Bilety do nabycia w Centrum Artystycznym Eljazz w Bydgoszczy ul. Kręta 3, od niedzieli do czwartku w godz. 16.00-02.00
Kinga Eljasz
Joshua Redman, Jane Monheit, Adam Makowicz wśród gwiazd 15. edycji, która odbędzie się w dn. 13.10 - 5.11
13 października 2017, godz. 20.00
Centrum Artystyczne Eljazz , bilety 35
zł
KUBAŃSKIE RYTMY
Jose Torres Havana
Dreams (Kuba)
Jose Tores - gitara Tres, voc
Juan Carlos Hechavarria - voc
Yaremi de las Mercedes Kordos -
voc
Filip Torres - b
Grzegorz Turczyński - tb
Fernando del Rio Torres - p
Tomek Torres - timbales
Jose Torres – artysta pochodzący z Kuby, wirtuoz instrumentów perkusyjnych od wielu lat zamieszkały na stałe w Polsce. Założyciel pierwszej w Polsce orkiestry salsowej „Jose Torres y Salsa Tropical”. Występując od ponad 25 lat na polskiej scenie muzycznej współpracował z wieloma gwiazdami estrady m.in. Marylą Rodowicz, Kayah, Ewą Bem, Urszulą, Maanamem, Ryszardem Rynkowskim, Stanisławem Soyką, Grzegorzem Ciechowskim, Raz Dwa Trzy, Mietkiem Szcześniakiem, Blue Cafe i wieloma innymi. Koncertował i nagrywał również z czołówką muzyków jazzowych: Tomaszem Stańko, Wojciechem Karolakiem, Zbigniewem Namysłowskim, Jarosławem Śmietaną, Leszkiem Możdżerem. Brał udział w ponad pięćdziesięciu nagraniach płytowych polskich wykonawców a także w nagraniach muzyki filmowej m.in. „Krew i wino” z Jackiem Nicholsonem, „Bandyta”, „Prawo ojca” patrz link Dyskografia. Od ponad 25 lat zajmuje pierwsze miejsce w ankiecie na najpopularniejszego muzyka roku w kategorii „instrumenty perkusyjne”, którą corocznie organizuje najstarsze i najbardziej renomowane czasopismo muzyczne „Jazz Forum”. Pełnił funkcję kierownika muzycznego w programach telewizyjnych „Egzotyczne lato z Tercetem” oraz „Wieczór z Jagielskim”. W lipcu 2006 r. obchodził uroczyście 25-lecie pracy artystycznej a niezwykle „gorący” koncert z tej okazji emitowała TVP2.
18 października 2017, godz. 19.00
Aula Copernicanum UKW, bilety 55 zł
ŚWIATOWE KONCERTY GWIAZD
Kroke & Zohar
Fresco (Polska, Izrael)
Kroke – zespół, początkowo kojarzony jedynie z muzyką klezmerską, w swojej obecnej twórczości sięga po inspiracje do muzyki etnicznej i autorskie improwizacje. W ten sposób tworzy własny, unoszący się ponad granicami, formami i czasem styl, który został nie tylko zauważony przez publiczność, lecz także doceniony przez artystów całego świata. Zachwycony koncertem Kroke, Steven Spielberg zaprosił zespół do Jerozolimy na występ podczas uroczystości Survivors Reunion. Dzięki Peterowi Gabrielowi grupa trafiła do Wielkiej Brytanii na Festiwal WOMAD. Utwór The Secrets of The Life Tree w wykonaniu Kroke znalazł się na ścieżce dźwiękowej filmu Davida Lyncha Inland Empire. Spotkanie Kroke z Nigelem Kennedym zwieńczyło wspólne dzieło – płyta „East Meets East”.
W ostatnich latach zespół współpracował także z Anną Marią Jopek, Edytą Geppert, Talilą, Tomaszem Stańko, Mają Sikorowską, Krzyszofem Herdzinem, norweskim zespołem Tindra, hiszpańskim skrzypkiem Diego Galazem, mongolską wokalistką Urną Chahar Tugchi, orkiestrą Sinfonietta Cracovia. Pojawiał się na najbardziej prestiżowych festiwalach muzycznych na całym świecie.
Jerzy Bawoł - acc
Tomasz Kukurba - viola
Tomasz Lato - b
Zohar Fresco - perc
Zohar Fresco (ur. 1969) - izraelski perkusista tureckiego pochodzenia. Fresco specjalizuje się w grze na bębnach obręczowych. Prawdopodobnie najbardziej znany jako członek tria jazzowego, które tworzy wraz ze szwedzkim kontrabasistą Larsem Danielssonem i polskim pianistą Leszkiem Możdżerem. W latach 1991-2003 był członkiem izraelskiego zespołu muzyki instrumentalnej Bustan Abraham.
Fresco współpracował ponadto z takimi wykonawcami jak: Hamid Drake, Taiseer Elias, Daniel Zamir oraz Ara Dinkjian. Był także członkiem koncertowego zespołu Philipa Glassa
20 października 2017, godz. 20.00
Centrum Artystyczne Eljazz, bilety 35 zł
BITWA JAZZOWA: SOPOT- BYDGOSZCZ
Electricity, Emil Miszk
Quartet, Gozdek Trio, Blues Brothers Show
Blues Brothers Show – program złożony z największych przebojów z legendarnego filmu . Wykonywany przez 10-osobową orkiestrę pod kierownictwem Józefa Eliasza zabiera nas w czasy prohibicji i rodzących się grup gangsterskich. Znakomita zabawa podparta najwyższej jakości aranżacjami sprawia, ze publiczność nie pozwala muzykom zejść ze sceny , a koncert pozostaje na długo w pamięci. Program złożony jest z największych przebojów z legendarnego filmu z roku 1980 „The Blues Brothers”. Wykonywany przez 10-osobową orkiestrę zabiera nas w czasy prohibicji i rodzących się grup gangsterskich. Znakomita zabawa podparta najwyższej jakości aranżacjami sprawia, ze publiczność nie pozwala muzykom zejść ze sceny , a koncert pozostaje na długo w pamięci. Wśród utworów wykonywanych przez orkiestrę znajdą się między innymi przeboje takie jak: Peter Gunn Theme, Shake a Tail Feather, Gimme Some Lovin’, Everybody Needs Somebody to Love, Sweet Home Chicago
Electricity – zespół założony w połowie 2011 roku z inicjatywy Janusza Mackiewicza,
tworzą muzycy, którzy przyjaźnią się od wielu lat i współpracują ze sobą w
różnych formacjach. Każdy z muzyków ma na swoim koncie nie mały dorobek
artystyczny. Ich doświadczenia, wyniesione z obcowania z akustycznymi
instrumentami, nabierają w tym projekcie nowej wartości
Połączenie jazzowych melodii i harmonii, oraz rytmów wywodzących się z lat
70-tych z elektro-przestrzeniami, wyzwalanymi za pomocą współczesnych
instrumentów elektronicznych, stało się niewyczerpanym źródłem nowych
inspiracji, nowej energii.
Zestawienie współczesnej technologii z tradycją muzyki jazzowej przyczyniło się
do powstania kompozycji silnie nacechowanych emocjami i utrzymanych w klimatach
szeroko pojętego elektronicznego jazz-rocka.
Janusz Mackiewicz - bg
Marcin Wądołowski - g
Dominik Bukowski - xylosynth
Grzegorz Sycz - dr
Emil Miszk Quartet – zespół składający się z czołowych muzyków trójmiejskiej sceny jazzowej. Formacja ta po raz pierwszy wystąpiła na scenie łódzkiej Manufaktury podczas cyklu koncertów Manu Summer Jazz Sundays w 2013 roku. Emil Miszk Quartet dał siłę napędową dla Piotra Kułakowskiego, który w 2014 roku założył swój zespół: Critical Level. W tym samym roku nagrana została pierwsza płyta zespołu pt. „Golden Goal”.
Emil Miszk – bardzo uzdolniony trębacz młodego pokolenia z Trójmiasta rozpoznawany już w Polsce. Naukę gry na trąbce rozpoczął w roku 1998 w Państwowej Szkole Muzycznej I st. w Lęborku. Świetny solista jak i kameralista z dużym doświadczeniem scenicznym. Bardzo dobrze odnajduje się na wielu płaszczyznach muzycznych. Współtworzy wiele formacji związanych z trójmiejskim środowiskiem muzycznym: Jan Konop Big Band, Critical Level, Kamil Piotrowicz Quintet, Piotr Lemańczyk Quartet North, kwartet trąbek barokowych Tubicinatores Gedanenses. Współpracuje również z orkiestrami: Elbląską Orkiestrą Kameralną, Polską Filharmonią Kameralną Sopot, Polską Filharmonią Bałtycką, Cappellą Gedanensis. Jest zdobywcą wielu nagród na festiwalach jazzowych w Polsce i we Włoszech. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Gdańsku.
Emil Miszk - tp
Artur Jurek – p, el-p
Piotr Kułakowski - b
Roman Ślefarski - dr
Michał Gozdek Trio – zespół działa od 2015r. Jego założycielem jest bydgoski pianista, kompozytor i dyrygent Michał Gozdek. Towarzyszą mu kontrabasista - Grzegorz Nadolny oraz perkusista - Waldemar Franczyk. Michał Gozdek Trio wykonuje wyłącznie kompozycje lidera zespołu, które inspirowane są szeroko pojętą muzyką jazzową. Zespół pomimo niedługiego stażu zdołał już zaznaczyć swoją obecność na rodzimej scenie muzycznej. W tym roku znalazł się w gronie zaledwie trzech formacji zaproszonych do udziału w ścisłym finale konkursu odbywającego się w ramach jednego z największych festiwali jazzowych w Polsce - LOTOS Jazz Festival - Bielska Zadymka Jazzowa. W finale Jury uhonorowało trio nagrodą pieniężną ufundowaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Niebawem ukaże się pierwsza płyta zespołu. To właśnie utwory z tej płyty zabrzmią na nadchodzącym koncercie.
Michał Gozdek - p
Grzegorz Nadolny - b
Waldemar Franczyk - dr
1 listopada 2017 , godz. 19.00
Teatr Polski, godz. 19.00, bilety 40 zł
ZADUSZKI JAZZOWE
Eljazz Quintet
Eljazz Quintet to zespół złożony z
bardzo doświadczonych muzyków którzy nie tylko imponują wspaniałym kunsztem
wykonawczym, ale potrafią przenieść słuchacza w czasy największego rozkwitu
jazzu. Przypominają grę wielkiego „Connonballa” Adderleya czy tez zespoły Dizzy
Gillespie’ego. Ogromna porcja swingu podparta klasycznym akompaniamentem sekcji
rytmicznej i pełne ekspresji sola trąbki saksofonu i fortepianu zaspokajają
gusta najwybredniejszych słuchaczy.
Znakomity kontakt z publicznością podparty najwyższa jakością wykonawcza
sprawia ze każdy koncert jest przyjmowany entuzjastycznie.
Marcin Gawdzis - tp
Adam Wendt - sax
Bogdan Hołownia - p
Andrzej „Bruner” Gulczyński - b
Józef Eliasz - dr
Carmen Souza Trio (Portugalia)
Carmen Sousa – portugalska piosenkarka grająca na gitarze i fotrepianie wykonuje utwory charakterystyczne dla jej wielkiej poprzedniczki, którą była Cesaria Evora.
Kultywowanie tradycji rodzinnych ma odzwierciedlenie w muzyce prezentującej przez Carmen. Występowała na wielu prestiżowych festiwalach takich jak ; Festival Jazzowy North Sea, Festiwal Jazzowy w Monterey, Festiwal Jazzowy w San Francisco, Festiwal Jazzowy w Kairze i wielu innych .
Jest zdobywczynią wielu nagród jako piosenkarka. m.in w 2010 nominowana do nagrody Grammy - Najlepszy Współczesny Rekord Świata Muzyki ( USA )
Carmen Sousa zdobywa serca słuchaczy swoją charyzmatyczną osobowością.
„Jest coś magicznego w śpiewie tej egzotycznej wokalistki – mówi Dionizy Piątkowski, szef Ery Jazzu. – W jednej chwili słyszymy i etniczny zaśpiew jaki do muzyki wniosła Cesaria Evora, w drugiej jawi się brzmienie aksamitnego głosu jazzowej legendy Billie Holiday. To specyficzne połączenie obu stylistyk zbudowało sztukę wokalną pochodzącej z Cape Verde charyzmatycznej i wybitnej artystki”.
5 listopada 2017, godz. 18.00
Filharmonia Pomorska, bilety 65 i 85 zł
POLSKIE IKONY JAZZU
Adam Makowicz - p
Legenda jazzu, mistrz improwizacji, wybitny pianista. Urodził się w 1940 roku w Czechach, w polskiej rodzinie mieszkającej wówczas na Śląsku Cieszyńskim. W 1946 z rodzicami powrócił do Polski. Pierwszych lekcji gry na fortepianie udzieliła Adamowi jego matka, również pianistka i śpiewaczka. Młody Adam okazał się szczególnie utalentowany, dlatego też trafił do szkoły dla dzieci uzdolnionych muzycznie, a następnie do klasy fortepianu wybitnego nauczyciela, profesora Karola Szafranka w Rybniku. Choć rodzice marzyli dla syna o karierze klasycznego pianisty, 15-letniego Adama porwał jednak jazz. W późnych latach pięćdziesiątych w Polsce muzyka jazzowa była niemile widzianym i wręcz zakazanym owocem Zachodu. Ta muzyka, jak powiedział kiedyś Makowicz, „świat wolności i improwizacji”, zafascynowała go do takiego stopnia, że jako nastolatek porzucił szkołę, jej klasyczne wymogi i zasady.
W poszukiwaniu początków własnej drogi artystycznej i języka muzycznej wypowiedzi Adam, nie mogąc liczyć na dalsza pomoc rodziców, wybrał niezwykle skromną egzystencję w warunkach ciągłej niepewności przeżycia następnego dnia. Jego oazą wówczas stał się krakowski klub jazzowy Helicon. W 1962 roku wraz z saksofonistą Januszem Muniakiem, którego wkrótce zastąpił trębacz Tomasz Stańko, Adam założył grupę Jazz Darings uważaną za pierwsze europejskie combo jazzowe. Współpracował wówczas także z Andrzejem Kurylewiczem, Zbigniewem Namysłowskim, Urszulą Dudziak, Wojtkiem Młynarskim. Przez wiele lat swoją muzyką uświetniał legendarne już wtedy warszawskie festiwale Jazz Jamboree. Od połowy lat 1970 Adam Makowicz coraz częściej grywał koncerty solowe zyskując sławę i uznanie wśród melomanów w Polsce i na świecie.
W 1977 roku z rekomendacji Benny Goodmana oraz popularyzatora jazzu Willisa Conovera (na którego programie radiowym „Music USA – Jazz Hour” młodziutki Makowicz uczył się jazzu), legendarny producent John Hammond zaprosił go na 10-tygodniowe tournee w USA. W tym czasie Makowicz nagrał solową płytę dla CBS Columbia zatytułowana „Adam”. W 1978 roku Makowicz wyjechał do USA po raz drugi, tym razem na 6-miesięczny kontrakt i od tego czasu Nowy Jork, Manhattan, stał się jego stałym domem. Otworzyły się przed Adamem legendarne świątynie muzyki – nowojorska Carnegie Hall (pierwszy jego tam solowy występ był udziałem w koncercie poświęconym zmarłemu sześć miesięcy wcześniej Errollowi Garnerowi) i klub Cookery w Greenwich Village. Zaproszony został do udziału w Festiwalu Jazzowym w Newport w Rhode Island.
Po wprowadzeniu w Polsce w 1981 roku stanu wojennego wraz z innymi polskimi artystami mieszkającymi w USA Adam wziął udział w emitowanym na cały świat programie telewizyjnym zorganizowanym z inicjatywy prezydenta Ronalda Reagana „Żeby Polska była Polską”, co definitywnie zamknęło mu na kilka długich lat możliwość przyjazdu do Kraju. Dopiero po 1989 roku mógł nareszcie odwiedzić Polskę, do której jeździ teraz bardzo często i regularnie. Występując w USA Adam dzielił scenę z największymi i najwspanialszymi muzykami, jak miedzy innymi Benny Goodman, Herbie Hancock, Earl Hines, Freddie Hubbard, Sarah Vaughan, Teddy Wilson, George Shearing, George Mraz, Al Foster, Jack DeJohnette, Charlie Haden. Był wielokrotnym solista światowych orkiestr i zespołów kameralnych jak np. National Symphony of Washington, London Royal Philharmonic Orchestra, Moscow Symphony Orchestra, Chester String Quartet, Amici String Quartet, a także niemal wszystkich znaczących zespołów polskich, w tym Filharmonii Narodowej w Warszawie, NOSPRu w Katowicach, Sinfonii Varsovia, Orkiestry Kameralnej Amadeus, Polskiej Filharmonii Kameralnej, Kwartetu Wilanów i wielu innych.
Bardzo wysoko przez recenzentów został oceniony występ w duecie z Leszkiem Możdżerem w Carnegie Hall we wrześniu 2004 roku. Koncert - „pojedynek” między mistrzem weteranem i wschodzącą gwiazdą jazzu, został utrwalony na płytach CD i DVD. Nagranie to zostało uhonorowane „Platynową Płytą” przez wytwornię EMI Music. Poza utworami czysto jazzowymi ma w swoim repertuarze także klasykę, szczególnie Chopina, którym „nasiąkł” w młodości, jak sam mówi, i którego czuje „po jazzowemu” jak nikt inny. Niewątpliwym wyrazem wpływu geniuszu Chopina jest wspólne koncertowanie Adama z Krzysztofem Jabłońskim czy Stanisławem Drzewieckim z programem „Chopin klasycznie i na jazzowo”. W USA Adam wydał płytę poświęconą muzyce Chopina w interpretacji jazzowej, jedyną amerykańską płytę tego rodzaju w całości poświęconą temu genialnemu kompozytorowi. W niezwykle szerokim repertuarze Adam posiada także utwory G. Gershwina, I. Berlina, J. Kerna, C. Portera i wielu innych kompozytorów amerykańskich. Nagrał kilkadziesiąt płyt i występował w najważniejszych salach koncertowych na świecie współpracując z największymi współczesnymi muzykami. Autor kompozycji na zespoły kameralne, ponad 100 krótkich kompozycji jazzowych, a także muzyki do filmów krótkometrażowych.
Uhonorowany wieloma odznaczeniami cywilnymi, między innymi Komandorskim Krzyżem Zasługi. W roku 2008 z okazji jubileuszu czterystu lat istnienia amerykańskiej Polonii, Adama Makowicza uhonorowano włączeniem jego osoby w poczet najbardziej zasłużonych Polaków w historii Stanów Zjednoczonych. W październiku 2009 roku Adam został udekorowany w Warszawie Złotym Krzyżem “Gloria Artis” - najwyższym państwowym odznaczeniem za zasługi w propagowaniu polskiej sztuki na świecie. W 2012 Towarzystwo Przyjaciół Śląska w Warszawie uhonorowało Adama swoją coroczną nagrodą dla osób szczególnie zasłużonych dla Śląska. Od kilkunastu lat Adam poświęca swój coroczny jesienny recital w Ustroniu na cel charytatywny, wspomagając tym gestem Ośrodek Edukacyjno-Rehabilitacyjno-Wychowawczy w Ustroniu-Nierodzimiu. Koncertem 11.02.2015 w Nowym Jorku Adam rozpoczął ścisłą współpracę z wywodzącym się z Polski nowojorskim saksofonistą Krzysztofem Medyną, z którym stworzył fascynujący duet jazzowy.
ŚWIATOWE KONCERTY GWIAZD
Joshua Redman Trio (USA)
Joshua Redman jest jednym z najbardziej uznanych i charyzmatycznych artystów jazzowych, jacy pojawiłi się w dekadzie 1990 roku. Urodził się w Berkeley w Kalifornii, jest synem legendarnego saksofonisty Deweya Redmana i tancerki Renee Shedroff. W młodym wieku zaczął grać na klarnecie, ale szybko zamienił na saksofon tenorowy, który stał się jego głównym instrumentem.
Na jego rozwój wpłynęli tacy mistrzowie jak John Coltrane, Ornette Coleman, Cannonball Adderley, a także jego ojciec Dewey Redman. Ukończył Uniwersytet Harvarda, a drogę do kariery otworzyła mu wygrana w Międzynarodowym Jazzowym Konkursie Saksofonowym im. Theloniousa Monka w 1991 roku. Wtedy zaczął grać ze sławami jazzu i wygrywać ankiety czytelników sławnych magazynów muzycznych - Jazz Time, Rolling Stone czy Down Beat. Jako dojrzały muzyk współpracował z wieloma uznanymi artystami tj. Larry Golding, Kevin Heys, Roy Hargrove, Leon Parker Geoff Keezer. W 1993 roku nagrał swój pierwszy debiutancki album i otrzymał nominację do nagrody Grammy . Dołączył do zespołu samych gwiazd tj. Pat Metheny, Charlie Haden i Billy Higgins.
W 1994 założył swój pierwszy zespół w którym
grali pianista Brad Mehldau, basista Christian McBride i perkusista Brian
Blake.
Joshua Redman jest jednym z najbardziej
wpływowych artystów współczesnego jazzu.
Jane Monheit (USA)
Ur. 3 listopada 1977 w Oakdale, Long Island) amerykańska wokalistka jazzowa.
Pochodzi z muzycznej rodziny, uczyła się gry na klarnecie. Inspirację dla niej stanowi Ella Fitzgerald, Sarah Vaughan i Carmen McRae. W wieku 20 lat zajęła drugie miejsce w prestiżowym konkursie wokalnym Thelonious Monk Institute. W jury zasiadali wówczas: Dee Dee Bridgewater, Diana Krall i Dianne Reeves. Jurorzy docenili w śpiewie Monheit naturalność, ciepło i swingujące frazowanie. Współpracowała z takimi muzykami jak m.in. Terence Blanchard, Michael Bublé.
Od 2002 jej mężem jest perkusista Rick Montalbano, aktualnie mieszkają w Nowym Jorku.