Album „Repetitions (Letters to Komeda)” ukaże się na przełomie maja i czerwca 2017 nakładem Astigmatic Records
W ostatnich latach
wyraźnie widoczny jest renesans jazzu wśród mainstreamowej publiki, czego
dowodem jest popularność artystów zza oceanu takich jak Kamasi Washington i
kolektywu The West Coast Get Down, czy zespołu BadBadNotGood. Również w Europie
można mówić o nowej fali, czy wręcz o renesansie jazzu, którego
przedstawicielami są zbierający coraz większe uznanie i rozgłos brytyjscy
muzycy, jak duet Yussef Kamaal, Shabaka Hutchings, Ruby Rushton oraz Moses
Boyd. Ukłon w stronę klasyki sprzed kilkudziesięciu lat wraz z nowym brzmieniem
muzyki współczesnej tworzy zupełnie nową jakość. Takim też składem jest
wrocławski septet EABS – Electro Acoustic Beat Session, który kontynuuje
tradycję polskiej szkoły jazzu, wymykając się równocześnie wielu brzmieniowym
schematom i prezentując zupełnie autorskie podejście do utartych muzycznych
standardów. Wielu pewnie powie, że to już nawet nie jest jazz.
Debiutancki krążek EABS
pt. „Repetitions (Letters to Krzysztof Komeda)” w całości poświęcony jest
twórczości legendy polskiego jazzu – Krzysztofowi Komedzie. Jego twórczość do
dnia dzisiejszego inspiruje młodych twórców, czego najlepszym przykładem jest i
ten album. Okres „post-komedowski” zaowocował wieloma hołdami dla artysty w
postaci najrozmaitszych krążków, na których wielokrotnie zinterpretowano
najsłynniejsze utwory legendarnego jazzmana. „Repetitions” to analiza
twórczości artysty z lat 1962-1967. To powtórka Komedy mniej znanego, a zarazem
dogłębniej zbadanego. Album ten jest sumiennie wyselekcjonowaną dawką utworów
zaaranżowanych przez Krzysztofa Komedę do etiud baletowych, filmów fabularnych,
krótkich metraży, dokumentów, animacji oraz kompozycji ilustrujących wiersze
polskich poetów recytowanych po niemiecku.
Starannie dobrane
kompozycje, konteksty filmów, z których pochodzi muzyka, a także teksty Marka
Pędziwiatra tworzą z krążka „Repetitions” pewnego rodzaju concept album o
kondycji ludzkiej duszy w XXI w. Zadając sobie podobne pytania, do tych
pojawiających się w głowach artystów w dzieciństwie obserwujących powojenne
zgliszcza, możemy zacząć się zastanawiać, czy historia znowu zatoczy koło? Brak
wiedzy, coraz większa idiokracja, agresja, dążenie do konfliktów, brak
wspólnoty i miłości może doprowadzić do kolejnego końca świata. Być może to
dzieje się na naszych oczach już teraz, ale zwyczajnie tego nie widzimy…
Dokładnie jak w wierszu „Piosenka o końcu świata” Czesława Miłosza, do którego Krzysztof
Komeda napisał utwór „Waltzing Beyond”.
Brzmieniu albumu
towarzyszy idea „rekonstrukcji z dekonstrukcji”. Ta charakterystyczna forma
odnosi się do hiphopu, sampli oraz loopów, która poprzez środek wyrazu jakim
jest jazz, pozwala uzyskać całkowicie nową i unikalną kompozycję. Na „Repetitions”
nie usłyszymy utworów odegranych nuta w nutę. EABS w kompozycje Komedy wplótł
autorską mieszankę brzmień hiphopu, jungle, funku, gospelu czy szeroko pojętej
elektroniki. Nierzadko partie pianisty zastąpione są sekcją dętą, co dodatkowo
porywa ludzi na koncertach granych przez EABS. To krążek, na którym słychać
ducha jazzu lat 60, a zarazem futurystyczne wariacje na temat gatunku, które
prezentuje m.in. Flying Lotus. Jedynym gościem na krążku jest kolejna legenda
jazzu - Michał Urbaniak, który dograł skrzypce w utworze „Free Witch and No Bra
Queen / Sult”.
Marek Pędziwiatr - piano, synths, vocal
Vojto Monteur - guitar
Paweł Stachowiak - bass
Jakub Kurek - trumpet
Olaf Węgier - tenor sax
Marcin Rak - drums
Spisek Jednego - turntables
Zespół wyruszy w obszerna trasę koncertową, której początek wyznaczył premierowy występ podczas tegorocznej edycji ENEA Spring Break Festival. EABS zagra również kilka koncertów u boku Michała Urbaniaka z okazji 60 (+) lecia Polskiego Jazzu w największych miastach Polski.