Wytwórnia: Es Art CD 1607
Dark Lights; Spirit of the Past; Movements; Complication; Kyndra Forest; Ingi; Horses; Asian Song; Singa Pura
Muzycy: Przemysław Strączek, gitary; Natalie Alexandra Tse, guzheng; Darrel Xin, erhu; Yi Zhe Seow, kontrabas; Tomas Celis Sanchez, instr. perkusyjne
Recenzję opublikowano w numerze 9/2016 Jazz Forum.
Przemek Strączek & Asian Strings Collective to zespół współtworzony przez gitarzystę z artystami pochodzącymi z Chin i Singapuru, a grającymi m.in. na instrumentach noszących tak egzotyczne nazwy jak guzheng czy erhu. Atutem materiału, jaki po raz pierwszy zaprezentowany został w Singapurze w 2015 roku w ramach Shaw Foundation Symphony Stage, jest zgrabne połączenie kultury polskiej i azjatyckiej oraz doskonale dobrane nietypowe instrumentarium, świetnie relacjonujące z konstrukcją każdej spośród dziewięciu autorskich kompozycji lidera.
Partie gitary Strączka przeplatają się z dźwiękami egzotycznych instrumentów. „Three Continents” to coś więcej niż tylko barwny etniczny muzak. Na uwagę zasługują stricte jazzowe partie kontrabasu, stanowiące rytmiczny cokół większości utworów oraz rozbudowany arsenał instrumentów perkusyjnych, doskonale wyeksponowany m.in. w ocierającym się o psychodelię Asian Song.
Poza utworami utrzymanymi w spokojnym, kojącym nastroju znajdziemy tu też dynamiczne i żywiołowe. Należą do nich niemal transowy Spirit of the Past, czy radosny Singa Pura kończący cały album.
Strączek potrafi przykuć uwagę grając zarówno na gitarze klasycznej, jak i elektrycznej. Ogromne znaczenie w instrumentarium zespołu ma brzmienie chińskiego instrumentu smyczkowego erhu, który odpowiedzialny jest za główną linię melodyczną. Tak jest choćby w przypadku urokliwego Kydra Forest czy Ingi. Innym wyróżniającym się egzotyką brzmienia instrumentem jest pierwowzór japońskiego koto, chiński guzheng mogący kojarzyć się też z rodzajem cytry. Jego rola jest ważna m.in. w wielowątkowym Complication.
Autor: Robert Ratajczak