Aktualności

Nina Simone

CD 1

1.My Baby Just Cares for Me

2.See-Line Woman

3.Mood Indigo

4.This Year’s Kisses

5.Sugar in My Bowl

6.I Love My Baby

7.If You Knew/Let It Be Me

8.Don’t Smoke in Bed

9.Ne Me Quitte Pas

10. I Put A Spell on You

11. Feeling Good

12. I Loves You Porgy

13. Black Is The Colour of My True Love’s Hair

14. Don’t Explain

15. Strange Fruit

CD 2

1.Love Me or Leave Me

2.Mississippi Goddam

3.Take Care of Business

4.Work Song

5.Don’t Let Me Be Misunderstood

6.Fodder on My Wings

7.Pirate Jenny

8.What More Can I Say?

9.Just Like a Woman

10. Last Rose of Summer

11. The Other Woman

12. Little Girl Blue

13. Wild Is the Wind

14. Lilac Wine





EMPiK Jazz Club – Nina Simone

Dionizy Piątkowski



Kolejny wolumen serii przynosi nagrania legendarnej amerykańskiej wokalistki i pianistki.

Nina Simone  –  wielka i tragiczna postać w historii muzyki. Nina Simone wychowała się w biednej rodzinie amerykańskich Murzynów, którzy hołdując muzycznej tradycji zabiegali raczej o naturalną estradową edukację, niż akademickie wykształcenie. Początkowo (podobnie jak cztery siostry i trzej bracia) uczyła się gry na pianinie i organach pod bacznym okiem ojca, pastora. Na zdolną dziewczynkę uwagę zwróciła Muriel Mazzanowich, hojna fundatorka, która umożliwiła Ninie Simone naukę w Curtis Institute of Music oraz prestiżowej, nowojorskiej Juilliard School Of Music. 

Nina początkowo (w latach 1950-54) pracowała jako akompaniatorka z lokalnymi piosenkarzami, później sama zaczęła śpiewać i grać na pianinie w klubach Nowego Jorku i Atlantic City. Pierwszy publiczny recital przedstawiła w 1954 roku, w knajpie w Atlantic City. Niemniej autentyczny sukces przyszedł wraz z edycją  debiutanckiego albumu oraz wylansowaniem wielkiego przeboju „I Love You Porgy”. Album nagrodzono trofeum Złotej Płyty, a sama Nina Simone stała się popularną i uwielbianą artystką. To wtedy ukuto dla niej przydomek Księżna Soul. 

W latach sześćdziesiątych sporo koncertowała, by w 1967 roku włączyć się w walkę społeczną i polityczną Ameryki. Kiedy skomponowała „Mississsippi Goddam” – protest przeciwko bestialskiemu zbombardowaniu przez gwardię narodową kościołów w Alabamie, urosła  – jako artystka i kobieta – do miana najważniejszej osobowości Afro-Amerykanów. Jej pozycja oraz zaangażowanie w sprawy polityczne i społeczne miało znaczenie kultowe oraz symboliczne: czarnoskóra artystka utożsamiana z czarnymi Amerykanami, równie entuzjastycznie była przyjmowana przez białą publiczność. Śpiewała zarówno protest-songi, jak i wielkie standardy jazzu i muzyki rozrywkowej (Ellingtona, Gershwina, Rodgersa i Weila). Uwikłana w politykę, oskarżana przez urząd podatkowy, w 1974 roku zdecydowała się wyemigrować z USA. Na stałe zamieszkała w Paryżu i już w Europie wydała bestsellerowy album „Baltimore”. Sporo koncertowała, ale już tylko po to by utrzymać gasnący blask sławy i popularności. 

Dionizy Piątkowski





  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm