Program festiwalu:
25 sierpnia – CAŁY TEN JAZZ
19:00, wstęp 5 zł
Milo Kurtis i Orkiestra NAXOS
Milo Kurtis - leader; klarnet, głos, instr. perk., trombita
Rasm Al.-Mashan - głos
Konstantyn Joriadis - keyboards, głos
Adeb Chamoun - instr. perk., głos
Mateusz Szemraj - oud, saz
Michał Łuka - saksofony
Paweł Puszczało - bass
Adam Lewandowski – perkusja
Muzyczne Kino Pod Gwiazdami:
20 000 DNI NA ZIEMI
Reż. Iain Forsyth, Jane Pollard
Czas trwania: 97 min.
26 sierpnia – BENEFIS
12:00,wstęp wolny
Jazz dla dzieci
Mama Go dla dzieci
Mama Go (Małgorzata Szmuda) - wokal
Grzegorz Sycz Jr - perkusja
Hubert Świątek - instrumenty klawiszowe
Marcin Bożek - gitara basowa
Michał Ciesielski - saksofony
19:00, wstęp 5zł
BENEFIS Janusza Mackiewicza
Elec-tri-city
Janusz Mackiewicz - gitara basowa
Dominik Bukowski - xylosynth
Marcin Wądołowski - gitara
Grzegorz Sycz - perkusja
Take It Easy
Joanna Knitter - wokal
Przemek Dyakowski - saksofon tenorowy
Wojciech Staroniewicz - saksofon tenorowy
Dominik Bukowski - wibrafon
Artur Jurek - hammond, fortepian
Janusz Mackiewicz - kontrabas
Tomasz Sowiński - perkusja
A’FreAk-KomEdA Project
Wojciech Staroniewicz - saksofon tenorowy
Przemysław Dyakowski - saksofon tenorowy
Marcin Janek - saksofon sopranowy
Darek Herbasz - saksofon barytonowy
Dominik Bukowski - wibrafon
Janusz Mackiewicz - gitara basowa
Roman Ślefarski - perkusja
New Coast
Maciej Sikała - saksofon tenorowy
Grzegorz Nagórski - puzon
Cezary Paciorek - fortepian
Janusz Mackiewicz - kontrabas
Adam Czerwiński - perkusja
Gość specjalny:
Zbigniew Namysłowski - saksofon altowy
27 sierpnia – ODLOT
19:00, wstęp: 5 zł
Włodzimierz Nahorny Sekstet „Fantazja Polska”
Włodzimierz Nahorny - fortepian
Dorota Miśkiewicz - wokal
Henryk Gembalski - skrzypce
Wojciech Staroniewicz - saksofon
Mariusz Bogdanowicz - kontrabas
Piotr Biskupski - perkusja
Gdańskie Noce Jazsowe
25 - 27.08.2017, godz. 19.00
Teatr Leśny
ul. Jaśkowa Dolina 45
Gdański-Wrzeszcz
Organizator: Winda - Gdański Archipelag Kultury
Wydarzenie współtworzone ze Stacją Orunia GAK
Wydarzenie w ramach
Jubileuszu 50-lecia Gdańskiego
Archipelagu Kultury
Patronat Honorowy Prezydenta Miasta Gdańska
Patroni medialni:
trojmiasto.pl, gdansk.pl, Radio Gdańsk
Informacja o
biletach:
koncert dziecięcy: bezpłatnie
Bilety sprzedawane tylko przed koncertami w Teatrze Leśnym.
Nie rezerwujemy miejsc.
Nahorny, Dyakowski, Mackiewicz, Staroniewicz – headlinerami festiwalu w Teatrze Leśnym, 25-27 sierpnia
Pierwszego dnia na koncercie pod hasłem „Cały Ten Jazz” wystąpi Milo Kurtis wraz z orkiestrą NAXOS.
Drugi wieczór, 26 sierpnia, to benefis Janusza Mackiewicza jednego z najlepszych kontrabasistów i gitarzystów basowych w Polsce, który wystąpi w towarzystwie znakomitych muzyków: m.in. Zbigniewa Namysłowskiego, Grzegorza Nagórskiego i Macieja Sikały. Tego samego dnia odbędzie się koncert pt. „Jazz dla dzieci”. Zagra Małgorzata Szmuda z zespołem.
Festiwal zwieńczy 27 sierpnia „odlotowy” projekt „Fantazja Polska” – Włodzimierz Nahorny Sextet z udziałem Doroty Miśkiewicz.
25 sierpnia – CAŁY TEN JAZZ
Milo Kurtis i Orkiestra NAXOS
Milo Kurtis polski multiinstrumentalista pochodzenia greckiego, grający
na wszelkiego rodzaju instrumentach etnicznych, pochodzących z różnych stron
świata. Przygodę z muzyką rozpoczął od występów z Grupą w Składzie na początku
lat siedemdziesiątych, grając w niej tak zwaną muzykę intuicyjną,
eksperymentalną, z którą wystąpił na Warszawskiej Jesieni. W 1972 roku wspólnie
z gitarzystą Wojtkiem Waglewskim założył zespół Ya-Sou, odwołujący się do
muzyki etnicznej i folkowej. Od 1975 roku po odejściu Marka Jackowskiego
rozpoczął występy w grupie Osjan. W 1975 roku razem z Markiem Jackowskim
założył Maanam.
NAXOS połączenie muzyki greckiej i arabskiej z funky i muzyką klasyczną. Znalazły się tu też elementy jazzu i muzyki żydowskiej.
26 sierpnia – BENEFIS
JAZZ DLA DZIECI to projekt muzyczny dla najmłodszych i tych trochę
starszych. Utwory autorskie oraz znane, oryginalnie zaaranżowane „przeboje”
muzyki dziecięcej, mają oczarować najmłodszą publiczność przyjemną, lecz nie
banalną melodią, różnorodnością brzmień i zaskakującą dynamiką. Całości dopełnia
jazzowa harmonia. Ambitnie, ale nie za trudno. Teksty, mówiące o bliskich
dzieciom sprawach pobudzają wyobraźnię i zachęcają do „ciekawskiego” i
odkrywczego spojrzenia na świat.
BENEFIS Janusza Mackiewicza
Janusz „Macek” Mackiewicz – jeden z
najlepszych kontrabasistów i gitarzystów basowych w Polsce, od lat 80. stanowi
trzon trójmiejskich sekcji rytmicznych.Urodził się w 1957 roku w
Gdańsku. Pierwsze muzyczne kroki stawiał jako nastolatek, grając na gitarze
basowej w zespole rockowym, działającym przy osiedlowym domu kultury na
Przymorzu. W roku 1977 rozpoczął naukę w PSM I stopnia w Gdańsku w klasie
kontrabasu u prof. Stanisława Zubla. Równocześnie interesował się muzyką
jazzową, często bywał na koncertach. Jako kontrabasista debiutował w big bandzie
jazzowym Jerzego Partyki. W roku 1981 doskonalił swój warsztat w zespole New
Coast, w którym grali między innymi: Maciej Sikała, Grzegorz Nagórski, Adam
Czerwiński, Cezary Paciorek. W roku 1981 i 82 uczestniczył w warsztatach
jazzowych w Chodzieży, gdzie pobierał lekcje u Bronisława Suchanka i Zbyszka
Wegehaupta.
Janusz „Macek" Mackiewicz
Po powrocie rozpoczął współpracę z Przemkiem Dyakowskim, prowadząc jeden z najlepszych klubów jazzowych w Polsce „Sax Club”. Na corocznych festiwalach jazzowych GSJD organizował jam session, na których grał z wieloma gwiazdami amerykańskiej sceny jazzowej. Równocześnie rozpoczął trwającą wiele lat, współpracę z klarnecistą jazzowym Emilem Kowalskim. W roku 1992 nagrał materiał dźwiękowy do bardzo popularnej obecnie „Szkoły na Bas” Janusza Popławskiego. W tym samym czasie stał się stałym współpracownikiem czasopisma „Gitara i Bas”, dla którego pisał artykuły dotyczące młodych zespołów, oraz sprzętu muzycznego. Lata 90 to również trasy koncertowe, na których grał m.in. z Piotrem Baronem, Wojciechem Karolakiem, Tomaszem Szukalskim, Januszem Muniakiem, Krystyną Prońko, Janem Ptaszynem Wróblewskim, Jarkiem Śmietaną, Leszkiem Możdżerem. Występował na wielu znanych festiwalach jazzowych takich jak: Sopot Molo Jazz Festiwal, Jazz Nad Odrą, Bielska Zadymka, Gdynia Summer Jazz Days, Komeda Jazz Festiwal, Złota Tarka. Na stronie internetowej www.mayones.pl prowadzi internetowe warsztaty basowe.
W roku 2003 założył własny zespół, z którym nagrał pierwszą autorską płytę z kolędami „W Dzień Bożego Narodzenia”. W styczniu 2008 roku ukazała się jego druga autorska płyta „Frogsville”. W lutym 2009 płyta „Melisa” Przemka Dyakowskiego, w nagraniu której brał udział, zyskała status Złotej Płyty. Pod koniec 2008 roku wspólnie z czołowymi trójmiejskimi muzykami zakłada Stowarzyszenie Muzyków Jazzowych, którego zostaje prezesem. W 2009 roku wydał kolejną autorską płytę „Układ Scalony”. W roku 2011 zakłada zespół Elec-Tri-City z którym nagrywa i wydaje w 2013 roku swoją kolejną autorską płytę „Elec-Tri-City”.
PRZEMEK DYAKOWSKI „Take it Easy” – to grupa grająca w stylistyce swingu. Tworzą ją: weteran polskiego jazzu, saksofonista Przemek Dyakowski oraz młodzi, wybitnie utalentowani trójmiejscy jazzmani. Do udziału w koncertach, jako gość specjalny, zapraszany jest znany saksofonista Wojciech Staroniewicz. Zespół występował w wielu polskich klubach: warszawskim Tygmoncie, sopockich - Kawiaretonie i Sfinksie, gdyńskim Uchu a także na festiwalach: Jazz w Lesie w Sulęczynie, Gdańskie Noce Jazsowe, Złota Tarka w Iławie, Zakopiańska Wiosna Jazzowa, Sopot Molo Jazz Festival, Skok Jazz Sopot, Komeda Jazz Festiwal w Słupsku, Jazz w Muzeum (Ostrów Wielkopolski), Festiwal Jazz o Zmierzchu (Olsztyn), Festiwal Jazzu Tradycyjnego (Rybnik), support dla Roda Stewarta w Stoczni Gdańskiej.W maju 2005 r. w sopockim Kawiaretonie zespół nagrał płytę, na którą składają się powszechnie znane i lubiane standardy jazzowe. Krążek ten został dołączony do numeru miesięcznika Jazz Forum i zyskał bardzo przychylne recenzje. Program koncertu obejmuje także nowe utwory, które zostały wydane w 2015 roku na kolejnej płycie pod tytułem „Take It Easy IV”.
WOJCIECH STARONIEWICZ „A'FreaK-aN Project to projekt muzyczny inspirowany muzyką czarnego lądu. Jest to wirtualna podróż do Afryki. Posługując się własnym językiem i wyobraźnią, artyści tworzą całkiem nową wizję tego bogatego kulturowo kontynentu.
Elec-tri-city „Depth Of Focus” – współczesna technologia i tradycja muzyki jazzowej, entuzjazm i pozytywne emocje, kosmiczny drive, wyjątkowy stan skupienia, zupełnie nowe kompozycje, czyli wszystko co jest potrzebne na kolejną autorską płytę w klimacie elektronicznego jazz-rocka. „Kiedy jesienią 2012 roku na scenie gdańskiego klubu Żak pojawiło się czterech trójmiejskich muzyków, by zagrać pierwszy koncert nowego zespołu Elec-Tri-City, powiało sensacją, a z każdą minutą pełnej ekspresji prezentacji stawało się jasne, że otwiera się nowy rozdział historii jazzu w Trójmieście”..Zespół, założony w połowie 2011 roku z inicjatywy Janusza Mackiewicza, tworzą muzycy, którzy przyjaźnią się od wielu lat i współpracują ze sobą w różnych formacjach. Ich doświadczenia, wyniesione z obcowania z akustycznymi instrumentami, nabierają w tym projekcie nowej wartości. Rok 2017 zespół rozpocznie koncertami promującymi najnowszy album „Depth of Focus”.
Włodzimierz Nahorny
27 sierpnia – ODLOT
Włodzimierz Nahorny to postać nie mająca sobie równej na polskiej scenie
jazzowej. Pianista, saksofonista, flecista, kompozytor i aranżer muzyki
jazzowej, rozrywkowej, teatralnej i filmowej. Jest absolwentem PWSM w Sopocie.
Zdobył wiele nagród na konkursach i festiwalach w Polsce i za granicą.
Najważniejsze z nich to: I nagroda solistyczna i zespołowa na Jazz nad Odrą 64;
II nagroda na Konkursie Młodych Muzyków Jazzowych w Wiedniu w 1966; I nagroda
na Festiwalu Jazzowym w Wiedniu 1967, którą odebrał z rąk Duke’a Ellingtona; I
nagroda na Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu kolejno w 1972 i 1973 r. Jest
kompozytorem najsłynniejszej, powojennej, polskiej piosenki „Jej portret”. Ma
na swoim koncie współpracę z legendarnym gdańskim Bim-Bomem, z zespołami
Andrzeja Trzaskowskiego, Andrzeja Kurylewicza i wreszcie z Breakoutami w
okresie ich największej popularności.
Działające od 1993 r. Nahorny Trio (z Mariuszem Bogdanowiczem na kontrabasie i
Piotrem Biskupskim na perkusji) jest bazą wszystkich jego formacji i projektów
fonograficznych.
Nahorny Sextet (Dorota Miśkiewicz - wokal, skrzypce, Henryk Gembalski - skrzypce, Wojciech Staroniewicz - saksofon tenorowy i sopranowy, Mariusz Bogdanowicz - kontrabas, Piotr Biskupski - perkusja) jest najdłużej istniejącym sekstetem w historii polskiego jazzu (od 1998 r.). Sextet wykonuje transkrypcje muzyki poważnej (Chopin, Szymanowski, Karłowicz, Paderewski, Maciejewski) będące połączeniem oryginałów z kompozytorską inwencją lidera.
Nahorny współpracuje z wydawnictwem Mariusza Bogdanowicza Confiteor, płyty: Nahorny Trio „Dolce far niente i nic więcej” (2002), „Śpiewnik Nahornego” (2003) - piosenki Nahornego w wykonaniu Lory Szafran, z triem i orkiestrą smyczkową, m.in. Jej portret, Czas rozpalić piec, Księżyc nad Kościeliskiem), Nahorny Sextet „Chopin Genius Loci” (2010), zawierająca utwory Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego i Romana Maciejewskiego i Nahorny Trio „Hope” (2014) zawierająca najnowsze instrumentalne kompozycje lidera.
W maju 2009 Włodzimierz Nahorny obronił pracę doktorską pot tytułem Twórczość
Fryderyka Chopina jako źródło inspiracji w muzyce jazzowej a w 2013 otrzymał
tytuł profesora. Wykłada na Akademii Muzycznej w Gdańsku. W styczniu 2011 r., z
rąk prezydenta RP, otrzymał Krzyż Komandorski z Gwiazdą Orderu Odrodzenia
Polski.
Włodzimierz Nahorny jest osobowością niedefiniowalną. Jego życiorys to niemal
cała historia polskiego jazzu. Od samego początku kariery, od debiutu, wzbudza
powszechne uznanie. Wybitny, niepowtarzalny kompozytor, jeden z pierwszych
polskich multiinstrumentalistów. Jego idiom to pojęcie tak szerokie jak
nieskończony jest wachlarz jego artystycznych dokonań. Jest człowiekiem o
niespotykanej wrażliwości i skromności, jednocześnie pełnym energii i
nowatorskich koncepcji. Jego muzyka to poezja i refleksja. Wśród polskich
jazzmanów twórca najbardziej słowiański i romantyczny. Przez krytyków nazwany
Chopinem jazzu.