Aktualności

PROGRAM FESTIWALU
Czwartek, 14.10 / godz. 19:00 / publiczność + transmisje on-line
Núria Andorrà, perkusja / Krzysztof Knittel, elektronika / Sławek Janicki, kontrabas
Kwadrofonik (Bartłomiej Wąsik, fortepian / Emilia Sitarz, fortepian / Piotr Maślanka, perkusja / Magdalena Kordylasińska, perkusja) + obiekty + Paweł Romańczuk, Artur Zagajewski, kompozytorzy, improwizatorzy

Piątek, 15.10 / godz. 19:00 / publiczność + transmisje on-line
Katarzyna Podpora, obiekty / Max Kohyt, elektryczny kontrabas, elektronika / Wojtek Kurek, perkusja, elektronika
Ramón López – performance
Gerry Hemingway + grupa warsztatowa (Julianna Kamila Siedler, Ola Rzepka, Mikołaj „Miki” Wielecki, Leszek Lorent)

Sobota, 16.10 / godz. 18:00 / publiczność + transmisje on-line
Spotkanie autorskie z Zygmuntem Krauze i Michałem Mendykiem wokół książki Wywiad o niczym (PWM)
Zygmunt Krauze – recital, re-improwizacje
Gerry Hemingway - perkusja / Izumi Kimura - fortepian / Barry Guy, kontrabas

Bilety na koncerty oraz trzydniowe karnety dostępne w Laboratorium na godzinę przed koncertami.

Bilety dzienne:
Normalny: 50 zł
Ulgowy: 30 zł
Karnety 14-16/10:
Normalny: 100 zł
Ulgowy: 60 zł

Bilety ulgowe przysługują:
Dzieciom, uczniom, studentom – za okazaniem legitymacji
Seniorom po 60 roku życia – za okazaniem dowodu osobistego bądź Karty Seniora
Miejsce z ułatwieniem dla osób niepełnosprawnych
Miejsca nie są numerowane.





Festiwal Ad Libitum 2021



Gerry Hemingway, Zygmunt Krauze, Ramón López, Núria Andorrà, Kwadrofonik, 14 – 16.10, Warszawa

Podczas tegorocznego festiwalu Ad Libitum – który odbywać się będzie pod hasłem Free Drums! – organizatorzy pragną zaprezentować bogaty świat muzyki tworzonej na instrumentach perkusyjnych przez najwybitniejszych wirtuozów tej dziedziny. W centrum uwagi stawiamy także fortepian – muzyka XX w. pokazała, jak fascynującym może być instrumentem perkusyjnym. Spektrum stylów i koncepcji twórczych będzie szerokie – począwszy od swobodnej improwizacji, poprzez muzykę wywodzącą się z jazzu, inspiracje rockowe, performans z elementami wideo, na muzyce współczesnej skończywszy.

Wśród zapraszanych gości znajdą się tej miary artyści jak Gerry Hemingway, Zygmunt Krauze, Ramón López, Núria Andorrà oraz zespół Kwadrofonik z improwizującymi kompozytorami – Pawłem Romańczukiem i Arturem Zagajewskim. Artystą rezydentem festiwalu będzie Gerry Hemingway – legendarny perkusista, filar najsłynniejszego kwartetu Anthony’ego Braxtona. Hemingway poprowadzi warsztaty i koncert specjalnie na festiwal stworzonego zespołu młodych polskich artystów (Julianna Kamila Siedler, Ola Rzepka, Mikołaj „Miki” Wielecki, Leszek Lorent), wystąpi także w trio z pianistką Izumi Kimura i kontrabasistą wielokrotnie goszczącym na festiwalu – Barrym Guy’em.

Zaprezentowana zostanie instalacja dźwiękową z warstwą wideo Ramóna Lópeza (jednej z najwybitniejszych postaci europejskiego nowoczesnego jazzu i muzyki improwizowanej). Usłyszymy koncert-reinterpretację dzieł, które w sposób istotny przyczyniły się do odkrycia w fortepianie pełnoprawnego instrumentu perkusyjnego, zapraszając na festiwal Zygmunta Krauzego. W koncercie negującym kontinuum czasoprzestrzenne Krauze będzie dialogować ze sobą samym z przeszłości. Kompozytor zaimprowizuje na żywo do nagrań swoich wczesnych utworów fortepianowych, m.in. Gloves Music oraz Stone Music z 1972 r., a także późniejszych CommencementRivière souterraine.

Recital ten wpisze się w sposób nieoczywisty w perkusyjną edycję Ad Libitum. Podobnie występ jednego z wiodących zespołów muzyki nowej i improwizowanej – Kwadrofonik (Bartłomiej Wąsik, Emilia Sitarz - fortepiany, Piotr Maślanka, Magdalena Kordylasińska – instrumenty perkusyjne). W centrum zespołu znajdzie się instrumentarium Pawła Romańczuka (Małe Instrumenty), przeznaczone do improwizacji. Wraz z muzykami Kwadrofonik wystąpią Paweł Romańczuk i Artur Zagajewski.

Duet Katarzyna Podpora / Max Kohyt to jedna z najciekawszych formacji na trójmiejskiej scenie muzyki improwizowanej, ich album Nights are numbered (Bocian Records, 2020) spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem i wprowadził na polską scenę improwizacji oddech szerokiej palety drobnych zdarzeń dźwiękowych spod znaku wiedeńskiej sceny improwizacji. Do duetu dołączy Wojtek Kurek, jeden z najciekawszych perkusistów młodego pokolenia na scenie niezależnej.


Katarzyna Podpora

W programie:

Czwartek, 14.10 / godz. 19:00 / publiczność + transmisje on-line
Núria Andorrà, perkusja / Krzysztof Knittel, elektronika / Sławek Janicki, kontrabas

Wspólne przedsięwzięcie artystyczne Krzysztofa Knittla, dyrektora artystycznego festiwalu Ad Libitum i katalońskiej perkusistki, której koncert z Christiane Bopp sprzed czterech lat był sensacją edycji Women Alarm.
Wyrafinowana elektronika w połączeniu z wyrafinowanymi technikami perkusyjnymi w improwizowanym recitalu, do którego obydwoje artystów zaproszą gościnnie doskonale znanego publiczności kontrabasistę i animatora improwizatorskiej sceny w Polsce, Sławka Janickiego.


Kwadrofonik

Kwadrofonik (Bartłomiej Wąsik, fortepian / Emilia Sitarz, fortepian / Piotr Maślanka, perkusja / Magdalena Kordylasińska, perkusja) + obiekty + Paweł Romańczuk, Artur Zagajewski, kompozytorzy, improwizatorzy
W centrum instrumentarium zespołu znajdą się specjalnie na tą okazję przygotowane instrumenty Pawła Romańczuka. Posłużą do improwizacji w zamówionych u Artura Zagajewskiego i samego Romańczuka utworach. Perkusjonalia, wielkie oraz „małe instrumenty” spotkają się na scenie wprawiane w drgania przez wirtuozki i wirtuozów z zespołu Kwadrofonik.
Paweł Romańczuk – Voice of Ball Land
Artur Zagajewski – Danses polonaises 2

Piątek, 15.10 / godz. 19:00 / publiczność + transmisje on-line
Katarzyna Podpora, obiekty / Max Kohyt, elektryczny kontrabas, elektronika / Wojtek Kurek, perkusja, elektronika

Zgodnie z tradycją festiwalu doprowadziliśmy do spotkania tria, które nigdy wcześniej nie występowało razem na scenie. Duet Podpora / Kohyt od kilku lat porusza się między amplifikacją instrumentów oraz rozmaitych przedmiotów codziennego (mniej lub bardziej) użytku, a elektroniką. Z kolei Wojtek Kurek należy do najciekawszych perkusistów młodego pokolenia na scenie niezależnej. Z jednej strony posiada już bogaty katalog wydawnictw solowych, z drugiej – odnajduje się w tak różnych składach, jak m.in. Paper Cuts, Chryste Panie, czy Szpety.
Ramón López – performance

Jego kariera w roli lidera rozpoczęła się wraz z nagraniem solowego recitalu perkusyjnego, wydanego przez legendarną brytyjską wytwórnię LEO Records. Od tamtego czasu ten rodzaj artystycznej wypowiedzi stał się jednym z jego znaków firmowych.
Oprócz aktywności muzycznej Ramón uprawia także malarstwo. Jego występ na festiwalu będzie więc rodzajem perfomance’u, w którym zaprezentuje obie te dziedziny swojej aktywności. Brawurowej grze na perkusji towarzyszyć będzie wyświetlana na dużym ekranie prezentacja jego obrazów.
Gerry Hemingway + grupa warsztatowa (Julianna Kamila Siedler, Ola Rzepka, Mikołaj „Miki” Wielecki, Leszek Lorent)


Hemingway, Guy, Kimura 

Warsztaty, podczas których polscy muzycy o różnych stylistycznych preferencjach spotykają się pod okiem wybitnych twórców światowej sceny muzyki improwizowanej, są tradycją Ad Libitum. Tegoroczna edycja festiwalu poświęcona jest perkusji. Rolę artysty rezydenta i lidera warsztatów pełni Gerry Hemingway, a zespół warsztatowy utworzy czworo młodych perkusistów.
Mają różne style gry, odmienne doświadczenia w różnorodnych dziedzinach muzyki, ale wszyscy odebrali solidne wykształcenie muzyczne i chcą je poszerzyć poprzez wspólną pracę pod okiem artysty rezydenta. Jej efekty zaprezentują na scenie festiwalowej. Wraz z Gerrym Hemingwayem wystąpią Julianna Kamila Siedler, Ola Rzepka, Mikołaj „Miki” Wielecki oraz Leszek Lorent!

Sobota, 16.10 / godz. 18:00 / publiczność + transmisje on-line
Spotkanie autorskie z Zygmuntem Krauze i Michałem Mendykiem wokół książki Wywiad o niczym (PWM)
Zygmunt Krauze – recital, re-improwizacje

Proponując poszerzone rozumienie drummingu organizatorzy festiwalu zapraszają na wyjątkowy recital fortepianowy. Podczas występu negującego kontinuum czasoprzestrzenne Zygmunt Krauze wejdzie w improwizatorski dialog z sobą samym z przeszłości. Kompozytor wykona na żywo improwizacje do nagrań swoich następujących utworów: Kompozycja przestrzenno-muzyczna nr 1 (1968), Stone Music (1972), Commencement (1982), Gloves Music (1972) oraz Rivièrre souterraine (2013). Pomiędzy utworami pojawią się krótkie, również improwizowane, interludia.

Gerry Hemingway, perkusja / Izumi Kimura, fortepian / Barry Guy, kontrabas
W jednym z wywiadów Izumi Kimura powiedziała „Kiedy zobaczyłam Barry’ego i Gerry’ego grających ze sobą, kilka lat temu, pomyślałam – Ok, nie wiem, jak tego dokonam, ale jakimś cudem muszę z nimi zagrać. Poczułam, że muzycznie jest to mój klucz do wolności”.
Wkrótce potem, w 2019 roku, w samym sercu Dublina, w kościele św. Anny, już jako trio nagrali wymarzony przez Izumi album Illuminated Silence wydany przez polską oficynę wydawniczą FSRecords. Teraz, po okresie restrykcji pandemicznych, trio powraca na scenę i na festiwalu Ad Libitum zagra swój pierwszy koncert z nowym materiałem muzycznym.





  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm