Na festiwalu, który startuje 24 września, wystąpią m.in. Susana Backa, Omar Sosa i Motion Trio
W sobotę 24 września rozpoczyna się 12. edycja festiwalu Skrzyżowanie Kultur, którego tematem przewodnim są GŁOSY. Na scenie wystąpią znakomici muzycy i artyści z dziewięciu krajów, z trzech kontynentów. Usłyszymy peruwiański śpiew, izraelski soul, ludową muzykę Brazylii, haitańskie pieśni voodoo i amerykańskie hymny polifoniczne w unikatowym połączeniu z afro-kubańskimi rytmami. Nie zabraknie polskiej muzyki folkowej, której reprezentanci wystąpią podczas dnia Sounds Like Poland. Na mapie festiwalu pojawił się również zapoczątkowany w zeszłym roku cykl koncertów Kolektyw Europa.
Festiwal Skrzyżowanie Kultur odbywa się od 2005 r. Łącznie wystąpiło na nim 215 artystów z 61 krajów i 6 kontynentów. Jest największą w Polsce prezentacją muzyki świata i wielokulturowości. Program wydarzenia przygotowuje Rada Programowa: Maria Pomianowska (dyrektor artystyczna), Maciej Szajkowski, Marta Dobosz oraz Anna Szewczuk-Czech. Organizatorem festiwalu jest Stołeczna Estrada.
Gwiazdorski skład z trzech kontynentów
Tegoroczne sławy festiwalu to wielkie muzyczne głosy i rzecznicy dawnych kultur. Zaśpiewa Susana Baca, legendarna pieśniarka Peru, była minister kultury. Pianista Omar Sosa połączy afrykańskie i kubańskie rytmy w duecie z Timem Eriksenem śpiewającym stare amerykańskie pieśni. Usłyszymy też Ester Radę, wschodzącą gwiazdę izraelskiego soulu, którą zachwyciła się Alicia Keys.
– Od głosu wszystko
się zaczyna. I muzyka. I świat. Na początku przecież było słowo. Jego
nieskończonym technikom i stylom poświęcamy tegoroczną edycję Festiwalu Skrzyżowanie
Kultur. Te głosy trzeba usłyszeć - zaprasza Maciej Szajkowski, członek rady
programowej.
Susan Baca fot. n.chappell©archivo
24 września festiwal otworzy Susana Baca, laureatka dwóch latynoskich nagród Grammy, ambasadorka
odrodzenia rytmów afrykańskich w muzyce peruwiańskiej. To dzięki niej ta muzyka
stała się ważną częścią kultury kraju,
czym zjednała sobie przychylność prezydenta Ollanta Humala i w 2011 roku objęła
stanowisko ministra kultury. Szerszej publiczności wokalistkę przedstawił David Byrne na płycie z 1995 r. The Soul of
Black Peru. Album zapoczątkował modę na tę muzykę na świecie. Artystka
poszukuje wciąż nowych środków wyrazu. Łączy elementy jazzu i bluesa, a jej
ballady porównywane są do twórczości Cesarii Evory.
Omar Sosa fot. Massimo Mantovani
W niedzielę, 25 września, festiwal zaprasza na niezwykły
koncert Omara Sosy i Tima Eriksena. Ich współpraca to synteza pozornie
niepasujących do siebie elementów – afrykańskiej korzennej muzyki kubańskiej i
tradycyjnych pieśni z czasów założycielskich Stanów Zjednoczonych. Sosa łączy
swobodnie jazz z elementami world music. Eriksen jest badaczem i śpiewakiem polifonicznych hymnów
protestanckich
– Posiada mocny i szczery głos, który jak żaden inny
instrument przekonuje słuchaczy do przekazywanych przez artystę emocji – mówi o
nim Maria Pomianowska, dyrektor artystyczna festiwalu. Ich wspólna płyta Across
the Divide to muzyczna historia
Afroamerykanów od czasów niewolnictwa do wybrania Baracka Obamy na
prezydenta. Muzycy po raz pierwszy zagrają ten unikalny materiał w Polsce.
Ester Rada fot. Ohad Romano
Koncertem finałowym, 1 października, będzie występ wschodzącej gwiazdy muzyki
izraelskiej. Ester Rada krzyżuje muzyczne inspiracje, swobodnie porusza się
pomiędzy stylami śpiewu od soulu po hip-hop.
Po wydaniu debiutanckiego mini albumu Life Happens krytycy porównali ją
do Niny Simone i Lauryn Hill. W 2014 roku nagrała debiutancki album – Ester
Rada. Od tego czasu jej popularność rośnie – odbyła długą trasę koncertową po USA,
Kanadzie i Europie, była też gościem festiwalu Glastonbury. Rozgrzewała
publiczność przed koncertem Alicii Keys. Amerykanka była pod wrażeniem:
„Zgłębiła stary amerykański soul, funk i jazz tak dokładnie, że może uchodzić za gwiazdę w każdym z tych gatunków”.
Sounds Like Poland 2016
W tym roku podczas dnia polskiego publiczność obejrzy
koncerty trzech zespołów, które w oryginalny sposób interpretują muzykę
korzenną i tworzą nowoczesne widowiska muzyczne inspirowane muzyką źródeł. W
programie znalazły się prezentacje: Čači
Vorba – muzyków zakochanych w cygańskich i bałkańskich rytmach, Tęgich Chłopów, dzięki którym
określenie „wiejska zabawa” nabiera świeżego znaczenia i Motion Trio – zespołu od lat eksperymentującego z klasyką oraz
poruszającym brzmieniem akordeonu.
Caci Vorba - fot .I.Tokarczyk
Čači Vorba,
czerpią z pieśni i melodii instrumentalnych mniejszości mieszkających od wieków
w Polsce. Ich nazwa to z języka romskiego „szczera mowa”. Interpretują muzykę
cygańską, bałkańską i karpacką. Reprezentuje ich niemiecka wytwórnia Oriente
Musik, a najbardziej prestiżowy w branży magazyn Songlines, umieścił ich nową
płytę Šatrika na prestiżowym CD Top of the World.
Tęgie Chłopy
Do tańca poderwą słuchaczy Tęgie Chłopy – zakochani w tradycji starych dancingów. Możemy
oczekiwać fokstrotów, walczyków, polek, a nawet tanga. To wszystko przeniesione
z tradycji potańcówek lat 50-tych i
60-tych. Nazwa grupy pochodzi od starych śpiewnych melodii, zwanych na
Kliecczyźnie „chłopy”. Będzie to najlepszy klimat tanecznych wiejskich zabaw
dawnych lat.
Motion Trio fot. Jacek Poremba
Gwiazda wieczoru, Motion
Trio, od dwudziestu lat rozsławia muzykę akordeonową na całym świecie. Siła
ich przekazu drzemie w czystym, nieprzetworzonym brzmieniu instrumentów. Zespół
ma w dorobku 12 płyt, które zachwyciły krytyków jazzowych i klasycznych. Znani
są ze znakomitych interpretacji utworów wielkich polskich kompozytorów, które
łączą z jazzem, rockiem i folkiem. Te
nietuzinkowa praktyka zwróciła na nich uwagę wielu wybitnych twórców muzyki współczesnej.
Współpracowali m.in. z K. Pendereckim, H.M. Góreckim, W. Kilarem, oraz T.
Stańko i M. Urbaniakiem.