Aktualności

Kup płytę
http://www.studiormt.net/bach.html

1. Preludium C- dur BWV 846 ( Bach Gounod.Ave Maria )
2. Partita nr 2 c- moll BWV 826 sinfonia
3. Preludium es-moll BWV 853
4. Preludium c- moll BWV 999
5. Aria na strunie G BWV 1068
6. Koncert d- moll BWV 1052 Adagio





Andrzej Jagodziński Trio – Bach!



Znakomity, zadziwiający album, nominowany do nagrody Fryderyk

„Słuchanie nagrań z tej płyty może stać się niezwykłą przygodą estetyczną, zarówno dla miłośników jazzu, jak i znawców twórczości lipskiego kantora. Okazuje się po raz kolejny, że bachowskie motywy i bachowska stylistyka świetnie współgrają z jazzowym poczuciem frazy, dynamiki i timingu. (…)
Nową jakością całego projektu jest wprowadzona bodaj po raz pierwszy zasada improwizacji polifonicznej, której pomysłodawcą był Andrzej Jagodziński.”

Tomasz Szachowski

Andrzej Jagodziński Trio
Andrzej Jagodziński - fortepian   
Adam Cegielski - kontrabas 
Czesław „Mały” Bartkowski - perkusja

Link do koncertu, który odbył się w ramach Międzynarodowego Festiwalu Pianistów Jazzowych w Kaliszu w grudniu 2020 roku:



Andrzej Jagodziński – znakomity pianista, akordeonista, kompozytor, aranżer. W środowisku muzycznym znany i ceniony od lat 80. Sławę i uznanie szerokiego grona słuchaczy w kraju i na świecie zdobył z udziałem muzyków swojego tria, wspaniałymi interpretacjami Chopina w latach 90. XX w.
W latach dwutysięcznych zaczął sięgać po twórczość innych kompozytorów: Komeda, Kurylewicz, Wasowski, Matuszkiewicz, Beethoven, ale także po utwory polskiej muzyki ludowej, czy bardziej rozbudowane formy muzyki klasycznej jak np. Sonata b-moll F. Chopina.
Nadal bazując na Trio zaczął rozwijać aparat wykonawczy w swoich aranżacjach o innych instrumentalistów, wokalistów, orkiestrę kameralną. Kulminacją poszukiwań brzmieniowych jest jego Koncert Fortepianowy g-moll na trio jazzowe i orkiestrę symfoniczną, a także Requiem na trio jazzowe, troje wokalistów jazzowych i chór mieszany.
Wracając do początków sukcesu i brzmienia tria jazzowego jako podstawowego składu wykonawczego interpretującego muzykę Chopina, najnowszą inspiracją Jagodzińskiego stała się muzyka mistrza polifonii Jana Sebastiana Bacha.  W odróżnieniu od muzyki Chopina, w której złożone harmonie i piękne  melodie były podstawą i inspiracją do improwizacji, w muzyce Bacha, dla Jagodzińskiego i jego Tria tą inspiracją jest wielogłosowość i nieskończone możliwości przenikania i wpływania na siebie poszczególnych głosów.



A tak pisze Piotr Kałużny w recenzji opublikowanej w JAZZ FORUM 3/2021:

Wprawdzie do utworów Bacha sięgało już wcześniej wielu wybitnych jazzmanów, ale jak dotąd – moim zdaniem – nikt nie oddał jego idei tak interesująco jak Trio Andrzeja Jagodzińskiego. W przypadku tego zespołu połączenie materii dźwiękowej, ukształtowanej technikami kontrapunktycznymi, z improwizacją komponowaną w tym samym idiomie, stało się zadziwiająco spójne. Perkusista, a przede wszystkim kontrabasista, uczestniczą tu na równych prawach z pianistą w procesie polifonicznego konstruowania wypowiedzi. Tylko w częściach, gdy tego wymaga narracja, przyjmują oni rolę sekcji rytmicznej. Efekt jest fascynujący, melodyka i harmonika bachowska, poszerzona jeszcze o sonorystykę jazzowego tria, uzyskuje nieznaną dotąd przestrzeń i głębię. (…)
Andrzej Jagodziński, Adam Cegielski i Czesław „Mały” Bartkowski dokonali rzeczy nowatorskiej. Wzbogacili dotychczas przyjęty kanon interpretacyjny utworów lipskiego kantora o inne, nieoczywiste koncepcje wykonawcze. Dodam na koniec, że umiejętności, wrażliwość i erudycja muzyków wzbudzają ogromny podziw. Grają po prostu niesamowicie.

Piotr Kałużny






  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm