiczne zgodności. W efekcie powstają dwa, niezależne plany rytmiczne tworzące czytelne napięcie pulsacyjne.

„The Complete Concert By The Sea” ukazuje wszystkie najważniejsze atrybuty pianistyki Garnerowskiej, a co jeszcze dla słuchaczy ważne, zachowuje atmosferę koncertu wykonywanego wspaniale przez trzech wybornych mistrzów jazzowego swingowania.


Autor: Piotr Kałużny

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm