Program
3
grudnia, piątek
Zsófia
Boros Solo
Wolfgang
Muthspiel Solo
4
grudnia, sobota
Julia
Hülsmann Quartet
5
grudnia, niedziela
Sinikka
Langeland
Trygve
Seim Quartet
Sala
koncertowa Zespołu Szkół Muzycznych Nr 1 w Warszawie
ul.
Rakowiecka 21
Warszawa
(Metro
Pole Mokotowskie)
Koncerty
rozpoczynają się o godz. 19:00
Wejście
od godz. 18:00
Bilety
do nabycia: www.eventim.pl/artist/ecmwarsawfestival/
Szczegóły
na oficjalnym profilu: Facebook.com/ECMWarsawFestival2021
W dn. 3-5 grudnia wystąpią m.in. Wolfgang Muthspiel, Julia Hülsmann Quartet, Tryge Seim Quartet
Warszawa na trzy dni stanie się miejscem obcowania z artystami i muzyką legendarnej firmy muzycznej ECM Records. To niepowtarzalna okazja, by doświadczyć jej fenomenu. Pierwsza odsłona ECM Warsaw Festival miała miejsce dwa lata temu przy okazji obchodów 50-lecia ECM Records.
W ciągu ponad pięćdziesięcioletniej historii firma ECM Records – Edition of Contemporary Music – zyskała sobie reputację jednej z najbardziej kreatywnych i pełnych polotu, niezależnych wytwórni fonograficznych. Założona w 1969 roku przez Manfreda Eichera, pierwotnie głównie z myślą o jazzie, od roku 1984 rozwija linię ECM New Series, która prezentuje dzieła współczesnej muzyki improwizowanej. Dla wielu miłośników muzyki – jak zwrócił uwagę „The Village Voice” – ECM stała się bardziej „gatunkiem niż wytwórnią”, aczkolwiek gatunkiem stworzonym z muzyki pochodzącej z najrozmaitszych źródeł.
Festiwal, odbywający się w dniach 3-5 grudnia, zawita w tym roku do pięknej siedziby Nowej Miodowej – Sali Koncertowej Zespołu Szkół Muzycznych Nr 1 w Warszawie, obdarzonej doskonałą akustyką, której walory sprzyjają muzyce spod znaku ECM.
Zapraszamy na pięć niezwykłych koncertów artystów tworzących dla wytwórni ECM.
Festiwal zainauguruje koncert wybitnej węgierskiej gitarzystki Zsófii Boros, która ma na swoim koncie dwa albumy w ECM New Series: En Otra Parte i Local Objects. Boros to naturalna interpretatorka o wspaniałym delikatnym tonie. Zachwyca niezwykłą muzykalnością, a na scenie potrafi zaczarować publiczność zdolnością do wykreowania przez muzykę intymnej łączności nasyconej emocjami. Spodziewamy się, że na koncercie otwierającym ECM Warsaw Festival 2021 usłyszymy utwory nie tylko z dwóch albumów wydanych w ECM Recorords. Z pewnością będzie to gratka dla miłośników muzyki gitarowej oraz kameralistyki.
W drugiej części pierwszego dnia wystąpi austriacki mistrz nie tylko elektrycznej gitary – Wolfgang Muthspiel. New Yorker określił Wolfganga Muthspiela mianem „shining light” wśród dzisiejszych gitarzystów jazzowych. W Warszawie pojawi się ze swoim solowym projektem. Artysta zachwyca wirtuozerią, maestrią kompozytorską i melodyjnymi improwizacjami. Podobnie jak jego występy w zespołach, którym lideruje, jego gra opiera się na wolności, otwartości i poszukiwania przestrzeni dalekich od z góry przyjętych pomysłów, aby w kluczowych momentach, w którym mówi się językiem jazzu, oddać sprawiedliwość melodiom. Chodzi o nieokiełznaną „zabawę przestrzenią: opuszczanie jej, tworzenie, wypełnianie.” Wlofgang Muthspiel jest artystą rozchwytywanym i cenionym. Jego znakomity album Rising Grace z 2016 roku w gwiazdorskim kwintecie z Bradem Mehldauem, Ambrose Akinmusire, Brianem Bladem i Larrym Grenadierem ozdobił wiele list „best of”, a Trio ze Scottem Colleyem i Brianem Bladem, mające na koncie album Angular Blues (z 2020 r.) już wyprzedaje sale na 2022 rok. Koncert otwarcia ECM Warsaw Festival 2021 zapowiada się więc elektryzująco.
W drugim dniu Festiwalu będziemy mogli cieszyć się muzyką wielokrotnie nagradzanej niemieckiej pianistki Julii Hülsmann oraz jej kwartetu. W jej dorobku znajduje się już sześć albumów dla ECM. Przez prawie siedemnaście lat artystka tworzyła trio wraz z kontrabasistą Marciem Muellbauerem i perkusistą Heinrichem Köbberlingiem, aby na albumie „Not Far From Here” rozszerzyć je do formuły kwartetu o berlińskiego saksofonistę Uli Kempendorffa. Muzyczny entuzjazm Julii Hülsmann nigdy nie ograniczał się wyłącznie do źródeł jazzowych, a poprzednie albumy czerpały z muzyki od Kurta Weilla, przez pieśni ludowe Kirgistanu, po popową i rockową muzykę Seal i Radiohead. Swoistą pieczęcią tego albumu jest interpretacja „This Is Not America”, przebojowego singla Davida Bowiego z lat 80. (współautorstwa D. Bowie, Pata Metheny i Lyle Maysa), pierwotnie napisanego dla filmu szpiegowskiego Johna Schlesingera „The Falcon and the Snowman”.
Trzeci dzień ECM Warsaw Festival 2021 to ukłon w stronę norweskiego idiomu muzycznego, tak dobrze osadzonego i obecnego w nagraniach ECM Records. Na początek przeniesiemy się w tajemniczy świat magii Sinikki Langeland, kantelistki i pieśniarki z wioski Finnskogen, norweskiego „fińskiego lasu”. Sinikka łączy swoje własne pieśni z hymnami ludowymi, szamańskimi pieśniami runicznymi i tradycyjnymi utworami tanecznymi, czerpiąc teksty z wielu źródeł poetyckich i poszerzając zakres ekspresji swoich instrumentów. Niewielu artystów uosabia ducha miejsca tak wszechstronnie jak Langeland, a jej muzykę przenikają treści o dzikości świata przyrody i wzajemnych relacjach jej mieszkańców.
Jej solowy album Wolf Rune rzuca nowe światło na niezwykle osobisty charakter twórczości Sinikki Langeland i jest ważną pozycją w dyskografii Sinikki w katalogu ECM, w której znalazły się uznane przez krytyków projekty, takie jak Starflowers, The Land That Is Not, Maria’s Song, The Half-Finished Heaven oraz The Magical Forest.
W finale Festiwalu wystąpi Trygve Seim Quartet w projekcie Helsinki Songs, który jest już jego ósmym albumem dla ECM jako lidera i współlidera. Muzyka kwartetu Seima dociera do słuchacza, szarpiąc go swoim jawnym liryzmem, eteryczną atmosferą i aurą ciągłej inwencji melodycznej, często jest okraszona nutami Wschodu. Trygve Seim napisał większość utworów do albumu Helsinki Songs podczas pobytu w stolicy Finlandii, w mieszkaniu z „aurą kompozytora”. W skład tego wybitnego kwartetu wchodzą estoński pianista Kristjan Randalu, norweski basista Mats Eilertsen i fiński perkusista Markku Ounaskari, a na tym albumie pojawiają się motywy oddania i hołdu, w tym utwory nawiązujące do Ornette'a Colemana i Jimmy'ego Webba, a także melodie poświęcone dzieciom i kolegom z zespołu Seima.
To właśnie swoim debiutem lidera w ECM, Different Rivers, Trygve Seim wywarł natychmiastowy wpływ na scenę jazzową, a płyta zdobyła Preis der Deutschen Schallplattenkritik jako Album Roku w 2001 roku. Od tego czasu saksofonista był słyszany na ponad 20 wydawnictw ECM. Koncert zamykający tegoroczną edycję ECM Warsaw Festival powinien być muzyczną ucztą, podobnie jak wcześniejsze koncerty festiwalowe.
Organizatorami
ECM Warsaw Festival 2021 są agencja Golden Mine we współpracy z Universal Music
Polska oraz ECM Records. Partnerami wydarzenia są: Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej,
Związek Artystów Wykonawców STOART, Stowarzyszenie Autorów ZAIKS,
Goethe-Institut, Austriackie Forum Kultury w Warszawie, Eventim oraz Nowa
Miodowa – Sala Koncertowa Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych Nr 1 w
Warszawie.
O ECM Records
ECM Records prezentuje najwyższy poziom artystyczny realizowanych projektów, a jej założyciel Manfred Eicher przez ponad pięć dekad niezależnej produkcji muzycznej przyciąga artystów, którzy wraz z nim tworzyli i tworzą słynne brzmienie ECM, czyli „najpiękniejsze dźwięki zaraz po ciszy”. Keith Jarrett, Chick Corea, Arvo Pärt, Jan Garbarek czy wreszcie Tomasz Stańko, Marcin Wasilewski Trio — otwierają długą listę twórców tego liczącego ponad 1600 nagrań katalogu z muzyką jazzową i współczesną muzyką improwizowaną, sięgającą rozmaitych muzycznych kultur i tradycji. Każde z tych wydawnictw cechuje oryginalność artystyczna, mistrzowskie wykonanie oraz rygorystyczne standardy produkcji.
Już legendarna jest niezmiennie wysoka jakość produkcji ECM, a jej muzyka i towarzyszące jej projekty graficzne stały się tematami książek, filmów i wystaw na całym świecie. Dzięki inspirującemu kierownictwu Manfreda Eichera, jej założyciela i producenta, ECM Records stała się również jedną z najbardziej prestiżowych marek w muzyce.