Aktualności
Reinhold Friedl



AD LIBITUM 2009 – EDYCJA 4

JF



Muzyka – słowo – teatr – eksperyment. W dn. 18 - 24 października odbędzie się w Warszawie, organizowany już po raz czwarty,  festiwal Ad Libitum.

Tematami poprzednich festiwali była sztuka improwizacji w różnych jej kontekstach – od awangardy jazzowej, przez improwizację swobodną i dyrygowaną, po awangardę elektroniczną, a także partytury otwarte, graficzne i związane z nimi nurty muzyczne – indeterminizm czy minimalizm.

Program tegorocznego festiwalu koncentruje się na relacjach między dźwiękiem, słowem, muzyką i teatrem w niekonwencjonalnych działaniach interdyscyplinarnych i projektach o charakterze synkretycznym.

John Tilbury zagra swoje adaptacje sztuk radiowych Samuela Becketta ukazując sztukę dźwięku i słowa – sztukę radia jako medium kreatywnego, a zespół Kwartludium wystąpi w bezprecedensowym spektaklu muzycznej interpretacji tekstów dramatycznych i partytur graficznych Romana Haubenstocka-Ramatiego.

Reinhold Friedl z młodymi polskimi muzykami odczyta na nowo partyturę mistrza teatru instrumentalnego Mauricio Kagela „Ludwig Van”, natomiast Jaap Blonk, Anat Pick i Valeri Scherstjanoi przedstawią pogranicze poezji dźwiękowej i muzyki – od dadaistów, futurystów i „zaumnowo jazyka”, poprzez kompozycje współczesne, fluxus, neo-dada, De Stijl, „text-sound compositions” po utwory i improwizacje własne, także z udziałem elektroniki.

Andriej Smirnow zaprezentuje zapisaną na taśmie światłoczułej muzykę rosyjską z lat 30., odkrytą w 2008 roku w państwowym archiwum filmowym w Rosji, tworzoną poprzez syntezę dźwięku dwadzieścia lat przed powstaniem pierwszych dzieł muzyki konkretnej i elektronicznej w Paryżu i Kolonii!

Wystąpią orkiestry: Moscow Laptop Cyber Orchestra Andrieja Smirnowa grająca na thereminvox i laptopach z Centrum Muzyki Elektroakustycznej im. Theremina Moskiewskiego Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego, oraz utworzona przy tegorocznym festiwalu Krakowska Orkiestra „Ad Libitum” pod dyrekcją Moniki Wolińskiej, która wykona utwory wg partytur
tekstowych Karlheinza Stockhausena i nowy utwór Tadeusza Wieleckiego zamówiony przez Fundację Polskiej Rady Muzycznej.

Odbędzie się także wędrowny spektakl plenerowy Mieczysława Litwińskiego Missa Pagana. Poprzedzające go warsztaty prowadzone we współpracy z Teatrem Węgajty będą „poszukiwaniem źródeł słowa i śpiewu, sięgnięciem w
prehistorię mowy i muzyki”.

We współpracy z Sekcją Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich zorganizowana zostanie konferencja pt. „Muzykologia i edukacja – przybliżanie muzyki – objaśnianie kultury”.

Jak co roku, festiwalowi Ad Libitum towarzyszyć będą liczne warsztaty. Warsztat gitarowy poprowadzi Gary Smith, a na warsztaty z interpretacji klasycznych i nowych tekstów „poezji dźwiękowej” dla aktorów, wokalistów i studentów tych dziedzin zapraszają Jaap Blonk, Anat Pick i Valeri Scherstjanoi.

Seria warsztatów Playback-Play poświęconych współczesnym technikom wykonawczym adresowana jest do młodych muzyków, także sceny niezależnej, zainteresowanych pogłębianiem swej wiedzy na temat muzyki współczesnej i rozwojem swojej świadomości muzycznej. Tematami tych warsztatów będą: interpretacje prac artystów sztuk wizualnych (Keith Rowe), „Ludwig Van” Mauricio Kagela (Reinhold Friedl) i partytury graficzne (Malcolm Goldstein). Warsztaty – otwarte dla wszystkich zainteresowanych – będą też szansą śledzenia na żywo pracy artystów przygotowujących koncerty.

Organizatorami festiwalu są: CSW Zamek Ujazdowski i Fundacja Polskiej Rady Muzycznej, dyrektorem artystycznym – Krzysztof Knittel.


PROGRAM

niedziela 18.10
godz. 19.00, Instytut Teatralny
Tilbury gra Becketta
Samuel Beckett – „Cascando”, „Three Poems”
John Tilbury - fortepian, głos
Samuel Beckett – „but the clouds” (projekcja filmu, reż. Jayne Parker)

poniedziałek 19.10
godz. 17.00, CSW Zamek Ujazdowski, Sala Edukacyjna
Spotkanie z Johnem Tilburym i Jayne Parker

godz. 19.00, CSW Zamek Ujazdowski, Sala Laboratorium
„wkład Beethovena do muzyki współczesnej” (Mauricio Kagel)
Mauricio Kagel – „Ludwig Van”
(Playback-Play III)
Reinhold Friedl - fortepian, prowadzenie; Urszula Gołębiowska – obój, Zosia Gołębiowska – flet, DJ Lenar – gramofony, Karolina Ossowska – skrzypce, Dagna Sadkowska – skrzypce, Małgorzata Szczepańska – altówka, Jan Różański – wiolonczela, Krzysztof Żebrowski - tuba
(przed koncertem pokaz filmu „Ludwig Van” Mauricio Kagela)

wtorek 20.10
godz. 19.00, CSW Zamek Ujazdowski, Sala Laboratorium
dramma per musica spektakl audiowizualny
do partytur graficznych „Decisions”, „Poetics I”, „Alone 2”,
„Konstellationen” Romana Haubenstocka-Ramatiego według sztuki Michała
Walczaka „Nocny autobus”
zespół Kwartludium: Michał Górczyński - klarnet, Dagna Sadkowska - skrzypce, Paweł Nowicki - instrumenty perkusyjne, Piotr Nowicki - fortepian
VJ Cukier - projekcje wideo, Szymon Kaczmarek - reżyseria

środa 21.10
godz. 19.00, CSW Zamek Ujazdowski, Sala Laboratorium
Lautpoesie. Tekst - dxwięk (gębofon@al:4)
Jaap Blonk, Valeri Scherstjanoi, Anat Pick - głosy, elektronika

czwartek 22.10
godz. 19.00, CSW Zamek Ujazdowski, Sala Laboratorium
Andriej Smirnow – „Sounds out of Paper”
„Music from out of Nowhere” prezentacja muzyki rosyjskiej z lat 30. zapisywanej na taśmie światłoczułej
Sensor Orchestra: Correlations
Moscow Laptop Cyber Orchestra

piątek 23.10
godz. 9.00-18.00, CSW Zamek Ujazdowski, Sala Kinowa
Muzykologia i edukacja – przybliżanie muzyki – objaśnianie kultury
konferencja cz. I (wstęp wolny)

godz. 19.00, Instytut Teatralny
Missa Pagana spektakl/wędrówka do poematu Edwarda Stachury
muzyka i reżyseria - Mieczysław Litwiński, scenografia - Jarosław Koziara,
aktorzy i stażyści Teatru Wiejskiego „Węgajty” oraz uczestnicy warsztatów prowadzonych przez Mieczysława Litwińskiego, Sabę Krasoczko, Radosława Nowakowskiego, Erdmute i Wacława Sobaszków

sobota 24.10
godz. 9.00-19.00, CSW Zamek Ujazdowski, Sala Edukacyjna
Muzykologia i edukacja - przybliżanie muzyki - objaśnianie kultury
konferencja cz. II (wstęp wolny)

godz. 19.00, CSW Zamek Ujazdowski, Sala Laboratorium
„lasse zwischen ihnen genügend Stille”
Partytury graficzne Malcolma Goldsteina
[Playback-Play IV]
Malcolm Goldstein - skrzypce, prowadzenie, Tomasz Chołoniewski - instrumenty perkusyjne Karolina Ossowska – skrzypce, Mikołaj Pałosz – wiolonczela, Dagna Sadkowska - skrzypce

Karlheinz Stockhausen – „Aus den sieben Tagen (Setz die Segel zur Sonne,
Es, Verbindung)”
Tadeusz Wielecki – „Na początku było...” (prawykonanie, zamówienie Ad Libitum 4)
Krakowska Orkiestra „Ad Libitum”, Endi Wielecki – slamer, Monika Wolińska – dyrygent

Gary Smith i jego goście
Gary Smith - gitara elektryczna, Andrej Smirnow – thereminvox, Krzysztof Knittel – syntezator, oraz uczestnicy warsztatu gitarowego

Warsztaty
6-10.10 Keith Rowe - gitara, elektronika
15-19.10 Reinhold Friedl - fortepian
21-24.10 Malcolm Goldstein - skrzypce
oraz:
21-24.10Gary Smith - gitara elektryczna
19-21.10 Jaap Blonk, Anat Pick, Valeri Scherstyanoi - głosy
Mieczysław Litwiński i artyści Teatru Węgajty
17-23.10 Klub Powiększenie, Instytut Teatralny

warsztaty – wstęp wolny, po uprzedniej rejestracji na adres:
fprm@prm.art.pl

Organizator Festiwalu Ad Libitum: Fundacja Polskiej Rady Muzycznej
Współorganizator: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Dyrektor artystyczny: Krzysztof Knittel
Kuratorzy: Antoni Beksiak, Joanna Grotkowska, Michał Libera, Michał
Mendyk, Krzysztof Knittel

Miejsca koncertów: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, ul. Jazdów 1, Klub Powiększenie, ul. Nowy Świat 27

bilety: 15 zł - normalny, 10 zł - ulgowy

www.ad-libitum.pl

 

 




  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm