Aktualności

Projekcje filmów związanych z artystami ECM Records
18 - 27 listopada 2019
Sala kinowa Muzeum Wódki Polskiej
pl. Konesera 1
Warszawa

Wstęp na wszystkie projekcje bezpłatny!

18.11, poniedziałek
20:00 Sounds And Silence (87 min.)
21:40 - Dino Saluzzi/Anja Lechner: El Encuentro (52 min.)

19.11, wtorek
20:00 Jean-Luc Godard: Four Short Films (86 min.)
21:40 - Vijay Iyer: Radhe Radhe (53 min.)

20.11, środa
20:00 - Bütler/Eicher: Holozän (nach Max Frisch) (91 min.)
21:40 - Sounds And Silence (87 min.)

21.11, czwartek
20:00 Charles Lloyd - Arrows Into Infinity (113 min.)

23.11, sobota
9:00 Open Land - Meeting John Abercrombie (90 min.)
21:00 Keith Jarrett Trio: Standards I/II Tokyo 85/86 (210 min.)

24.11, niedziela
9:00 Eleni Karaindrou: Elegy of the Uprooting (103 min.)
21:00 - Keith Jarrett: Tokyo Sol (110 min.)

25.11, poniedziałek
20:00 - Arvo Pärt: Playing Pärt  (276 min.)

26.11, wtorek
20:00 - Márta and György Kurtág: Játékok  (82 min.) 
21:30 - Sounds And Silence (87 min.)

27.11, środa
20:00 - Keith Jarrett Trio: Live in Japan 1993/96  (230 min.)





ECM na ekranie



Projekcje filmów związanych z legendarną wytwórnią, 18-27 listopada w warszawskim Muzeum Wódki Polskiej

Warszawa na trzy dni stanie się gospodarzem obchodów 50-lecia legendarnej wytwórni płytowej ECM Records. To niepowtarzalna okazja, by doświadczyć jej fenomenu w szerszej perspektywie — nie tylko muzycznej, ale i wizualnej.

Niezmiennie od jej powstania w 1969 roku, Edition of Contemporary Music prezentuje najwyższy poziom artystyczny realizowanych projektów. Jej założyciel Manfred Eicher przez pięć dekad niezależnej produkcji muzycznej przyciąga artystów, którzy wraz z nim tworzą słynne brzmienie ECM, czyli „najpiękniejsze dźwięki zaraz po ciszy”. Keith Jarrett, Chick Corea, Arvo Pärt, Jan Garbarek czy wreszcie Tomasz Stańko — otwierają długą listę twórców tego liczącego ponad 1600 nagrań katalogu z muzyką jazzową i klasyczną, sięgającą rozmaitych muzycznych kultur i tradycji. Każde z tych wydawnictw cechuje oryginalność artystyczna, mistrzowskie wykonanie oraz rygorystyczne standardy produkcji. ECM to dziś marka, która w świecie muzyki stanowi jednoznaczne potwierdzenie najwyższej jakości, która przenosi odbiorcę na inny poziom słuchania i przeżywania muzyki.

Festiwal, odbywający się w dniach 25-27 listopada w Centrum Praskim Koneser w samym sercu Starej Pragi, to przede wszystkim sama muzyka — siedem niezwykłych koncertów artystów tworzących dla wytwórni ECM.

PROJEKCJE FILMÓW
Tydzień wcześniej – począwszy od 18 listopada – to obraz wzbogaci dźwięk.

W studyjnym kinie mieszczącym się w Muzeum Wódki Polskiej będzie można obejrzeć filmy o artystach związanych z ECM Records. Wśród prezentowanych filmów znajdą się nie tylko genialne koncerty Keitha Jarretta, ale też filmy o twórcach, takich jak Charles Lloyd czy John Abercrombie oraz unikalne projekty multimedialne, jak „Holozän” czy „Radhe Radhe”. Filmową część festiwalu otworzy pokaz filmu o twórcy ECM Records – panu Manfredzie Eicherze.

Wstęp na wszystkie projekcje jest bezpłatny.
Plan projekcji filmów związanych z artystami ECM Records
Selekcja filmów: Manfred Eicher

18 - 27 listopada 2019
Sala kinowa Muzeum Wódki Polskiej

18.11, poniedziałek
20:00 Sounds And Silence (87 min.)
21:40 - Dino Saluzzi/Anja Lechner: El Encuentro (52 min.)

19.11, wtorek
20:00 Jean-Luc Godard: Four Short Films (86 min.)
21:40 - Vijay Iyer: Radhe Radhe (53 min.)

20.11, środa
20:00 - Bütler/Eicher: Holozän (nach Max Frisch) (91 min.)
21:40 - Sounds And Silence (87 min.)

21.11, czwartek
20:00 Charles Lloyd - Arrows Into Infinity (113 min.)

23.11, sobota
9:00 Open Land - Meeting John Abercrombie (90 min.)
21:00 Keith Jarrett Trio: Standards I/II Tokyo 85/86 (210 min.)

24.11, niedziela
9:00 Eleni Karaindrou: Elegy of the Uprooting (103 min.)
21:00 - Keith Jarrett: Tokyo Sol (110 min.)

25.11, poniedziałek
20:00 - Arvo Pärt: Playing Pärt  (276 min.)

26.11, wtorek
20:00 - Márta and György Kurtág: Játékok  (82 min.)
21:30 - Sounds And Silence (87 min.)

27.11, środa
20:00 - Keith Jarrett Trio: Live in Japan 1993/96  (230 min.)

Wszystkie filmy będą prezentowane w oryginalnej ścieżce dźwiękowej z angielskimi napisami.

UWAGA!
Nie przyjmujemy rezerwacji na festiwalowe seanse. Liczba miejsc ograniczona.

Opisy Filmów

Holozän
Heinz Bütler, Manfred Eicher, 1992 czas trwania: 91 min.

Film na podstawie noweli autorstwa Maxa Frischa, „Człowiek w holocenie” z 1978 roku, współreżyserowany przez szwajcarskiego reżysera Heinza Bütlera i Manfreda Eichera, to przejmujące studium nad samotnością. Głównego bohatera otacza przyroda — potężna, groźna, mroczna, potęgująca jego poczucie odcięcia, niemocy i izolacji. Jej obrazy i dźwięki ukazują kruchość ludzkiej egzystencji, dzień po dniu chylącej się ku rozpadowi. Temu głęboko filozoficznemu i wysublimowanemu estetycznie obrazowi filmowemu towarzyszy ścieżka dźwiękowa z dobranych przez Manfreda Eichera kompozycji J.S. Bacha, Béli Bartóka, Dimitra Szostakowicza czy Keitha Jarretta.

Four Short Films
Jean-Luc Godard, Anne-Marie Miéville, 2006 czas trwania: 86 min.

Manfred Eicher zebrał wybrane prace Godarda z jego wieloletnią współpraco- wniczką, Anne Marie Miéville, stworzone w latach 1993-2002: „De l’origine du XXIe siècle”, „The Old Place”, „Liberté et partie” oraz „Je vous salue, Sarajevo”. Są to eseje wideo, w których samo kino zdaje się do nas przemawiać w przyjaznym dialogu z malarstwem, literaturą i muzyką. Pokaz tego zbioru ukazującego, jak zawsze, unikalny język filmowy Godarda z innowacyjnym wykorzystaniem dźwięku w filmie, jest okazją do poznania jednego z wielu owoców bliskiej współpracy tego wybitnego filozofa filmowego z Manfredem Eicherem na przestrzeni lat.

Sounds And Silence — Travels With Manfred Eicher
Peter Guyer, Norbert Wiedmer, 2011 czas trwania: 87 min.

Dokument ten jest podróżą, podczas której – wspólnie z Manfredem Eicherem – przemierzamy świat jego dźwięków, będąc po drodze obserwatorami ważnych muzycznych zdarzeń. Spotykamy w studiu Marilyn Mazur, która oddaje się radosnej improwizacji, i Nika Bärtscha, kształtującego wraz z producentem brzmienie płyty. Obserwujemy Anouara Brahema przy pracy nad materiałem na płytę. Uczestniczymy w próbach Gianluigiego Trovesiego oraz Dino Saluzziego z Anją Lechner. Zmieniają się studia nagraniowe, sale koncertowe, miasta, kraje, pory roku. Będąc przez chwilę na zapleczu zdarzeń, możemy wejrzeć głębiej w proces powstawania muzyki ECM.

Dino Saluzzi, Anja Lechner: El Encuentro – A Film For Bandoneon And Violoncello
Norbert Wiedmer, Enrique Ros, 2012 czas trwania: 52 min.

W filmie podążamy za bandoneonistą Dino Saluzzim i wiolonczelistką Anją Lechner do miejsc w Argentynie, Niemczech, Armenii, Włoch, Królestwa Niderlandów i Szwajcarii. Obserwujemy, jak powstaje muzyka tego duetu w wielorakich kon- tekstach, wywodzących się ze środowisk, które nie mogłyby być bardziej zróżnicowane. Film oferuje wgląd w życie podróżujących muzyków, widzianych tutaj na koncertach, podczas prób, w studiach nagraniowych oraz w okolicznościach nieformalnych.

Charles Lloyd: Arrows Into Infinity
Dorothy Darr, Jeffery Morse, 2014 czas trwania: 113 min. Dokument ten to kronika wciąż rozwijającego się intensywnego życia tego improwizatora, malujący obraz artysty poszukującego duchowej prawdy. Podróżujemy w czasie poprzez wspomnienia, unikalne materiały archiwalne i z samą muzykę. Historia saksofonisty i kompozytora Charlesa Lloyda łączy się z ważnymi momentami w historii jazzu, w której jest postacią kultową. Muzycy, z którymi spotykał się w studiach nagraniowych i na scenie, dzielą się w filmie przemyśleniami i przeżyciami związanymi z pracą z tym niezwykłym twórcą.

Open Land — Meeting John Abercrombie
Arno Oehri, Oliver Primus, 2018 czas trwania: 90 min.

Intymny portret jednego z najwybitniejszych gitarzystów jazzowych, Johna Abercrombie’ego, nakręcony pod koniec jego muzycznej podróży. Muzyk w filmie staje się przewodnikiem, opowiadając historię swojego życia w sposób genialny, pełen uroczych anegdot. Opisuje estetykę, która zdefiniowała jego podejście do jazzu i doprowadziła do czterdziestoletniej współpracy z ECM. Zdradza swoją technikę ćwiczeń, pokazując, że za każdym razem, gdy podnosił gitarę, zaczynał proces ponownego odkrywania.

Keith Jarrett: Tokyo Solo
Kaname Kawachi, 2006 czas trwania: 110 min.

Jeden z najbardziej fascynujących filmów koncertowych z muzyką improwizowaną dokumentuje 150. koncert Keitha Jarretta w Japonii w 2002 roku. Niesamowita precyzja i synchronizacja obrazu z dźwiękiem tego recitalu na fortepian solo, daje unikalną szansę obserwowania, jak dokonuje się muzyka tak mistrzowska technicznie i przejmująco liryczna.

Elegy Of The Uprooting
Eleni Karaindrou, 2008 czas trwania: 103 min.

Od ponad 40 lat grecka artystka Eleni Karaindrou komponuje ścieżki dźwiękowe, szczególnie do filmów reżysera Theo Angelopolousa, będące ich znakiem rozpoznawczym. Film dokumentujący nagranie na żywo w Megaron w Atenach, prezentuje jej muzykę dla filmu, teatru i telewizji, łącząc kompozycje z dziewięciu partytur, przekształconych w odrębną narrację.

Radhe Radhe – Rites Of Holi
Vijay Iyer, Prashant Bhargava, 2014 czas trwania: 54 min.

Projekt zamówiony u pianisty Vijaya Iyera w związku z obchodami 100-lecia powstania baletu „Święto wiosny”. Poprzez analogię do pogańskiego rytuału złożenia ofiary z dziewicy w celu przebudzenia wiosny, Iyer wybrał najbardziej intensywne wydarzenie w kalendarzu świąt hinduistycznych, Holi. W filmie nakręconym w miejscu narodzin Kryszny, zanurzamy się w oszałamiającą ekspresję zbiorowości. W muzyce czuć tętno tłumu, dziką siłę i orgiastyczne napięcie, które musi doprowadzić do eksplozji. Wydarzenie artystyczne jedyne w swoim rodzaju.

Márta And György Kurtág: In Memoriam Haydée / Játékok – Games And Transcriptions For Piano Solo And Four Hands
I
sabelle Soulard, 2015 czas trwania: 83 min.

Film dokumentuje koncert pianistów György’ego Kurtága i jego żony Márty w paryskiej filharmonii Cité de la Musique. „Játékok” („Gry”) to kompendium drobnych hołdów, miniatur dedykowanych kompozytorom od Scarlattiego po Strawińskiego, a także kolegom — w tym szczególnym przypadku cały program poświęcony jest pamięci dobrego przyjaciela Kurtága, muzykologa Haydée’go Charbagi’ego (1979-2008). Wzruszający dokument interakcji muzyczno-ludzkiego porozumienia czarodziejów fortepianu na cztery ręce.

Keith Jarrett, Gary Peacock, Jack DeJohnette: standards I/II Tokyo
Kaname Kawachi, 2008 czas trwania: 210 min.

Dwa nieocenione nagrania archiwalne z inauguracyjnych tras tria Keitha Jarretta po Japonii. Muzycy zmienili koncepcję interpretacji standardów jazzowych, których słuchanie i oglądanie podczas tych dwóch koncertów w Tokio z lat 1985-86, daje nieprzewidywalną przyjemność dzięki ich konsekwentnej zdolności do zaskakiwania. 19 standardów i trzy oryginalne kompozycje Jarretta wykonane przez zespół rozpoczynający wtedy swoją podróż, pokazują, że kolejne lata tylko ugruntowały solidny już wówczas fundament.

Keith Jarrett, Gary Peacock, Jack Dejohnette: Live In Japan 93/96
Kaname Kawachi, 2008 czas trwania: 230 min.

„The Standards Trio”, założone przez Jarretta w latach 80. i dedykowane the Great American Songbook, okazało się jednym z najbardziej długotrwałych związków w historii jazzu. Film dokumentuje dwa koncerty z 1993 i 1996 roku w Tokio, dające nam unikalną możliwość nie tylko usłyszenia, ale zobaczenia ich muzycznej interakcji, w której rozwijają porywające kreatywne improwiz- acje. Jak mówi Keith Jarrett: „Za każdym razem, gdy gramy, możemy grać ten sam materiał, ale to nowa planeta”.

www.facebook.com/ECM50WarsawFestival
www.muzeumpolskiejwodki.pl

Mecenasem pokazów filmowych jest Urząd Dzielnicy Praga- Północ m. st. Warszawy.

Organizatorami ECM50 Warsaw Festival są agencja Golden Mine we współpracy z Universal Music Polska oraz ECM Records. Partnerami wydarzenia są: Centrum Praskie Koneser, Deutsche Bank Polska, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Urząd Dzielnicy Praga-Północ m.st. Warszawy, Stowarzyszenie Autorów ZAIKS, Związek Artystów Wykonawców STOART, Instytut Muzyki i Tańca, Włoski Instytut Kultury w Warszawie, Instytut Francuski w Polsce, Yamaha Music Europe Oddział w Polsce, Woodys Backline, Muzeum Wódki Polskiej.

Całe wydarzenie honorowym patronatem objęły Ambasada Republiki Federalnej Niemiec w Warszawie oraz Ambasada Królestwa Danii.

Patronat medialny: Trójka Program Trzeci Polskiego Radia, Co Jest Grane, Jazz Forum, Jazzarium.pl, JazzSoul.pl, Jazz Press, Magazyn Audio.





  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm