Marek
Pędziwiatr - p. voc
Marcin Rak - dr
Wojtek Monteur - g
Paweł
Stachowiak - b
Olaf Węgier - ts
Jakub Kurek - tp
Piotr
Skorupski a.k.a. Spisek Jednego - scratch
Astigmatic Records
Muzyka Komedy na debiutanckiej płycie wrocławskiego septetu Electro-Acoustic Beat Sessions
Zespół Electro-Acoustic Beat Sessions we
wrześniu 2016 roku zarejestrował 11 utworów w zaprojektowanym przez Sama
Toyoshime studio Monochrom, znajdującego się na szczycie góry nieopodal
Gniewoszowa w malowniczych Sudetach Środkowych. Dziewięć z nich znajdzie się na
debiutanckim podwójnym winylu, który ukaże się na przełomie lutego i marca 2017
roku. Album „Repetitions” to przegląd mniej znanych i rzadziej eksplorowanych
przez muzyków utworów Krzysztofa Komedy, głównie z szeroko pojętej muzyki
filmowej. EABS przerobił muzykę z filmów fabularnych, krótkich metraży, dokumentów,
animacji oraz kompozycji, które ilustrowały wiersze polskich poetów
recytowanych po niemiecku.
Pierwszym singlem promującym krążek „Repetitions” jest utwór Waltzing Beyond, który po raz pierwszy pojawił się na winylu nakładem wytwórni Columbia na rynku niemieckim, dzięki wpływowi Joachima Berendta. To właśnie Berendt spowodował, że 1967 roku kwintet Krzysztofa Komedy spotkał się w Baden-Baden i zarejestrował album „Meine Süsse Europäische Heimat - Dicht u ng Und Jazz Aus Polen”.
Skład zespołu niewiele różnił się od tego, który dokonał
nagrań legendarnego „Astigmatic” rok wcześniej: Tomasz Stańko (trąbka i
flugelhorn), Rune Carlsson (perkusja), Zbigniew Namysłowski (saksofon altowy),
zmiana dotyczyła tylko basu, gdzie zamiast Guntera Lenza pojawił się Roman
Dyląg.
Przetłumaczone przez Karla Dedeciusa na język niemiecki wiersze
polskich poetów recytował Helmuth Lohner. W 1967 wydanie takiego krążka za
żelazną kurtyną było bardzo ważne, zwłaszcza że miało to duży wpływ na popularyzowanie
polskiego jazzu i kapitalnego w tamtym okresie kwintetu Komedy, a także poezji
m.in. Wisławy Szymborskiej czy Czesława Miłosza (którzy później otrzymali nagrody
nobla w dziedzinie literatury).
Krzysztof Komeda skomponował Waltzing Beyond do wiersza Miłosza pt. Piosenka o końcu świata (Lied vom Weltende). Dziś ceny krążka z Columbii są mocno w cenie, dlatego wydawnictwo doczekało się dwóch reedycji (Polonia Records, 1998 / Wydawnictwo Annex, 2012). Niestety już nigdy na winylu.
Jeszcze w 1986 roku, również na rynku niemieckim pojawił się
podobny projekt do tego który powołał w połowie lat 60-tych Joachim-Ernst
Berendt. Nakładem wytwórni Wergo, Polski Jazz Ensemble oraz String Connection
dokonali fuzji poezji i muzyki jazzowej (m. in Krzysztofa Komedy), a Waltzing Beyond był jedną z
nich.
Teraz (prawdopodobnie) pierwszy raz od 30 lat zespół Electro-Acoustic Beat Sessions wyjaśni jak brzmi ich wizja apokalipsy, której nikt się nie spodziewa…Najlepiej posłuchać jej w zestawieniu z wierszem Czesława Miłosza.
Mixem utworu zajął się Paweł Bartnik (heavyweight.pro),
natomiast masteringiem Dave Cooley, odpowiedzialny za brzmienie albumów
wydawanych przez kalifornijski label Stones Throw Records (m.in. J Dilla
„Donuts”, Madvillain “Madvillainy”, Madlib “Shades of Blue”).