Aktualności

Miejsce koncertów: 
Dom Muzyki Bielskiego Centrum Kultury
ul. Słowackiego 27
Bielsko-Biała

tel. 33/82-816-40 

e-mail: bck@bck.bielsko.pl

Konto: 68 1240 4142 1111 0000 4823 7109

Kasa biletowa czynna od poniedziałku do piątku od g. 8.00 do 15.00

Rezerwacja i sprzedaż biletów pod numerami tel. +48 33/8281645 i +48 33/8281655

lub przez internet: Zamów bilety przez internet|

Ceny biletów: 12.11 - 60 zł (normalny) i 30 zł  (ulgowy - emeryci, młodzież szkolna) 13.11 - 100 zł (normalny) i 50 zł  (ulgowy - emeryci, młodzież szkolna), 14.11 - 80 zł (normalny) i 40 zł  (ulgowy - emeryci, młodzież szkolna) , 15.11 - 100 zł (normalny) i 50 zł  (ulgowy - emeryci, młodzież szkolna) 16.11 - 100 zł (normalny) i 50 zł  (ulgowy - emeryci, młodzież szkolna), 17.11 - 80 zł (normalny) i 40 zł  (ulgowy - emeryci, młodzież szkolna) .
Karnety w cenie 370 zł. R+, W+, S

Bilety już w sprzedaży






17. Jazzowa Jesień im. Tomasza Stańko w Bielsku-Białej



W programie m.in. Brad Mehldau, Ambrose Akinmusire, Jason Moran, Django Bates, Marcin Wasilewski; 12 - 17 listopada 2019

Oto program tegorocznej edycji:

12 listopada (wtorek)
Otwarcie festiwalu fragmentem filmu „Droga do Mistrzostwa”, z udziałem Tomasza Stańko, oraz otworzeniem video z nagraniem kompozycji na solo trąbkę przez Wadadę Leo Smith.

Django Bates’ Belovèd
„The Study of Touch” (ECM, 2017)

Django Bates - fortepian
Petter Eldh - kontrabas
Peter Bruun - perkusja


fot. ECM

Pianista Django Bates to jeden z najbardziej utalentowanych muzyków Wielkiej Brytanii. Jego twórczość obejmuje całe spektrum jazzu, od jazzu tradycyjnego, poprzez bebop i free jazz po jazz-rock fusion. Jego sztuka i postać często są określana mianem „kultowej” i ”niepokornej”. Wydany w 2017 roku album „The Study of Touch”  to powrót Bates’a do legendarnej wytwórni ECM w jednym z najbardziej cenionych jego składów, czyli wraz z Triem „Belovèd”, w którego skład wchodzą szwedzki basista Petter Eldh oraz duński perkusista Peter Bruun. Wszyscy trzej muzycy to wielcy indywidualiści próbujący swoją muzyką uciec od konwencji standardowego, jazzowego trio.

13 listopada (środa)
Giovanni Guidi Quintet (Włochy)
Avec le Temps” (ECM, marzec 2019)

Giovanni Guidi - fortepian
Francesco Bearzatti - saksofon tenorowy
Roberto Cecchetto - gitara
Thomas Morgan lub Joe Rehmer - kontrabas
João Lobo - prekusja


fot. ECM

Premiera autorskiego albumu Giovanniego Guidi, wydanego przez ECM na wiosnę tego roku. Utwór, który zamyka płytę, „Tomasz”, dedykowany jest Tomaszowi Stańko. Guidi i Stańko grali razem prawie miesięczną trasę koncertową, w lipcu 2017, w ramach projektu „Tomasz Stańko Enrico Rava Quintet”. Giovanni Guidi, urodzony w 1985 roku, został odkryty właśnie przez Enrico Ravę, wybitnego włoskiego trębacza. Zaczął grać w jego zespole mając jedynie 17 lat. Obecnie jest uznawany za jednego najbardziej kreatywnych pianistów europejskiej sceny jazzowej, a „Avec Le Temps” jest już jego czwartym autorski albumem dla wydawnictwa ECM.

Ambrose Akinmusire Quartet 

Ambrose Akinmusire - trąbka
Sam Harris - fortepian
Harish Raghavan - kontrabas
Justin Brown - perkusja




Ambrose Akinmusire to obecnie chyba jeden z najciekawszych i najbardziej docenianych trębaczy współczesnego jazzu. W ostatniej ankiecie krytyków amerykańskiego magazynu „Downbeat”, która wiarygodnie oddaje trendy na jazzowej scenie, Ambrose Akinmusire zdodbył pierwsze miejsce.

Jego niekonwencjonalne podejście do dźwięku i kompozycji sprawia, że ​​regularnie jest notowany właśnie w „Downbeat’cie”,  zdobył granty i stypendia od Fundacji Doris Duke, Funduszu MAP, Kennedy Center i Monterey Jazz Festiwal. Oczywiście wszystkie nagrody są tylko pochodną jego muzyki. Celem Ambrose Akinmusire jest ciągły rozwój, wykraczanie poza granice gatunku i ograniczeń trąbki, jako instrumentu.  Motywowany przede wszystkim duchową i praktyczną wartością sztuki, Akinmusire chce usunąć ścianę erudycji otaczającą jego muzykę. Dąży do tworzenia teksturalnych, bogatych, bogato emocjonalnych krajobrazów, które opowiadają historie społeczności, rejestrują czas i wprowadzają nowe wzory, kultury, myślenia.

14 listopada (czwartek)
Brad Mehldau
Recital Fortepian Solo

Brad Mehldau - fortepian



fot. Elizabeth Leitzell

Jeden z najbardziej lirycznych i intymnych głosów współczesnego fortepianu jazzowego, Brad Mehldau, wytyczył unikalną ścieżkę, która uosabia istotę eksploracji jazzu, klasycznego romantyzmu i popowego uroku. Zarówno jego autorskie projekty, jak i kolaboracje, z takimi sławami, jak  Pat Metheny, czy Renee Fleming, mają ogromne uznanie krytyków. Z jego samozwańczym uczuciem do muzyki popularnej i klasycznego wykształcenia „Mehldau jest najbardziej wpływowym pianistą jazzowym ostatnich 20 lat” (The New York Times). Jego recitale solo to wyjątkowe, metafizyczne wręcz wydarzenia.


15 listopada (piątek)
Tigran Hamasyan feat. Mathias Eick & Camerata Silesia

Tigran Hamasyan - fortepian
Mathias Eick  - trąbka
Chór Camerata Silesia


fot. ECM

Urodzony w Armenii w 1987 roku, Tigran Hamasyan jest jednym z najciekawszych pianistów młodego pokolenia. Jego kariera zaczęła się bardzo wcześnie. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w 3. roku życia, a w wieku 16 lat wygrał Montreux Jazz Festival. Nagrał już osiem autorskich albumów, w tym trzy ostatnie dla tak prestiżowych wytwórni jak Nonesuch Records czy ECM. Tigran Hamasyan gra przede wszystkim własne kompozycje, a inspiracje czerpie z wielu źródeł, wśród których dominuje ormiański folk lecz także rock, beatbox, poezja. Jego najbardziej jazzowe utworach słychać ornamenty wywodzące się ze skal tradycji blisko i środkowowschodnich. Wg „Guardiana”, Hamasyan podąża za jedną z najważniejszych lekcji [mentora i fana, Herbie Hancocka]: „jest możliwe być jednocześnie multi-stylistycznym wirtuozem w jazzie i napędzanym groovem gwiazdorem-wymiataczem i mieć z tego niesamowitą frajdę”

W Bielsku-Białej usłyszymy Tigrana Hamsyana aż w trzech odsłonach: w repertuarze solowym, w duecie z norweskim trębaczem Mathiasem Eickiem, oraz w repertuarze z albumu „Luys i Luso” (ECM, 2015), który wykona z towarzyszeniem Chóru Camerata Silesia.

16 listopada (sobota)
David Torn
„Sun of Goldfinger” (ECM, marzec 2019)


David Torn - gitara, instrumenty elektroniczne
Tim Berne - saksofon
Ches Smith - perkusja


fot. ECM

Premiera najnowszego albumu Davida Torna, nowojorskiego kompozytora, multiinstrumentalisty, producenta, gitarzysty. Jako kompozytor był laureatem wielu nagród za swoją pracę, w tym nagrań filmowych, kompozycji i produkcji nagrań. Oprócz autorskich projektów, ma na swoim koncie wiele kolaboracji, z takimi muzykami, jak Jan Garbarek, Don Cherry, David Bowie, Jeff Beck, czy Tori Amos. Torn określa sam siebie mianem „gitarzysty – teksturalisty”, co odnosi się do jego unikatowego muzycznego języka, który łączy różne style – tekstury, jest nieoczywisty i zaskakujący. Po doskonale przyjętym solowym albumie „Only Sky” (ECM, 2015) „Sun of Goldfinger” to kolejna ostatnio wydana płyta dla wydawnictwa ECM, nagrana w Trio z saksofonistą Timem Berne’em i perkusista Chesem Smithem. Cytując recenzję jednego z ich londyńskich koncertów: „To niebezpieczna muzyka – czasami gniewna, czasem rozkoszna i oświecająca, jak grzmoty burzy”.

Tomasz Stańko – Muzyka Ilustracyjna i Filmowa
Kwartet  Jazzowy + Orkiestra Smyczkowa

Marcin Wasilewski Trio
Marcin Wasilewski - fortepian
Sławomir Kurkiewicz - kontrabas
Michał Miśkiewicz - perkusja
Orkiestra Kameralna AUKSO
Soliści

Tomasz Stanko był mistrzem atmosfery. Napisana przez niego muzyka do takich filmów, jak „Reich”, „Pożegnanie z Marią”, „Egzekutor, Mała Matura”, licznych spektakli teatralnych, m.in. „Przejście” Leszka Mądzika, muzyka wykorzystana w serialu „Homeland” – przepięknie wypełniała obraz, ilustrowała emocje. Tomasz Stańko lubił swoją muzykę ilustracyjną, lubił też jej brzmienie ze smyczkami. Ten premierowy koncert będzie wyjątkową i bardzo liryczną dokumentacją tej części twórczości trębacza.

17 listopada (niedziela)
Koncert Jazzu Tradycyjnego
Mauro Ottolini & Fabrizio Bosso 
„Storyville Story”

Mauro Ottolini - puzon
Fabrizio Bosso - trąbka
Vanessa Tagliabue Yorke - wokal
Glauco Benedetti - suzafon
Paolo Birro - fortepian
Paolo Mappa - perkusja
Jason Moran The Bandwagon
Jason Moran - fortepian
Tarus Mateen - kontrabas
Nasheet Waits - perkusja

Od czasu błyskotliwego debiutu w latach 90-tych zeszłego wieku, amerykański pianista Jason Moran wciąż potwierdza swój muzyczny geniusz. Jest laureatem licznych nagród i wyróżnień, w tym prestiżowej MacArthur Fellowship  „za geniusz roku 2010”.  Jest artystą niezwykle pracowitym, oprócz realizowania własnych projektów - zarówno tych płytowych, koncertowych, jak i muzyki do filmów, spektakli tanecznych i sztuk wizualnych (między innymi dla Museum of Modern Art w Nowym Jorku),  Moran regularnie gra z takimi artystami, jak Steve Coleman, Charles Lloyd, Cassandra Wilson, Joe Lovano, Wayne Shorter, czy Dave Holland. Jako artysta i muzyk, zasłynął swoją „skłonnością do ryzyka” i byciem innowatorem nowych kierunków dla jazzu jako całości. W niemal każdej ważnej kategorii – improwizacji, kompozycji, koncepcji grupy, repertuarze, technice i eksperymentowaniu – Moran i jego grupa The Bandwagon – z basistą Tarusem Mateenem i perkusistą Nasheet Waits – zakwestionowali status quo i zdobyli reputację „Przyszłości jazzu”.  W tym roku będą świętować 20-lecie swojej scenicznej obecności.

Patronat: Prezydent Miasta Bielska-Białej Jarosław Klimaszewski

Opieka programowa: ECM







JAZZ FORUM 10-11/2019

Aktualnie w sprzedaży
Więcej >>>

RASP Lovers & Howard

Wojtczak/Piotrowicz, R

Płyta miesiąca

Paul Bley Gary Peacock Paul Motian

When Will The Blues Leave

  • Ocena - 5
Linki
Z galerii

Jazzowa Jesień 2015

  MKIDN      stoart       stoart       stoart     psj      ejm