Aktualności




46. Międzynarodowe Warsztaty Jazzowe – Puławy 2016



Warsztaty Jazzowe w Puławach to najstarsze przedsięwzięcie tego typu na skalę europejską. Kadrę wykładowców stanowią wybitni artyści i soliści, doświadczeni pedagodzy, głównie z Akademii Muzycznych oraz uczelni zagranicznych (USA, Turcja).

W raporcie przygotowanym dla MKiDN „Edukacja w dziedzinie jazzu i muzyki estradowej w Polsce” pod redakcją prof. A. Białkowskiego (2013) Warsztaty Jazzowe w Puławach uznane zostały za wzorcowe pod względem merytorycznym i organizacyjnym.

Program dydaktyczny obejmuje zajęcia teoretyczne i praktyczne. W godzinach wieczornych  odbywają się koncerty profesjonalnych zespołów, a wieczorne jam session to wspólne muzykowanie na estradzie kadry i uczestników.

Wszyscy otrzymują bezpłatnie podręcznik z płytą CD dr.Janusza Szprota pt. „Materiały do ćwiczeń improwizacji jazzowej”, zawierający podstawową nomenklaturę, zasady harmonii, oraz  wykorzystanie skal w improwizacji jazzowej. Stanowi on podstawowy materiał do studiowania zasad improwizacji i harmonii i może służyć przez wiele lat. Do dyspozycji uczestników jest biblioteka muzyczna z ponad 10.000 woluminów nut i materiałów szkoleniowych. 


Kadra pedagogiczna:

Janusz Szprot – kierownik dydaktyczny Warsztatów Jazzowych w Puławach, wykładowca harmonii i teorii improwizacji. Od 20 lat pełni funkcję dziekana Wydziału Jazzu Bilkent University w Ankarze. Absolwent  Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, obecny jest od ponad 40 lat na polskiej i światowej scenie jazzowej. W 1990 roku otrzymał ofertę ankarskiego Bilkent University, utworzenia pierwszego w Turcji profesjonalnego Wydziału Jazzu, który prowadzi do dziś. Współtwórca  międzynarodowego projektu „Polish-Turkish Jazz Connection” oraz albumu: „Polonezkoy” – ADA Records, Istanbul („Na tureckim dywanie”). Jest autorem unikalnego na skalę europejską podręcznika „Materiały do  ćwiczeń improwizacji jazzowej” wraz z przykładami na CD, zawierającego kompendium wiedzy o harmonii i stylistyce jazzowej. W 2010 roku Janusz Szprot został odznaczony medalem „Bene Merito” przyznanym przez Polskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych „za zasługi dla promocji polskiej kultury i umacniania pozycji Polski na arenie międzynarodowej”.

dr. Janusz Szrom – wykładowca wokalistyki jazzowej na Wydz. Szkoły Muzycznej II st. im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie oraz na Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. 
Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach obronił w 2012 roku pracę doktorską na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie uzyskując stopień doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej wokalistyka. W czerwcu 2014 r. na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie zakończył proces habilitacji, uzyskując tytuł doktora habilitowanego. W 2008 r. Janusz Szrom został wybrany przez Michela Legranda do zaśpiewania utworu podczas jubileuszowego „50 Międzynarodowego Festiwalu Jazz Jamboree„. Przez kilka lat zajmował I miejsce w plebiscycie miesięcznika „Jazz Forum”. Ostatni znaczący projekt, to: „Straszni Panowie Trzej„ zawierający pierwsze jazzowe opracowania piosenek Jerzego Wasowskiego i Jeremiego Przybory.

Sibel Köse (Turcja) – wykładowca w klasie wokalistyki jazzowej na amerykańskim Bilkent University w Ankarze. Od wielu lat uznawana jest w Turcji za Pierwszą Damę Jazzu. Jej kariera rozpoczęła się jeszcze w czasie studiów a bogactwo barwy głosu i zmysł improwizacji postawił ją w rzędzie najlepszych wokalistek kontynentu. Jest liderka różnych grup wokalnych z którymi występowała w Polsce, Francji, Holandii, Grecji, Czechach, Niemczech, Estonii, Hiszpanii, Kuwejcie, Bahrajnie, Dubaju, Rosji, Senegalu, Maroka i Republiki Południowej Afryki. Sibel Köse jest stałym uczestnikiem najważniejszych festiwali w Turcji i na arenie międzynarodowej. Prowadzi stacjonarne Warsztaty Wokalne „Jazz” w Stambule a w Puławach od sześciu lat uznawana jest za niezastąpioną nauczycielkę tajników jazzu.

Wojciech Pulcyn – wykładowca w klasie kontrabasu i gitary basowej. Autor wykładów z historii jazzu. Jest jednym z najwybitniejszych polskich kontrabasistów jazzowych, absolwentem Wydziału Jazzu na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Jako muzyk sesyjny ma w dorobku współpracę z uznanymi polskimi muzykami jazzowymi jak: Michał Urbaniak, Ewa Bem i Imer Demirer, Paweł Kaczmarczyk, Janusz Muniak, Janusz Skowron, Bobby Watson, Jan Ptaszyn Wróblewski.
Tworzył muzykę etniczną z Kapelą ze Wsi Warszawa, Ogrodami Alamut i Kwartetem Bartosza Niedźwieckiego. Owocem fascynacji muzyką ludową jest projekt „Etnofonie Kurpiowskie – Tribute to Szymanowski and Skierokowski”, jako  reinterpretacja Pieśni kurpiowskich Karola Szymanowskiego i hołd złożony polskiemu badaczowi i propagatorowi folkloru Władysławowi Skierkowskiemu. Wojciech Pulcyn jest autorem muzyki teatralnej m.in. do sztuki opartej na powieści Witolda Gombrowicza „Translatlantyk”, w reżyserii Waldemara Śmigasiewicza. Jest współautorem ok 30 nagrań CD, aktualnie bierze udział w realizacji kilku jazzowych projektów koncertowych

Paweł Dobrowolski – wykładowca w klasie perkusji, Absolwent Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w klasie perkusji prof. Adama Buczka w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Najbardziej poszukiwany perkusista polski, ma w karierze występy nie tylko w polskimi artystami ale także ze znaczącymi jazzmanami zagranicznymi  jak: Nigel Kennedy, Terence Blanchard, Randy Brecker, Richard Bona, Dhafer Youssef, Mino Cinelu, Jeff Beck, Gonzalo Rubalcaba, Gil Goldstein, Makoto Ozone, NDR Big Band, Maria Schneider Jazz Orchestra, Jacques Schwarz-Bart, Gordon Haskell, Brad Terry.
W dotychczasowym dorobku posiada ponad 30 nagranych płyt jak również muzykę do seriali oraz udział w programach telewizyjnych stacji polskich TVP1, TVP2, POLSAT, TVN oraz zagranicznych: RTL, ZDF, BBC, MEZZO. Miał okazję koncertować na wielu prestiżowych scenach, np. Royal Albert Hall w Londynie.
Gościem specjalnym będzie Cezary Konrad.

Adam Wendt – saksofonista, kompozytor, aranżer, pedagog. Jest absolwentem Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach (studia magisterskie, dyplom z wyróżnieniem w klasie saksofonu Jerzego Jarosika, 1989). Koncertuje od początku lat 80-tyvh m.in. z Young Power, Alex Band i Big Bandem Wiesława Pieregorólki. Od początku istnienia grupy Walk Away, (1985) był współtwórcą jej sukcesów i repertuaru. Z zespołem tym koncertował w ponad 15 krajach świata oraz wielokrotnie zdobywał nagrody i wyróżnienia. W 1990 roku Walk Away z Urszulą Dudziak otwierali europejskie koncerty Milesa Davisa. Współpracował z wybitnymi polskimi jazzmanami oraz z wykonawcami muzyki pop, także jako muzyk sesyjny: Ewa Bem, Krzesimir Dębski, Bogdan Hołownia, Leszcze, Krystyna Stańko, Kasa Chorych, Mietek Blues Band, Nocna Zmiana Bluesa, New Sami Swoi. Oprócz tego nagrywał i koncertował ze sławami muzyki jazzowej, jak: Randy Brecker, Mike Stern, Eric Marienthal, Mino Cinelu, Frank Gambale, David Fiuczynski, Dean Brown, Michał Urbaniak, Urszula Dudziak oraz bluesmanami Sidneyem „Guitar Crusher” Selby oraz Keithem Dunnem. Jest muzykiem zespołów Confiteor (grupa Mariusza Bogdanowicza), Zbigniew Wrombel Quartet, Vintage Band.  Jest autorem muzyki filmowej i teatralnej oraz współautorem ponad 60 płyt. Najnowszymi jego zespołami są Adam Wendt Power Set w składzie: Adam Wendt (saksofony), Przemysław Raminiak (instrumenty klawiszowe) i Marcin Jahr (perkusja) oraz Adam Wendt Acoustic Set w składzie: Adam Wendt (saksofon), Paweł Zagańczyk (akordeon, bandoneon) i Jarosław Stokowski (kontrabas) – płyta „Acoustic Travel”. Aktualnie jest wykładowcą na Akademii Muzycznej im. S.Moniszki w Gdańsku 

Dante Luciani – wykładowca w klasie: Big Band, puzon. Jest wykładowcą puzonu w Departamencie Music Studio i Jazzu na Uniwersytecie w Miami Frost School of Music, gdzie jest koordynatorem programu Brass Jazz i prowadzi wielokrotnie nagradzaną Frost Jazz Band Concert. Dante Luciani w przeszłości występował na jednej scenie z wieloma uznanymi artystami, m.in. Frankiem Sinatrą, Benem Vereenem, Natalie Cole, Anthonym Newleyem i Randym Breckerem.W dorobku ma nagrania w czołówka muzyków amerykańskich oraz występy jako solista i band leader na Salsa Meets Jazz w Arturo Sandoval Jazz.

Artur Dutkiewicz – wykładowca w klasie fortepianu, Absolwent Akademii Muzycznej w Warszawie. Jest jednym z najwybitniejszych pianistów jazzowych w Polsce, współtwórcą  znaczących projektów z gdyńskim Teatrem Instrumentalnym Ryszarda Miśka oraz autorem muzyki teatralnej m.in. Proces, Taniec lokatora, która prezentowana była na zagranicznych festiwalach teatralnych (Dania, RFN, Szwajcaria, Włochy). Występuje głównie w małych zespołach  instrumentalnych. W 1986 roku został finalistą międzynarodowego konkursu pianistycznego im. Theloniousa Monka w Waszyngtonie. Znaczące jego projekty autorskie to: „Niemen Improwizacje” oraz „Hendrix Piano”.

Rafał Sarnecki – wykładowca w klasie gry na gitarze. Jeden z najbardziej twórczych artystów młodego pokolenia, obecnie niekwestionowany autorytet wśród gitarzystów. W 2005 roku otrzymał stypendium na prestiżowym wydziale jazzu w New School University w Nowym Jorku, gdzie studiował pod okiem takich mistrzów jak Peter Bernstein czy Buster Williams. W maju 2010 roku ukończył studia magisterskie na wydziale jazzu w Queens College CUNY. W dorobku fonograficznym ma m.in. „The Madman Rambles Again” wydaną w 2011 przez prestiżową hiszpańską wytwórnię Fresh Sound New Talent. Amerykański portal internetowy All About Jazz wymienił „The Madman Rambles Again” wśród najciekawszych albumów jazzowych 2011 roku. Jesienią 2014r, nakładem amerykańskiej wytwórni Brooklyn Jazz Underground Records ukazał się trzeci album  Rafała Sarneckiego „Cat’s Dream”. 

Piotr Schmidt – wykładowca w klasie gry na trąbce na Akademii Muzycznej w Katowicach. Piotr Schmidt jest absolwentem tej uczelni oraz stypendystą University of Louisville, Kentucky, USA. Uważany na niekwestionowany talent ostatnich lat został laureatem indywidualnych wyróżnień na wszystkich najważniejszych konkursach muzycznych m.in: Jazz nad Odrą 2008, 2009, 1st Tarnów Jazz Contest 2008, Grand Prix, a na XXXIV Getxo Jazz Festival 2010 w Hiszpanii otrzymał nagrodę dla Najlepszego Solisty Festiwalu. Wraz ze swoim zespołem Wierba & Schmidt Quintet jest jednym z wyróżniających się artystów młodego pokolenia.

Zespoły instrumentalne – pełnią funkcję akompaniatorów i instruktorów dla solistów oraz  wokalistów. Złożone są z artystów, będących znaczącymi postaciami polskiego jazzu, kompozytorami, liderami zespołów: Wojciech Majewski - fortepian, Michał Jaros - kontrabas, Kazimierz Jonkisz - perkusja, Bogdan Hołownia - fortepian, dr Mariusz Bogdanowicz - kontrabas, Sebastian Frankiewicz - perkusja. 

Marek Stawiński – nauka emisji techniką Speech Level Singing (SLS). Absolwent wydziału wokalno-aktorskiego Akademii Muzycznej, nauczający naturalną techniką wokalną MIX, propagowaną przez International Voice Teachers of MIX - IVTOM w USA. W latach 2006 - 2010 został certyfikowany jako Nauczyciel Speech Level Singing (SLS) - USA - III stopnia (Stowarzyszenie Nauczycieli śpiewu SLS Setha Rigsa w Los Angeles. Prowadzi zajęcia polegające na rehabilitacji głosu pod kątem skali i nieuświadomionych możliwości. Uczy jak stosować w głosie różnego rodzaju efekty – krzyk, chrypę tak, by nie powodowało to negatywnych skutków w zakresie emisji. Od 10 lat jest uczestnikiem międzynarodowych, specjalistycznych  warsztatów wokalnych, na których wypracowuje się współczesne metody najbardziej efektywnego nauczania doskonalenia śpiewania i mówienia

Program dydaktyczny:  

1. Teoria Improwizacji: wykłady prof.Janusza Szprota oparte na jego podręczniku „Materiały do  ćwiczeń improwizacji jazzowej” wraz z przykładami na CD  

2. Historia Jazzu – wykłady prof. Jacka Niedzieli-Meiry oparte na jego podr. „Historia jazzu - 100 wykładów”

3. Klasy instrumentalne – zajęcia indywidualne i zespołowe 

4. Klasy wokalne – zajęcia indywidualne i w grupach z udziałem 2 zespołów akompaniujących 

6. Klasa Big Bandu, prowadzenie Dante Luciani

Plan dnia:
 8.00 -  9.30 śniadanie  
10.00 - 11.00 Teoria improwizacji jazzowej, wykład dla wszystkich uczestników  
11.00 - 14.30 klasy instrumentalne i wokalne  
15.00 - 16.00 obiad  
16.00 - 18.30 zespoły, big band i zajęcia indywidualne  
19.00 - 20.00 kolacja  
20.00 - 21.00 Historia jazzu, wykład dla wszystkich uczestników  
21.00 - Koncert oraz jam session 

Opłata za program dydaktyczny wraz z podręcznikiem, codziennymi koncertami i jam session oraz możliwością korzystania z biblioteki, podobnie jak w latach poprzednich wynosi 400 zł.  

Zakwaterowanie proponujemy w nowoczesnej bursie Regionalnego Centrum Kształcenia Ustawicznego w Puławach wraz z wyżywieniem, opieką instruktorów i ubezpieczeniem, koszt 550 zł. 

Szczegóły:
www.domchemika.pl/festiwale-konkursy-przeglady
46 Międzynarodowe Warsztaty Jazzowe Puławy 2016

Formularz zgłoszeniowy:  
http://www.domchemika.pl/formularz_jazz/index.php

Organizator: Fundacja Jazz Jamboree, przy współpracy z Puławskim Ośrodkiem Kultury „Dom Chemika”





  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm