Wytwórnia: Electric Eye

We Remember Krzesełko

Sing Sing Penelope

  • Ocena - 4

No Title; James Bond; Talkin’; Farewell Dutch Hering; It Has Just Begun, Doctor; Third Man on the Moon
Muzycy: Tomasz Glazik, saksofon tenorowy i barytonowy, flet, syntezator; Wojciech Jachna, trąbka, flugelhorn; Daniel Mackiewicz, fortepian elektryczny, organy, syntezator, instr. perkusyjne; Patryk Węcławek, gitara basowa, kontrabas, instr. perkusyjne; Rafał Gorzycki, perkusja; gościnnie Sebastian Gruchot, skrzypce (1, 3, 4, 7)

Sing Sing Penelope to czołowi odnowiciele tradycji fusion sprzed 3-4 dekad na krajowym gruncie. Ich trzecia płyta, choć różni się nieco od poprzedniczek, roztacza inną, bardziej skupioną, przyciemnioną aurę, wciąż wyraźnie zakorzeniona jest w tamtej tradycji. Punktem od-niesienia dla muzyki tego kolektywu (co zespół zawsze podkreśla, protestując przeciwko przypisywaniu Rafałowi Gorzyckiemu roli lidera) są więc ilustracyjne wątki Weather Report, transowość Soft Machine, czy nerw wczesno-elektrycznego Davisa z okresu „Filles De Kilimanjaro”. Można znaleźć tu również ducha muzyki nagrywanej w latach 70. dla ECM.

Atutem płyty są zgrabnie napisane tematy, utrzymane w stonowanej, nieco mrocznej kolorystce (w którą doskonale wpisał się występujący gościnnie w kilku utworach skrzypek Sebastian Gruchot). W porównaniu z wcześniejszymi dokonaniami grupy mają one bardziej mi-nimalistyczne struktury. Na uwagę zasługują także wprowadzające dawkę niepokoju i napięcia, nieburzące jednak nostalgicznej atmosfery całości, sonorystyczne, elektroakustyczne poszukiwania.

Generalnie „We Remember Krzesełko” to udane odświeżenie klasycznych brzmień i rozwiązań z ósmej dekady minionego wieku. Nie-uczciwością byłoby jednak twierdzenie, że album przeznaczony jest wyłącznie dla słuchaczy stęsknionych za złotymi latami fusion. Wszak współczesny nu-jazz czerpie z praktyk tego stylu garściami. Sing Sing Penelope sięga do jego istoty – może w nieszczególnie odkrywczy, ale jednak indywidualny sposób. A przede wszystkim robi to z dużym znawstwem tematu i klasą.

Autor: Łukasz Iwasiński

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm