Aktualności




Grand Prix Komeda dla Leszka Możdżera



Soundtrack filmu M. Pieprzycy „Ikar. Legenda Mietka Kosza” uznany za najlepszą muzykę w polskim filmie fabularnym

Muzyka w filmie Macieja Pieprzycy „Ikar. Legenda Mietka Kosza”, zdaniem jurorów 9. edycji festiwalu filmowego w Ostrowie Wielkopolskim, najlepsza! Tym samym w tym roku nagroda Grand Prix Komeda trafiła do kompozytora Leszka Możdżera. Tegoroczna edycja wydarzenia była wyjątkowa – miała miejsce w sieci w dn. 27 - 28 listopada, była krótsza niż dotychczasowe, jednak nie zabrakło na niej atrakcyjnych dla publiczności filmowych spotkań.

Ostrowski Grand Prix Komeda. Festiwal Filmowy im. Krzysztofa Komedy jest wyjątkowy. Filmy się na nim ogląda, ale przede wszystkim filmów się słucha. Rozstrzygany jest bowiem konkurs na najlepszą muzykę w polskim filmie fabularnym. W tym roku oceniana była muzyka zawarta w siedmiu filmach: „Eastern” – reż. Piotr Adamski, muz. Hubert Zemler, „Ikar. Legenda Mietka Kosza” – reż. Maciej Pieprzyca, muz. Leszek Możdżer,„Interior” – reż. Marek Lechki, muz. Jan Sanejko,„Szarlatan” – reż. Agnieszka Holland, muz. Mary Komasa, Antoni Komasa Łazarkiewicz, „Sala samobójców. Hejter” – reż. Jan Komasa, muz. Michał Jacaszek, „Supernova” – reż. Bartosz Kruhlik, muz. Endy Yden (Andrzej Strzemżalski)i „W lesie dziś nie zaśnie nikt” – reż. Bartosz M. Kowalski, muz. Radzimir Dębski – Jimek.

O tym, kto zdobędzie nagrodę Grand Prix Komeda – statuetkę i 30 tys. zł – zdecydowało jury w składzie: kompozytor i wokalista Ralph Kaminski, aktorka Małgorzata Kożuchowska, Tomasz Lach – przewodniczący jury, kompozytorzy, laureaci Grand Prix Komeda Jan Kanty Pawluśkiewicz i Marcin Stańczyk oraz reżyserka Jagoda Szelc. Decyzją jury Grand Prix Komeda trafiła w tym roku do Leszka Możdżera, a wręczyli ją: dyrektor festiwalu Maria Szeląg i przewodniczący jury Tomasz Lach.

Postać Mieczysława Kosza wydaje się w dzisiejszych czasach symboliczna, dlatego że w tej odbywającej się wokół nas wojnie informacyjnej, kiedy już naprawdę nie wiadomo komu wierzyć, można zamknąć oczy i odnaleźć prawdę wewnątrz siebie. On stracił wzrok i potrafił dostrzec wewnątrz siebie ten szlachetny klejnot własnego geniuszu i prawdy, które go poprowadziły przez życie – mówił o bohaterze filmu Macieja Pieprzycy Leszek Możdżer.

Jestem podwójnie zaszczycony obecnością i laureata konkursu Leszka Możdżera, i przewodniczącego jury Tomasza Lacha, który z Mieczysławem Koszem w ostatnich latach jego życia był bardzo blisko. Szalenie ważne jest to, co mówi Leszek Możdżer: dotarcie do wewnętrznej prawdy. W przypadku tego filmu „Ikar. Legenda Mietka Kosza” mamy dwóch muzyków, kompozytorów, artystów. Oni korespondują ze sobą, przy czym jeden szuka prawdy o drugim – nie tylko tej prawdy zawartej w nutach, w partyturze, ale prawdy, która jest jakimś rytmem wewnętrznym. Jak się słucha tej muzyki, czuje się człowieka z całym jego dramatyzmem. Za to właśnie Panu bardzo dziękuję – podkreślał dyrektor artystyczny festiwalu Łukasz Maciejewski.

Warto dodać, że na odbywającym się w Ostrowie Wielkopolskim festiwalu, Leszek Możdżer gościł po raz drugi. Po raz pierwszy w 2013 roku, kiedy podczas finału wydarzenia zagrał swój projekt „Komeda”. W tym roku tak natomiast podczas odbierania nagrody, której patronuje Krzysztof Komeda, mówił: – Bardzo dziękuję za tę nagrodę, za docenienie mojej pracy. Nazwisko Komedy jest mi niezwykle bliskie i drogie.


Ceremonia wręczenia Grand Prix Komeda 2020: laureat Leszek Możdżer oraz Maria Szeląg – dyrektor Ostrowskiego Centrum Kultury, przewodniczący jury Tomasz Lach i dyrektor artystyczny festiwalu Łukasz Maciejewski

Spotkania i koncerty

Leszek Możdżer nie spotkał się jednak z publicznością. Tak jak zresztą pozostali bohaterowie festiwalu. 9. Grand Prix Komeda odbywał się bowiem, ze względu na zakaz organizacji wydarzeń kulturalnych w związku z epidemią koronawirusa, w sieci.

Istotnie, tegoroczna edycja festiwalu była wyjątkowa - nie odbyła się w zwyczajowym, czerwcowym terminie. Bo choć w tym roku wszystko wyglądało zupełnie inaczej niż dotychczas, nie mogliśmy poczuć w sposób organiczny obecności gości, atmosfery budowanej poprzez ulotność chwil spędzanych z ludźmi filmu i odbiorcami naszego festiwalu, to i tak mamy przekonanie, że decyzja o organizacji tego wydarzenia w takiej postaci była jedyną i zarazem słuszną –mówi dyrektor festiwalu Maria Szeląg

W wirtualnej rzeczywistości, publiczność poznała werdykt jury i uczestniczyła w pozostałych wydarzeniach. Pierwszego dnia, 27 listopada, miało miejsce spotkanie z doskonale znaną aktorką teatralną i filmową Małgorzatą Kożuchowską, która była także jurorką w konkursie Grand Prix Komeda. I m.in. właśnie do tej swojej roli – jurorki – odniosła się podczas rozmowy, prowadzonej przez Łukasza Maciejewskiego:

– To było dla mnie nowe doświadczenie. Będąc w jury, zazwyczaj oceniałam role i film jako całość, a nie tylko muzykę. Udział w jury w konkursie Grand Prix Komeda był dla mnie ciekawym doświadczeniem, ale i trudnym. Nie jestem muzykiem z wykształcenia, zdawałam się na swoją wrażliwość, gust i to, czy muzyka w filmie współgra z obrazem, czy coś filmowi dodaje, bądź czy jest na tyle oryginalna, że szczególnie zwraca uwagę i zaskakuje.Aktorka mówiła też o patronie festiwalu: – Był absolutnym geniuszem muzycznym. Umiał stworzyć wspaniałe melodie, które się nie starzeją. Jego twórczości nie pokrywa kurz, ona cały czas żyje i ciągle jest inspiracją dla współczesnych twórców.

Podczas festiwalu miał też miejsce i inny akcent, związany z Krzysztofem Komedą. W sobotę 28 listopada zagrało na nim bowiem Marcin Wasilewski Trio. Koncert ten zakończył tegoroczną edycję festiwalu. Zanim jednak rozbrzmiała muzyka, wyjątkową Nagrodę za Całokształt Twórczości odebrał wybitny kompozytor Jan Kanty Pawluśkiewicz. Warto dodać, że Nagroda za Całokształt Twórczości na ostrowskim festiwalu przyznawana jest od dwóch lat. Jej laureatami dotychczas byli: Zygmunt Konieczny i Jan A.P. Kaczmarek.

Organizatorem Grand Prix Komeda. Festiwalu Filmowego im. Krzysztofa Komedy w Ostrowie Wielkopolskim jest Ostrowskie Centrum Kultury. 





  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm