Aktualności

Apostrof. Międzynarodowy Festiwal Literatury
7.05.2018 (czwartek)

Spotkanie z autorką książki „Komeda. Osobiste życie jazzu”, Magdaleną Grzebałkowską, godz. 18.00

EABS – Repetitions (Letters to Krzysztof Komeda), godz. 20.00

Teatr Powszechny
ul. Zamoyskiego 20
Warszawa 





Grzebałkowska i EABS na Apostrofie



Spotkanie z autorką biografii Komedy i koncert „Repetitions (Letters to Krzysztof Komeda) 17 maja w Teatrze Powszechnym w Warszawie

Od 14 maja przez siedem dni w siedmiu miastach, dziesiątki spotkań i dyskusji, premiery oczekiwanych książek, teatr improwizowany oraz najlepsze literackie brzmienia podczas koncertów. Oprócz najważniejszych polskich twórców, na Międzynarodowym Festiwalu Literatury Apostrof pojawią się autorzy z wielu zakątków świata. Literacko festiwal skupi się na tłumaczeniu, ideowo na naturze, a kulinarnie na trendzie zero waste. Znamy już pełny program wydarzenia, które odbędzie się w dniach 14-20 maja w siedmiu miastach Polski. Festiwal organizowany przez Empik to prawdziwa uczta dla miłośników literatury.

17 maja w warszawskim Teatrze Powszechnym pojawi się również akcent jazzowy.

O godzinie 18.00 odbędzie się spotkanie z autorką książki „Komeda. Osobiste życie jazzu”, Magdaleną Grzebałkowską, które poprowadzi Michał Nogaś.  

Po spotkaniu, o godzinie 20.00 rozpocznie się koncert zespołu EABS (Electro Acoustic Beats Sessions)  z programem „Repetitions (Letters to Krzysztof Komeda)”.


fot. Łukasz Głowala

Magdalena Grzebałkowska – reporterka, autorka bestsellerowych książek: „Ksiądz Paradoks. Biografia Jana Twardowskiego”, „Beksińscy. Portret podwójny” oraz „1945. Wojna i pokój”. Laureatka Nike Czytelników 2016.

„Komeda. Osobiste życie jazzu” (Wydawnictwo Znak) jest premierą festiwalową Apostrofu. Międzynarodowego Festiwalu Literatury.

O książce:

„Człowiek tajemnica. Listów nie pisał. Dzienników nie prowadził. Mruk. Miły. Uśmiechnięty. Osobny – tak o nim mówili. Większość tego, co wiemy o Krzysztofie Komedzie, pochodzi ze wspomnień jego żony. Często sprzecznych z tym, co pamiętają inni. Agnieszka Osiecka pisała, że gdy grał na fortepianie, jego dłonie opowiadały „małe, kameralne historie o niebie dla dwojga osób”. Ale jego życie taką historią nie było.

By poznać prawdę o jednym z najwybitniejszych polskich muzyków, którego kołysankę z Dziecka Rosemary nucił cały świat, Magdalena Grzebałkowska odwiedza między innymi państwa skandynawskie, Rosję i Stany Zjednoczone. Dociera do ostatniego żyjącego świadka tragicznego upadku ze skarpy sprzed pięćdziesięciu lat i jako pierwsza przedstawia jego wersję wydarzeń. Odkrywa osobiste życie polskiego jazzu – Komedy i środowiska, w którym się obracał: od barwnego życia Piwnicy pod Baranami i narodzin warszawskiego Jazz Jamboree aż po Los Angeles tuż po lecie miłości. Poznaje historie ludzi, którzy dla muzyki porzucali pracę, dzieci, dostatnie życie.

To poruszający portret pokolenia, dla którego jazz był najpiękniejszą – i często jedyną – namiastką wolności”.


fot. dr Hubert Misiaczyk

EABS

W ostatnich latach coraz wyraźniejsza jest „zmiana warty” w jazzie, czego dowodem jest popularność artystów zza oceanu takich jak Robert Glasper, Kamasi Washington czy zespołu BadBadNotGood. Również w Europie można mówić o nowej fali czy wręcz o renesansie jazzu, którego przedstawicielami są zbierający coraz większe uznanie i rozgłos brytyjscy muzycy jak Yussef Kamaal, Shabaka Hutchings, Ruby Rushton oraz Moses Boyd. Takim też składem jest wrocławski septet EABS, który kontynuuje tradycję polskiej szkoły jazzu, wymykając się równocześnie wielu brzmieniowym schematom i prezentując zupełnie nowe podejście, przeciwstawiając się utartym muzycznym standardom. Zespół jest odpowiedzią na powiew wiatru płynącego z Los Angeles przez Londyn nad samą Odrę. Do Wrocławia.

Debiutancki krążek EABS, pt.Repetitions (Letters to Krzysztof Komeda)” w całości poświęcony jest twórczości legendy polskiego jazzu – Krzysztofowi Komedzie. Tego wybitnego kompozytora nikomu nie trzeba przedstawiać. Jego twórczość do dnia dzisiejszego inspiruje młodych twórców, czego najlepszym przykładem jest i ten album. Okres „post-komedowski” zaowocował wieloma hołdami dla artysty w postaci najrozmaitszych krążków, na których wielokrotnie zinterpretowano najsłynniejsze utwory legendarnego jazzmana. „Repetitions” to analiza twórczości artysty z lat 1962-1967. To powtórka Komedy mniej znanego, a zarazem dogłębniej zbadanego.

W ankiecie krytyków Jazz Top 2017 przeprowadzonej przez magazyn JAZZ FORUM zespół EABS odniósł podwójne zwycięstwo – w kategorii Zespół Elektryczny i Nowa Nadzieja – Zespół, a płyta „Repetitions (Letters to Krzysztof Komeda)” zajęła drugie miejsce w kategorii Album Roku (za płytą Kwartetu Macieja Obary „Unloved”.





  MKIDN      stoart       stoart       stoart     psj      ejm