Wytwórnia: Intakt CD 360

If I Should Lose You
Stella by Starlight
What’s New – There Is No Greater Love
I Fall in Love Too Easily
Just in Time – In Your Own Sweet Way
Long Ago and Far Away


Muzycy:
Tom Rainey - perkusja
Ralph Alessi - trąbka
Ingrid Laubrock - saksofon tenorowy
Jacob Sacks - fortepian
Drew Gress - kontrabas

Recenzja opublikowana w Jazz Forum 7-8/2021


Untucked In Hannover

Tom Rainey Obbligato Quintet

To już trzecia płyta Obbligato Quintet, zespołu założonego przez nowojorskiego perkusistę Toma Raineya w 2014 roku. Dwie wcześniejsze: „Tom Rainey Obbligato” (2014) i Tom Rainey Obbligato „Float Upstream” (2017) także zostały wydane przez szwajcarską Intakt Records. Tak brzmi współczesny modern jazz, a raczej new modern jazz, który często jest też muzyką konceptualną, dedykowaną tym spośród miłośników improwizacji, którzy dobrze znając historię muzyki, poszukują wciąż nowych interpretacji jazzowej tradycji.

Miałem przyjemność realizować w Katowicach pierwszy europejski koncert tej formacji, jesienią 2018 roku, kilka dni później zespół wystąpił w Jazz Club Hannover, którego zapis właśnie otrzymaliśmy na omawianej płycie. Muzycy wykonują standardy – filmowe i musicalowe piosenki z obszernego katalogu Great American Songbook – utwory takich kompozytorów jak Ralph Rain­ger, Victor Young, Julius Styne, Dave Brubeck i Jerome Kern. Wszystkie pochodzą z lat 30. i 40. XX wieku i weszły do żelaznego repertuaru wybitnych artystów jazzu.

Na płycie „Untucked In Hannover” otrzymujemy sześć standardów i 54 minuty muzyki. Nie wstydzę się napisać, że mamy tu do czynienia z muzyką wybitną, która stanowi niezaprzeczalny dowód na to, jak wciąż jest wiele miejsca w amerykańskiej tradycji jazzowej na innowacyjne interpretacje klasycznych melodii i brzmień. Muzycy wykonują je z pełnym poszanowaniem harmonii, a w aranżacjach poszczególnych utworów pojawia się wiele mikro-odniesień do ich historycznych wykonań. Przy wszystkich tych nawiązaniach, poszczególni soliści wciąż pozostają nowoczesnymi improwizatorami, o zindywidualizowanym poziomie narracji i charakterystycznym brzmieniu. Linie melodyczne prowadzą, najczęściej w dwugłosie, Alessi i Laubrock, ich sola są zwięzłe a równocześnie inwencyjne, zgodnie z artystyczną osobowością i temperamentem muzyków. Pianista Jacob Sacks pozostaje strażnikiem harmonii, a w solowych wyjściach wykazuje zainteresowanie współczesną kameralistyką. Tymczasem wspaniała praca sekcji Rainey-Gress przydaje muzyce żarliwości i emocji.

Muzyka realizowana jest z wielkim smakiem – chwilami emocjonalna i wręcz czuła, innym razem bardziej intelektualna i wyrafinowana brzmieniowo. Najbardziej porywające jest to, że muzycy powszechnie utożsamiani z innowacją, kojarzący się nam z przemianami we współczesnym jazzie, potrafią kreatywnie spotkać się na poziomie klasycznej jazzowej formy.

Nie będę tu analizował poszczególnych kompozycji, pozostanę na poziomie zwięzłej informacji, która jest też szczerą rekomendacją dla tego nagrania, w tym jego znakomitej realizacji od strony czysto technicznej. Tej płyty po prostu trzeba posłuchać.

Autor: Andrzej Kalinowski

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm