PROGRAM FESTIWALU
SWELL PROJECT – REZYDENCJA, 3 DNI
Niklas
Brano (NO) - trumpet
Steve Swell (US) - trombone
Per-Âke Holmlander (SE) - tuba
Julie Kjaer (NO) - alto sax, flute
Hanne de Backer (BE) - baritone sax
Mikolaj Trzaska (PL) - baritone sax
Gebhard Ullmann (DE) - tenor sax & bass clarinet
Carlos Zingaro (PT) - violin
Elisabeth Coudoux (DE) - cello
Elisabeth Harnik (AT) - piano
Jon Rune St røm (NO) - bass
Paal Nilssen-Love (NO) – drums
7-8.10.2019, godz. 20.00
Alchemia,
ul. Estery 5
Bilety:
30 zł przedsprzedaż, 40 zł w dniu koncertu
9.10.2019, godz. 20.00
Radio
Kraków, Al. Słowackiego 22
Bilety : 40 zł przedsprzedaż, 50 zł w dniu koncertu
RALPH ALESSI QUINTET
Ralph
Alessi (US) - trumpet
Kuba Więcek (PL) - sax
Mateusz Gawęda (PL) - piano
Max Mucha (PL) - bass
Moritz Baumgärtner (DE) – drums
22.10.2019, godz. 20.00
Alchemia,
ul. Estery 5
ENTR’ACTE (KEN VANDERMARK 2019 KRAKÓW JAZZ PROJECT) – REZYDENCJA
Ken
Vandermark (US) - reeds
Nate Wooley (US) - trumpet
Mette Rasmussen (DK) - reeds
Jasper Stadhouders (NL) - el. guitar
Terrie Hessels (NL) - el. guitar
Elisabeth Harnik (AT) - piano
Joe Williamson (CA) - bass
Dieb 13 (AT) - turntables
Christof Kurzmann (AT) - voice
Steve Heather (AU) - drums
Didi Kern (AT) – drums
23-26.10.2019, godz. 20.00
Alchemia,
ul. Estery 5
27.10.2019, godz. 20.00
Muzeum
Manggha, ul. Marii Konopnickiej 26
BALLISTER
Dave
Rempis (US) - saxes
Fred Lonberg-Holm (US) - cello
Paal Nilssen-Love (NO) – drums
28.10.2019, godz. 20.00
Alchemia,
ul. Estery 5
THE YOUNG MOTHER
Ingebrigt
Håker Flaten (US) - bass
Jason Jackson (US) - alto, tenor & baritone sax
Jawwaad Taylor (US) - vocals, trumpet & electronics
Jonathan F. Horne (US) - guitar, vocals
Stefan Gonzalez (US) - vibraphone, drums, vocals
Frank Rosaly (US) – drums
4.11.2019, godz. 20.00
Alchemia,
ul. Estery 5
JOËLLE LÉANDRE QUARTET – REZYDENCJA
Joëlle
Léandre (FR) - bass
Zlatko Kaučič (SI) - drums, percussion
Mateusz Rybicki (PL) - clarinets
Zbigniew Kozera (PL) – bass
6.11.2019, godz. 20.00
Alchemia,
ul. Estery 5
KAUČIČ
Zlatko
Kaučič (SI) - percussion solo
LÉANDRE / MAZUR
Joëlle
Léandre (FR) - bass
Rafał Mazur (PL) - acoustic bass guitar
7.11.2019, godz. 20.00
Alchemia,
ul. Estery 5
SATOKO FUJI/JOE FONDA – REZYDENCJA
Satoko Fujii (JP) - piano
Joe Fonda (US) – bass
17.11.2019, godz. 20.00
Alchemia, ul. Estery 5
WANDERING THE SOUND QUINTET
Satoko
Fuji (JP) - piano
Natsuki Tamura (JP) - trumpet
Guillermo Gregorio (AR/US) - clarinet
Rafał Mazur (PL) - acoustic bass guitar
Ramón López (ES) – drums
18.11.2019, godz. 20.00
Alchemia,
ul. Estery 5
POLISH IMPROART (POLSKA SCENA
IMPROWIZOWANA)
OLBRZYM I KURDUPEL + WILLI HANNE
Tomek Gadecki (PL) - saksofony
Marcin Bożek (PL) - akustyczna gitara basowa
Willi Hanne (DE) – perkusja
17.10.2019, godz. 20.00
Alchemia, ul. Estery 5
OLESZAK / JACOBSON / JØRGENSEN
Witold
Oleszak (PL) - fortepian
Tomasz Jacobson (PL/DK) - kontrabas
Peter Ole Jørgensen (DK) – perkusja
11.11.2019, godz. 20.00
Alchemia,
ul. Estery 5
STRYCHARSKI / MAJEWSKI / WÓJCIŃSKI
Dominik
Strycharski (PL) - flety
Artur Majewski (PL) - kornet
Ksawery Wójciński (PL) – kontrabas
21.11.2019, godz. 20.00
Alchemia, ul. Estery 5
KIO & BARTOSZ NALEPA
Krakow
Improvisers Orchestra
Marcin Bożek (PL) - French horn
Tomek Chołoniewski (PL) - percussion Brianne Curran (AU) - violin
Marta Dramowicz (PL) - piano
Sebastian Mac (PL) - guitar
Adam Nyk (PL) - vocals
Ernest Ogórek (PL) - double bass
Paulina Owczarek (PL) - conducting, alto sax Aleksander Wnuk (PL) - percussion
Malwina Kołodziejczyk (PL) - tenor sax
Anna Bogdanowicz (PL) - voclas
Wiktor Krzak (PL) - bassoon
Liliana Zieniawa (PL) - vibraphone
Bartosz Nalepa (PL) - obrazy malowane na żywo
28.11.2019, godz. 20.00
Muzeum Manggha, ul. Marii Konopnickiej 26
POLONKA
Piotr
Zabrodzki (PL) - pozytyw organowy, klawikord
Michał Górczyński (PL) - klarnet kontrabasowy
Jan Emil Młynarski (PL) - perkusja, instrumenty perkusyjne
29.11.2019, godz. 20.00
Alchemia, ul. Estery 5
Imponująca seria koncertów muzyki improwizowanej! Od 7 października do 29 listopada
„Jazz to nie styl. To sposób myślenia” – powiedział kiedyś Ken Vandermark. To najlepsze motto 14 edycji Krakowskiej Jesieni Jazzowej, na której zabrzmią echa dokonań muzyki współczesnej, rocka i noise’u, ale zawsze przefiltrowane przez specyficzną wrażliwość muzyka improwizującego.
Festiwal otworzy 7 października dyskusja na temat współczesnej muzyki improwizowanej z udziałem muzyków: Steve’a Swella, Per-Âke Holmlandera, Pauliny Owczarek i Rafała Mazura oraz dyrektora artystycznego KJJ, Marka Winiarskiego.
Pierwsza rezydencja tej Jesieni będzie należeć do dużego składu. W brzmieniu puzonu Steve’a Swellazawiera się cała historia jazzu, nie tylko awangardowego. Muzyk karierę zaczynał w big-bandach Lionela Hamptona i Buddy’ego Richa, swoją myśl orkiestrową – radykalnie różną od muzyki swingowych mistrzów – rozwijając między innymi w zespole Steve Swell’s Nation Of We. W Krakowie zaprezentuje nowy, dwunastoosobowy projekt, m.in. z Mikołajem Trzaską oraz dawno niewidzianymi w Krakowie Carlosem Zingaro i Gebhardem Ullmanem (koncerty małych składów 7 i 8 października, finał w wykonaniu całego zespołu w Radiu Kraków 9 października).
Odmienne, ale równie interesujące spojrzenie na to, jak może brzmieć współczesny jazz przedstawią 22 października muzycy polsko-berlińsko-amerykańskiego kwintetu, w którym najciekawszych jazzmanów młodego pokolenia (Kuba Więcek, Mateusz Gawęda, Max Mucha, Moritz Baumgärtner), łączących nienaganny warsztat ze świeżymi pomysłami na brzmienie swojej muzyki i poszukiwaniami formalnymi sięgającymi po klasyczne (ale nie tylko) inspiracje poprowadzi nowojorski filozof trąbki, Ralph Alessi.
Etos pracy, odpowiedzialność i szacunek Kena Vandermarkadla publiczności, współpracowników i samej muzyki są już w środowisku muzyków niemal legendarne. Ale sam tytaniczny wysiłek byłby niczym bez talentu - a w umiejętności pisania błyskotliwych kompozycji i wykorzystania całego bogactwa możliwości, jakie oferują duże składy Vandermark ma niewielką konkurencję. Konstruowane z wielką wyobraźnią muzyczne plany i starannie przemyślana dramaturgia przykuwają uwagę słuchacza od początku do końca, wydobywając z solistów to, co w nich najlepsze.
Podczas pięciodniowej rezydencji (23-27 października) prezentowanego po raz pierwszy w Polsce projektu Entr’Acte w roli wykonawców crème de la crème sceny muzyki improwizowanej z sześciu krajów: Nate Wooley, Mette Rasmussen, Jasper Stadhouders, Terrie Hessels, Elisabeth Harnik, Joe Williamson, Dieb 13, Christof Kurzmann, Steve Heather i Didi Kern.
Zespół Ballister (28 października) można nazwać freejazzowym power triem - z zastrzeżeniem, że jego członkowie sięgają po znacznie bardziej różnorodne środki ekspresji, bez ostrzeżenia przechodząc od noise’owej ściany dźwięku po cieniowanie balansujące na krawędzi ciszy. W zgodnej opinii krytyków tworzący trio wiolonczelista Fred Lonberg-Holm i perkusista Paal Nilssen-Love przedefiniowali rolę swoich instrumentów w muzyce improwizowanej, zaś Dave Rempis rozmachem i potęgą brzmienia dołączył do plejady największych tytanów freejazzowego saksofonu.
Nie sposób przewidzieć, czy na występie The Young Mothers (4 listopada) więcej będzie free jazzu czy może hip hopu i ciężkiego, grindcore’owego rocka. Można by powiedzieć, że tak brzmiałby dziś John Zorn, gdyby był Ingebrigtem Håker Flatenem, zorganizował teksańsko-norweski zespół przekraczający wszelkie gatunkowe granice i nazwał go Młode Matki. Koncert The Young Mothers zdecydowanie godny polecenie nie tylko dla fanów jazzu, podobnie jak występy Joëlle Léandre (6-7 listopada).
Francuska kontrabasistka jest fenomenem niczym Rolling Stones - trzeba ją zobaczyć choć raz w życiu. Charyzma bijąca od Léandre jest tak oczywista, że artystka nie musiałaby nawet wchodzić na scenę. Przy niezwykłej muzycznej wrażliwości i rzadko spotykanym wyczuciu formy Joëlle jest jak żywioł wyrywający z korzeniami słabsze drzewa - nie każdy towarzyszący jej muzyk wyjdzie z takiego spotkania obronną ręką. Tym ciekawiej zapowiadają się jej występy z udziałem improwizatorów z Polski (6 listopada kwartet z Mateuszem Rybickim, Zbigniewem Kozerą i Zlatko Kaučičem,7 listopada duet z Rafałem Mazurem po secie solowymLéandre).
Satoko Fuji, pianistka ceniona za swoje projekty orkiestrowe, nie stroniąca też od estetyki z pogranicza rocka i jazzu, tym razem wystąpi w Krakowie w duecie z jednym z największych z niedocenionych amerykańskiej sceny freejazzowej ostatnich czterech dekad, kontrabasistą Joe Fondą (17 listopada) oraz w międzynarodowym Wandering The Sound Quintet (18 listopada), w którego składzie - obok Natsuki Tamury, Rafała Mazura i Ramóna Lópeza wystąpi legenda argentyńskiego jazzu i muzyki improwizowanej, Guillermo Gregorio. Grupa wykona komprowizację (kompozycję dla improwizatorów) Rafała Mazura na bazie poematu mistrza zen z XV wieku, Ikkyu Sojuna.
Na Krakowskiej Jesieni Jazzowej nie zabraknie przeglądu najbardziej twórczych przedstawicieli polskiej sceny muzyki improwizowanej prezentowanych w serii Polish Improart. A w niej – telepatycznie szybkie słuchanie tria Olbrzym i Kurdupel + Willi Hanne (17 października), prawdziwa supergrupa polskiej sceny muzycznej Dominik Strycharski/Artur Majewski/Ksawery Wójciński (21 listopada), zyskujący wreszcie uznanie, na jakie od dawna zasługuje pianista Witold Oleszak z Tomaszem Jacobsonem i Peterem Ole Jørgensenem (11 listopada), dyrygowana improwizacja na dwanaście instrumentów, głos i obraz malowany na żywo (Krakow Improvisers Orchestra i Bartosz Nalepa - 28 listopada) oraz psychodeliczny free-folk tria Polonka (29 listopada).