15. Festiwal Muzyki Improwizowanej odbędzie się w dn. 14 - 17 października w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie
Podczas trzech dni festiwalu w Sali im. Wojciecha Krukowskiego, Laboratorium przy Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, zaprezentowanych zostanieosiem koncertów.\
Na Festiwalu Ad Libitum 2020 gościć będą polscy improwizujący muzycy i zespoły specjalizujące się w improwizacji. Jazz i swobodną improwizację reprezentować będzie trio RGG (jubileusz 20-lecia istnienia formacji), muzykę nową i improwizowaną – renomowany Hashtag Ensemble i Spontaneous Chamber Music. Wystąpią także muzycy z innych krajów, mieszkający i tworzący w Polsce – francuski kontrabasista Sébastien Beliah wraz z argentyńskim improwizatorem i kompozytorem Maxem Boberem. Polskie improwizatorki i kompozytorki, związane swoimi zawodowymi planami z Nowym Jorkiem (Nina Fukuoka), Berlinem (Martyna Poznańska), Aarhus (Olga Szymula), połączą swoje artystyczne działania we wspólnym koncercie/performansie.
Usłyszymy polskich kompozytorów różnych generacji (Sławomir Kupczak, Anna Sowa, Andrzej Kwieciński), którzy we współpracy z Hashtag Ensemble stworzą utwory z otwartymi na improwizację partiami dla muzyków zespołu. Gośćmi Festiwalu będą także takie artystyczne osobowości, jak Rafał Mazur (20 lat na scenie muzyki improwizowanej), Dominik Strycharski, Artur Majewski, Marta Grzywacz, Paweł Szpura i Łukasz Kacperczyk.
Pozostajemy wierni naszej misji edukacyjnej. Warsztaty z wykorzystaniem metod improwizacji dyrygowanej z młodzieżą Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych przy ul. Bednarskiej – Orkiestra komunikatowa, poprowadzi znakomity altowiolista, improwizator i kompozytor Patryk Zakrocki (14 -16 października, Sala Edukacyjna)
Wszystkie
wydarzenia będą transmitowane na żywo, na stronie
ad-libitum.pl
PROGRAM
14, 16 października, Sala Edukacyjna
Warsztaty z wykorzystaniem metod improwizacji
dyrygowanej z młodzieżą Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych przy ul.
Bednarskiej – Orkiestra komunikatowa. Prowadzenie – Patryk Zakrocki
Na przekór tradycji kształcenia młodych
instrumentalistów, według której uczniowie rozwijają się wyłącznie poprzez
odtwarzanie tego co zapisane w nutach, Patryk Zakrocki zaprasza młodzież do twórczych
poszukiwań w obszarze improwizacji. Użyje w tym celu swojego autorskiego
zastosowania metody conduction,
czyli dyrygowania znakami – komunikatami. Warsztaty mają za zadanie uformować
zespół młodych muzyków i otworzyć ich na rozmaite nietradycyjne techniki
wykonawcze, wykorzystując metody improwizacji dyrygowanej. Tak stworzona
Orkiestra komunikatowa wystąpi wraz z Patrykiem Zakrockim w finale Ad Libitum.
***
Czwartek, 15 października, godz. 19:00
on-line i w projekcji w Sali im. Wojciecha
Krukowskiego, Laboratorium
Duet Sébastien
Beliah,
kontrabas / Max Bober, skrzypce
Pochodzą z Francji i Argentyny, lecz spotkali się w Warszawie i współtworzą tu miejscową scenę improwizacji. Grają razem przeróżne rzeczy – od intuicyjnych, akustycznych duetów, poprzez kompozycje muzyki eksperymentalnej i konceptualnej (zarówno utwory cudze, np. Phillipa Cornera, jak i własne), po improwizacje w szerszych składach, lub z towarzyszeniem elektroniki. Tym razem spotykają się w specjalnie zarejestrowanej dla Ad Libitum sesji, która ma na festiwalu swą premierę w formie wideo.
Nina
Fukuoka, Martyna Poznańska, Olga Szymula – improwizacje wzajemne
Trzy artystki mieszkające w tej chwili poza
Polską, lecz przecież współtworzące współczesną polską muzykę eksperymentalną.
Kiedy pandemia zatrzymała w bezruchu świat, pomyśleliśmy, by przeciwstawić się
temu siłą współpracy przekraczającej granice. Stąd pomysł sztafety, w której
artystki związane dzisiaj z Nowym Jorkiem, Berlinem i Aarhus wzajemnie
improwizują na bazie swoich istniejących utworów. Każda z artystek oddała jedną
ze swych wcześniejszych kompozycji w ręce innej, aby ta przygotowała swą
improwizację. I tak Nina Fukuoka wzięła na warsztat Aaaa-uuuh--a sonic
trajectory through different expressions of how the environment thinks Martyny
Poznańskiej, ta z kolei pochyliła się nad The subject a human is Olgi
Szymuli, która zaś improwizuje do The Last Of Us, jednego z
segmentów 6-częściowej partytury wideo SINGLE PLAYER Niny Fukuoki.
Pomiędzy remiksem a improwizacją do istniejącej kompozycji jest całe pole
możliwości. Całość przedsięwzięcia zostanie zaprezentowana jako trzyczęściowe
wideo w premierowym pokazie na festiwalu.
Piątek, 16 października, godz.19.00
Sala im. Wojciecha Krukowskiego, Laboratorium
Duet Artur
Majewski,
trąbka / Rafał Mazur, akustyczna
gitara basowa
20 lat na scenie muzyki improwizowanej. Niemal od początku związany z festiwalem Ad Libitum. W tym czasie Rafał Mazur stał się jednym z najważniejszych mistrzów tej dziedziny muzycznej nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Grał i gra z największymi, m.in. z Joëlle Léandre, Guillermo Gregorio, Satoko Fujii czy w końcu Lawrence’em D. „Butchem” Morrisem. Tym razem z goszczącym po raz kolejny na festiwalu Ad Libitum Arturem Majewskim.
Spontaneous
Chamber Music – Anna Gadt, głos / Anemie Osborne, wiolonczela / Marcin Olak, gitara / Patryk Zakrocki, altówka
Spontaneous Chamber Music powstał podczas
dziewiątej edycji Ad Libitum, tuż po tym jak na jednej scenie spotkali się
Marcin Olak i Patryk Zakrocki. Przez pięć lat nieprzerwanego istnienia duet z
sukcesami zapraszał do współpracy tak różnych muzyków, jak Mikołaj Wielecki i
Agustí Fernandez, a w swoim najnowszym, trzecim wcieleniu, holenderską
wiolonczelistkę Annemie Osborne oraz wybitną improwizującą wokalistkę Annę
Gadt.
Dominik
Strycharski, flety / Paweł Szpura,
perkusja / Łukasz Kacperczyk,
syntezator modularny
Intrygująca muzyka będąca ratunkiem dla
przeładowanego mózgu to być może najlepiej oddający stan rzeczy opis muzyki,
jaką gra trio Strycharski/Kacperczyk/Szpura. Eksperyment z elektroniką,
akustycznymi brzmieniami fletów prostych i perkusyjnymi splotami rytmu. Ponad
stylami, ponad tym co zwykliśmy myśleć o twórczej kreacji, muzyka dzisiejszych
czasów in statu nascendi.
Sobota, 17 października, godz. 19:00
Sala im. Wojciecha Krukowskiego, Laboratorium
Orkiestra Komunikatowa pod kierunkiem Patryka Zakrockiego
Finał festiwalu otwiera Orkiestra komunikatowa
stworzona w czasie dwudniowych warsztatów przez realizującego takie
przedsięwzięcia znakomitego altowiolistę, improwizatora i kompozytora
Patryka Zakrockiego.
Hashtag
Ensemble
z udziałem kompozytorów: Sławomira
Kupczaka, Anny Sowy, Andrzeja Kwiecińskiego
Kolektywna improwizacjaHashtag Ensemble z
kompozytorami Sławomirem Kupczakiem i Anną Sową oraz improwizacja na kanwie a
6 [+1] Andrzeja Kwiecińskiego
Po międzynarodowym sukcesie utworu Halny Sławomir Kupczak ponownie wziął na warsztat improwizację i oplótł ją swoją wysublimowaną partią elektroniczną. Wspólnie z zespołem improwizować będzie również Anna Sowa, która rzemiosło kompozytorskie szlifowała m.in. w Szanghaju i Bazylei. Wisienką na torcie występu Hashtag Ensemble będzie działanie innowacyjne w swym formacie. Improwizacja stanie się tu kolejną warstwą już istniejącego utworu – ciaccony a 6 [+1] Andrzeja Kwiecińskiego, która sama powstała jako przetworzenie XVII-wiecznej ciaccony Tarquinia Meruli. Efektem więc będzie podwójny muzyczny palimpsest.
Trio RGG –
Łukasz Ojdana, fortepian / Maciej Garbowski,
kontrabas / Krzysztof Gradziuk,
perkusja, z udziałem improwizatorów: Marty
Grzywacz, Artura Majewskiego, Dominika Strycharskiego
RGG to więcej niż fortepianowe trio, to band złożony z wybornych improwizatorów, których zaproszenia przyjmują m.in. takie sławy jak Evan Parker, Trevor Watts czy Samuel Blaser. To z nimi pod koniec życia chciał grać i grał Tomasz Stańko. Wywodzą się z jazzu, ale w swojej muzyce idiom ten poszerzyli bardziej niż którykolwiek inny jazzowy zespół w Polsce. Ich występ festiwalowy rozpoczyna świętowanie jubileuszu 20-lecia istnienia formacji.
Organizator: Fundacja Polskiej Rady Muzycznej
Partnerzy: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski,
Portal Jazzarium, Ruch Muzyczny
Patroni medialni: Dwójka Program 2 PR,
Glissando i TVP Kultura
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i
Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach
programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca
Festiwal współfinansuje Miasto stołeczne Warszawa