Program LOTOS Jazz
Festival
18. Bielskiej Zadymki
Jazzowej
1.03.2016
14.00
- 17.00 Sala Koncertowa ZPSM w Bielsku-Białej
Finał Konkursu
- koncerty/ wstęp wolny
16.00
- Festiwalowa Scena Promocji Galerii SFERA
Uczniowie i absolwenci
ZPSM w Bielsku-Białej – koncert/ wstęp wolny
17.30
- Sala Koncertowa ZPSM w Bielsku-Białej
Domas Aleksa
(Litwa) – koncert/ wstęp wolny
19.30
- Galeria SFERA / Klub Klimat/ koncerty biletowane/
Phronesis Trio
(Wielka Brytania, Dania, Szwecja), China
Moses (USA)
23.00
- Klub festiwalowy - Nowy Klub/ Galeria Sfera
Jam
session
2.03.2016
16.00
- Festiwalowa Scena Promocji Galerii Sfera
Uczniowie i absolwenci
ZPSM w Bielsku-Białej – koncert/ wstęp wolny
18.00
- Teatr Polski w Bielsku-Białej/Gala Polskiego Jazzu/koncerty biletowane
„Z Lotu Ptaka” czyli 80
lat Jana Ptaszyna Wróblewskiego:
Laureat
konkursu, Atom String Quartet, Maciej Obara Quartet, Myrczek & Tomaszewski
Paweł
Kaczmarczyk Tro, Jan Ptaszyn Wróblewski Sekstet
23.00
- Klub festiwalowy - Nowy Klub/ Galeria Sfera
Jam
session
3.03.2016
16.00
- Festiwalowa Scena Promocji Galerii Sfera
Uczniowie i absolwenci
ZPSM w Bielsku-Białej – koncert/ wstęp wolny
18.00
- Klub festiwalowy - Nowy Klub/ Galeria Sfera
Scena
Instytutu Jazzu AM w Katowicach – koncert/ wstęp wolny
Maciej Wojcieszuk Quintet
19.30
- Galeria Sfera / Klub Klimat/ koncerty biletowane
Bireli Lagrene Electric Quartet
Dave Holland Trio
23.00
– Klub festiwalowy – Nowy Klub/ Galeria Sfera
Jam
session
4.03.2016
16.00
- Festiwalowa Scena Promocji Galerii SFERA
Uczniowie i absolwenci
ZPSM w Bielsku-Białej – koncert/ wstęp wolny
18.00
- Klub festiwalowy - Nowy Klub/ Galeria Sfera
Scena
Instytutu Jazzu AM w Katowicach - koncert/ wstęp wolny
Agnieszka Derlak Trio
19.30
- Galeria Sfera / Klub Klimat/ koncerty biletowane
Slowly Rolling Camera
Maceo Parker
23.00
- Klub festiwalowy - Nowy Klub/ Galeria Sfera
Jam
session
5.03.2016
18.00
- ul. Grażyńskiego przed Galerią Sfera - wyjazd autokarów pod kolejkę na Szyndzielnię
18.30
do 19.00 - dolna stacja kolejki na Szyndzielnię – wyjazd kolejką
19.30
– Schronisko na Szyndzielni
Psio
Crew
22.00
– górna stacja kolejki na Szyndzielnię – zjazd kolejką
22.30
– pętla autobusowa pod Szyndzielnią – wyjazd autokarów do centrum
6.03.2016
16.00
– Galeria Sfera / Klub Klimat/ wstęp wolny
Koncert
otwarty
Zbigniew Namysłowski
Quintet – „Polish Jazz – Yes!”
17.45
– Galeria Sfera – odjazd autobusów do Katowic
20.00 – Sala Koncertowa
NOSPR w Katowicach
The Movie Music of Spike Lee & Terence Blanchard
Terence Blanchard Quintet
Dee Dee Bridgewater
China Moses
Becca Stevens
Narodowa Orkiestra
Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod
dyrekcją Alexandra Humali
22.30
– NOSPR odjazd autobusów do Bielska-Białej
Galera Sfera
Terence Blanchard, Dave Holland, Dee Dee Bridgewater, Jan Ptaszyn Wróblewski, 1- 6.03
Zbigniew Namysłowski, Jan Ptaszyn Wróblewski, Atom String Quartet, Dave Holland, Dee Dee Bridgewater, Maceo Parker czy Terence Blanchard – to tylko niektóre legendy światowego jazzu, które pojawią się w tym roku na Lotos Jazz Festiwal 18. Bielskiej Zadymce Jazzowej od 1 do 6 marca.
W sumie wystąpi ponad 30 wykonawców. Zadymka to jeden z najbardziej znanych festiwali jazzowych w Europie. Znaczna część koncertów odbywa się, jak co roku, w Galerii SFERA, która jest partnerem strategicznym festiwalu.
Przez niemal tydzień, od wtorku 1 marca do niedzieli 6 marca, w Galerii SFERA będzie można usłyszeć:
Dave’a Hollanda,legendarnego brytyjskiego basistę jazzowego oraz kompozytora, przedstawiciela jazzu awangardowego, który zaprezentuje się z premierowym programem swojego trio;
Zbigniewa Namysłowskiego, uważanego za jednego z trzech najwybitniejszych i najbardziej znaczących muzyków w historii polskiego jazzu;
Maceo Parkera, legendarnego saksofonistę, który zyskał sławę, występując w zespołach Jamesa Browna, George’a Clintona i Prince’a, idola uwielbianego przez krytykę i publiczność;
Biréliego Lagrène’a, jazzmana określanego w środowisku muzycznym jako „cudowne dziecko” i „spadkobiercę Django”;
Chinę Moses, wokalistkę, której album „This One’s For Dinah” stał się sensacją i wielkim wydarzeniem artystycznym ostatnich lat;
Phronesis Trio, określone przez magazyn Jazzwise jako „jeden z najbardziej ekscytujących zespołów na naszej planecie”;
Slowly Rolling Camera, nowatorski
kwartet z Wielkiej Brytanii, który po sukcesie na London Jazz Festiwal 2015,
zaprezentuje się po raz pierwszy w Polsce,
a także młodych muzyków Sceny Instytutu
Jazzu katowickiej Akademii Muzycznej: Maciej
Wojcieszuk Quintet i Agnieszka
Derlak Trio.
Ponadto przez cztery pierwsze dni festiwalu odbędą się jam sessions oraz koncerty Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Bielsku-Białej. Koncerty są organizowane w Nowym Klubie i Klubie Klimat – w budynku Galerii I na 2. piętrze – oraz na Festiwalowej Scenie Promocji Galerii SFERA – również w Galerii I.
Festiwal „z duszą”
Bielska Zadymka Jazzowa jest organizowana przez środowisko artystyczne skupione wokół Stowarzyszenia Sztuka Teatr. Przy organizacji imprezy udział biorą wybitne postaci polskiego jazzu, jak Jan Ptaszyn Wróblewski, muzyk, kompozytor i dziennikarz muzyczny, Paweł Brodowski, redaktor naczelny „Jazz Forum” czy Marek Dusza – dziennikarz muzyczny związany z „Rzeczpospolitą”. Festiwalowi towarzyszy konkurs skierowany do młodych muzyków jazzowych, który w ubiegłych latach wypromował kariery takich wykonawców, jak RGG Trio, Maciej Obara czy Atom String Quartet. Główną nagrodą w konkursie jest wydanie debiutanckiej płyty laureata.
Zadymce towarzyszą, również w Galerii SFERA, muzyczne happeningi, wystawy plakatu, fotografii, malarstwa i multimediów. Wybrane koncerty są emitowane w prime time przez Mezzo Live HD, telewizję muzyczną docierającą do milionów miłośników muzyki klasycznej i jazzu na całym świecie. Niepowtarzalna atmosfera festiwalu, gwiazdy światowego formatu, które na Zadymce dają jedyne koncerty w kraju, a często i w Europie – to wszystko przyciąga fanów jazzu z całej Polski i z zagranicy, w tym licznych dziennikarzy, przedstawicieli agencji artystycznych czy dyrektorów międzynarodowych festiwali.
Nic dziwnego, na Zadymce wystąpiło już blisko 1000 wykonawców z 40 krajów. Wśród nich legendy jazzu z USA: Wayne Shorter, Hank Jones, Ron Carter, McCoy Tyner, All Foster, Charlie Haden, Ahmad Jamal, Dianne Reeves, Dee Dee Bridgewater, Yellowjackets, Joe Lovano, Arturo Sandoval, Dave Doulgas, Kenny Garrett, Pat Martino, Terence Blanchard, Kevin Mahogany, Roy Hargrove, David Murray, James Carter, Danilo Perez, John Patitucci, Brian Blade, Esperanza Spalding, natomiast goście z Europy to: Henri Texier, Arild Andersen, Candy Dulfer, Till Broenner, Richard Galliano, Avishai Cohen, Nils Petter Molvaer, Roberta Gambarini, Saskia Laroo i z Polski: Jan Ptaszyn Wróblewski, Urszula Dudziak, Michał Urbaniak, Włodek Pawlik, Tomasz Stańko, Laboratorium, Leszek Możdżer, Ewa Bem, Anna Maria Jopek oraz wielu innych.
Bilety i wejściówki na koncerty można kupić od poniedziałku do piątku od 10.00 do 18.00 w Biurze Festiwalowym, w budynku Galerii I, w klatce D, na 2. piętrze.
Więcej informacji w dziale „Wydarzenia” na stronie www.sfera.com.pl oraz www.zadymka.pl
SYLWETKI WYKONAWCÓW, KTÓRZY WYSTĄPIĄ W
GALERII SFERA
Zbigniew Namysłowski –
saksofonista, multiinstrumentalista, znakomity kompozytor i aranżer. Jeden z
najwybitniejszych i najbardziej znaczących polskich jazzmanów. Współpracował
między innymi z Krzysztofem Komedą, Czesławem Niemenem i Michałem Urbaniakiem.
Jest pierwszym polskim jazzmanem, który nagrał płytę za granicą. Album „Lola”
wydała brytyjska wytwórnia Decca w 1964 r. Współpracował z Polish All
Stars, Modern Dixielanders, Traditional Jazz Makers, New Orleans Stompers,
Modern Jazz Group oraz muzykami: Michałem Urbaniakiem, Urszulą Dudziak, Janem
Ptaszynem Wróblewskim. Repertuar Kwintetu Zbigniewa Namysłowskiego składa się
z utworów o charakterze etniczno-jazzowym. Zawiera kompozycje oparte na
polskich tańcach ludowych, takich jak: oberek, mazur, kujawiak, krakowiak., a
takżę melodie z wyraźnym wpływem muzyki góralskiej. W niektórych
kompozycjach słychać wyraźnie wpływy arabskie czy hiszpańskie. Program,
który zespół zaprezentuje na koncercie, jest programem, który znajdzie się
na nowej płycie Quintetu „Polish Jazz – Yes!”.
Maceo Parker – legendarny saksofonista zyskał sławę,
występując w zespołach Jamesa Browna, George'a Clintona i Prince’a. Muzyka
Maceo Parkera jest synonimem funky. W latach 60. był najważniejszym członkiem
zespołu Jamesa Browna i głównym solistą w wielu jego hitach, grając na
saksofonie altowym, tenorowym oraz barytonowym. Po rozstaniu z zespołem,
założył własną grupę lansującą funkowy jazz i zamieniając swoje koncerty w
niepowtarzalne elektryzujące widowiska. Saksofonista znany jest z
charakterystycznego brzmienia i stylu ostrego, funkowego jazzu realizowanego w
otoczeniu jazzmanów. Do zespołu pozyskał puzonistę Freda Wesleya i saksofonistę
Pee Wee Ellisa, z którymi wcześniej współpracował w zespole Browna. Z czasem
okazało się, że formacja The JB Horns jest najwspanialszą, stylistyczną syntezą
muzyki Maceo Parkera. Odtąd jego groove-jazz oraz funky nabierają bardzo
osobistego brzmienia, a sam artysta i jego muzyka szybko stają się faworytami
publiczności i krytyków. Jego pierwszy, autorski album „Roots Revisited”
nieoczekiwanie dla wszystkich znalazł się na 1. miejscu listy przebojów
prestiżowego magazynu „Billboard”. Odtąd „sideman Jamesa Browna” staje się
idolem i uwielbianym przez krytyków oraz publiczność artystą. Do swoich
kolejnych zespołów zaprasza teraz wszystkich: F. Wesleya i P. W. Ellisa, ale
także Larry'ego Goldingsa, Bobby'ego Byrda, Rodneya Jonesa, Bootsy Collinsa i
holenderską saksofonistkę Candy Dulfer, a nawet Red Hot Chili Peppers. O jego
udział w zespole zabiegają zarówno Prince, jak i George Clinton.
China Moses – nowa gwiazda jazzu i muzyki soul, wokalistka, której
album „This One’s For Dinah” stał się sensacją i wielkim wydarzeniem
artystycznym ostatnich lat. Zrealizowany wspólnie z pianistą i kompozytorem
Raphaelem Lemonnier projekt „Gardenias For Dinah” – estradowy hołd dla wielkiej
amerykańskiej wokalistki Dinah Washington – pozwolił zaistnieć China Moses także
jako znakomitej wokalistce jazzowej. Artystka podpisała kontrakt z prestiżową
wytwórnią Blue Note Records i stała się – wraz z Cassandrą Wilson i Norah Jones
– elitarną wokalistką dla tej oficyny. Album „This One’s For Dinah” stał się
wielkim wydarzeniem i pozwolił jej brawurowo zaistnieć na jazzowej estradzie. I
choć głos Chiny porównywano do legendarnej Dinah, to krytycy byli zgodni: młoda
artystka wspaniale połączyła nostalgię i blues Dinah z werwą i jazzowym
feelingiem, tworząc ciekawe brzmienie: nowoczesną syntezę bluesa, rhytm’n
bluesa, jazzu i muzyki soul.
Biréli Lagrène. „Cudowne
dziecko”, „spadkobierca Django” – takimi przydomkami określało się tego
niezwykłego muzyka, który urodził się w 1966 roku w taborze cyganów Sinti
we Francji. Jego ojciec występował jako gitarzysta i cieszył się niemałą
popularnością, można więc powiedzieć, że to geny skazały go na muzykę. Biréli
zaczął uczyć się gry na gitarze w wieku zaledwie 4 lat. Od najmłodszych lat
olśniewał techniką i wyrazistym stylem, w którym kontynuował drogę muzyczną
Django Reinhardta. W wieku 8 lat grał już większość utworów tego artysty,
a mając lat 12 występował na transmitowanym przez telewizję festiwalu
kultury cygańskiej w Strasburgu, na którym otrzymał nagrodę specjalną. Wtedy
też nagrał swoją pierwszą koncertową płytę „Routes To Django”. Lagrène
występował i nagrywał z gwiazdami światowego jazzu, współpracując m.in. z
Bennym Carterem, Bennym Goodmanem, Stephanem Grapellim, Nielsem Henningiem-Pedersenem
i Jaco Pastoriusem. Ten ostatni miał zresztą na Biréliego ogromny wpływ – na
pewien czas udało mu się nawet odwieść go od tak charakterystycznego dla niego
stylu gypsy. Podążając za nim, Lagrène wydał dwa albumy dla wytwórni Blue Note:
„Interno” oraz „Foreign Affairs”. Po latach powrócił jednak do korzeni,
nagrywając płyty z serii „Gypsy Project”. Ostatni album artysty „Just the Way
You Are” powstał we współpracy z Hono Wintersteinem, Franckiem Wolfem oraz
perkusistą Andre Ceccarellim. Płyta jest niezwykłą syntezą niepowtarzalnego
stylu gypsy jazz z amerykańską tradycją muzyczną.
Dave Holland – legendarny brytyjski basista jazzowy
oraz kompozytor, wybitny przedstawiciel jazzu awangardowego. Swą światową
karierę rozpoczął od współpracy z Milesem Davisem, biorąc udział w nagrywaniu
takich arcydzieł, jak „In a Silent Way”, „Bitches Brew” czy „Filles de
Kilimanjaro”. Na początku lat 70. ub.w. tworzył awangardę jazzową z Anthonym
Braxtonem, Chickiem Coreą i Barrym Altschulem. Od tego czasu Holland nawiązał
bliski kontakt z wytwórnią ECM, z którą jest związany aż do dziś.
Poza prowadzeniem własnego kwintetu, kontrabasista ostatnie dekady
poświęcał nauczaniu, prowadząc warsztaty letnie w Banff School of Music w
kanadyjskiej Albercie, a także nagrywaniu u boku dawnych przyjaciół, takich jak
Herbie Hancock (Holland wziął udział w nagrywaniu nagrodzonej statuetką Grammy
„River: The Joni Letters”), Bettie Carter, Joe Henderson, Roy Haynes, Pat
Metheny czy Hank Jones. Poza kwintetem, założył także swój czwarty kwartet oraz
big band. Płyty tego ostatniego „What Goes On Around” i „Overtime” zostały
obsypane nagrodami. Album ukazał się nakładem wytwórni Dare2 założonej przez
Hollanda. W 2009 r. stanął na czele grupy Overtone Quartet, którą stworzyli
także pianista Jason Moran, saksofonista Chris Potter i perkusista Eric
Harland, prowadził także oktet. Na Zadymce zaprezentuje premierowy program
swojego trio z gitarzystą Kevinem Eubanksem, perkusistą Obedem Calvaire.
Phronesis założył duński kontrabasista Jasper Hoiby, do niego
dołączył brytyjski pianista Ivo Neame i szwedzki perkusista Anton Eger. Ich
drugi album „Green Delay” był nominowany do Parliamentary Jazz Awards. Następny
– „Alive” został płytą roku 2010 w magazynach „Jazzwise” i „MOJO”. Ich koncertowa płyta „Life to Everything”,
nagrana w teatrze The Cockpit podczas London Jazz Festival 2013, zajęładrugie
miejsce w rankingu krytyków brytyjskiego magazynu „Jazzwise”. To dziś jeden z
najbardziej ekscytujących zespołów na naszej planecie – napisał o nich
„Jazzwise”. Marek Dusza, dziennikarz muzyczny „Rzeczpospolitej” i „Audio”
napisał o zespole: Muzyka Phronesis wciąga
tajemniczością, porywa ekspresją, koi łagodnymi melodiami. Nic tu nie jest
oczywiste, przewidywalne, muzycy wydają się nie widzieć ograniczeń dla
fortepianowego tria, odkrywają jego nowe możliwości. Koncerty Phronesis są jak zapierający dech
spektakl.
Slowly Rolling Camera tworzą wokalistka Dionne Bennett,
klawiszowiec Dave Stapleton, Deri Roberts na elektronice i perkusista Elliott
Bennett. Ten nowatorski kwartet z Wielkiej Brytanii, oferując muzykę zanurzoną
w zróżnicowanym świecie trip-hopu, jazzu i zapętlonych perkusyjnych i basowych
rytmów, nie pozostawia nikogo obojętnym. To muzyka zarówno eteryczna, jak i
pełna silnych emocji, niespokojna i ulotna zarazem. Ich debiutancka płyta
uznana została przez krytyków za jeden z najbardziej inteligentnych albumów
ostatnich lat.
W recenzji płyty Konrad Beniamin Puławski napisał: „(…) Podsumowując,
pozycja tej formacji jest niby współczesna, ale za sprawą producenta wydaje się
być przesiąknięta kulturą lat 90. Muzyka niesie więc za sobą istotne muzyczne
brzemię, które z jednej strony słucha się przyjemnie, ale z drugiej strony
przytłacza swą powagą i dramatyzmem. Projekt jest jednak niezwykle spójny.
Imponuje jednością, pomimo kolektywu muzyków z różnych dziedzin
odnoszących się do acid jazzu, lounge, elektroniki i szeroko pojętej alternatywy,
zlewając wszystko w powabny dotyk nostalgii z bardzo przejrzystą i bogatą
teksturą muzyczną. Zapowiada się więc bardzo ciekawa formacja, bowiem żaden z
muzyków nie jest obojętny i musi udowodnić swoją klasę, będąc niezastąpioną
częścią muzycznej narracji. O ile nie wyglądają na protagonistów na początku
tej płyty, to jestem w stanie uwierzyć, że takimi w niedalekiej przyszłości
mogą się stać”. Po sukcesie, jaki odnieśli na London Jazz Festiwal 2015, w
Bielsku-Białej zaprezentują się po raz pierwszy polskiej publiczności.