Wytwórnia: Double Moon DMCHR 71154

Fortitude;
The Other Side of If;
Everything Is a Good Sign;
Wooing To Woo;
Between Now and Never;
I Have Two But One Is Not Mine;
Illegal Sleeping

Muzycy: Jacek Kochan, perkusja; Dominik Wania, fortepian; Michał Kapczuk, kontrabas

Recenzję opublikowano w numerze 12/2015 Jazz Forum.

The Other Side Of If

NAK Trio

  • Ocena - 4

Trio NAK Jacka Kochana (nazwa pochodzi od ostatnich liter nazwisk trzech muzyków) należy do jego bardziej komunikatywnych projektów dla szerokiej jazzowej braci. Zawdzięcza to zarówno w pełni akustycznemu instrumentarium, jak i formule klasycznego tria z fortepianem w roli głównej. Muzycy też zdają się grać „po bożemu”. Mamy tu wszelkie elementy jazzowej gry – prowadzenie linii melodycznej, progresja akordowa, rozwijanie improwizacji na kanwie tematu oraz czujny akompaniament sekcji rytmicznej – często też pełniącej funkcję kolorystyczną.

To jednak tylko pierwsza, najpłytsza warstwa tej płyty. Kolejną jest wyrafinowana gra Dominika Wani zarówno z tradycją jazzową, jak i klasyczną – a w szczególności z tą symbolizowaną przez impresjonistów i neoklasycystów. Kompozycje Kochana były inspirowane muzyką Beli Bartoka i Witolda Lutosławskiego, czasem jednak spod rąk pianisty wychodzą całotonowe skale modalne. Bywa też i tak, że Bartokowski brutalizm dziwnie zbliża się do łamańców rytmicznych Theloniousa Monka.

Muzycy od dłuższego czasu współpracują ze sobą – co słychać w ich grze. Taki poziom porozumienia i opanowania skomplikowanych struktur harmonicznych jest trudny do osiągnięcia nawet po kilkudziesięciu próbach.

Nie chcę wyróżniać żadnego z utworów, bo „The Other Side Of If” jest wyjątkowo spójnym albumem, który należy traktować jako całość. Warto dać tej płycie więcej czasu, bo z każdym przesłuchaniem odkrywa przed słuchaczem nowe bogactwo szczegółów.

Autor: Marek Romański

  MKIDN      stoart       stoart       stoart     psj      ejm