Aktualności

3.12 Andy McKee (USA)
przedstawiciel nowej generacji amerykańskich gitarzystów jazzowych – Klub Hybrydy, godz.20.00

8.12 Jean-Luc Ponty Quartet with guest Adam Bałdych
Najwybitniejszy skrzypek jazzowy świata w konfrontacji z czołowym polskim skrzypkiem – Sala Palladium, godz.19.00

9.12 Janczarski & McCraven Quintet (PL/USA) 
w ramach cyklu Polish Jazz International – Muzeum Powstania Warszawskiego, godz.20.00

10.12 Krzysztof Kobyliński „Sagrada Familia
recital fortepianowy – Muzeum Powstania Warszawskiego, godz.20.00

11.12 Kamil Piotrowicz Sextet – koncert promujący CD „Popular Music” (Hevhetia), Nowy Świat Muzyki,  godz. 20.00

Imprezy towarzyszące:

– Poranki Jazzowe: 10 i 17 grudnia w Kinie Muranów, godz.11.00
– Edycja Międzynarodowego Festiwalu JAZZ 2016 – Ośrodek  Kultury w Grójcu
– Wystawa fotografii Andrzeja Rumianowskiego ze zbiorów Muzeum Jazzu im. Leopolda Tyrmanda: „Jazz in Poland”

BILETY:
Piotrowicz, Kobyliński, Janczarski po 20 zł
Jean-Luc Ponty 60 - 120 zł
Sprzedaż: eBilet i EVENTIM






JAZZ 2016 w Warszawie



3.12. Andy McKee, 8.12. Jean-Luc Ponty, 9.12 Janczarski & McCraven, 10.12 Krzysztof Kobyliński, 11.12 Kamil Piotrowicz Sextet

Międzynarodowy Festiwal JAZZ 2016 zaprezentuje pięć koncertów gwiazd jazzu w różnych punktach Warszawy: Klubie Hybrydy, Palladium, Muzeum Powstania Warszawskiego oraz Nowym Świecie Muzyki.  Organizatorem festiwalu jest Fundacja Jazz Jamboree.



1.Andy McKee – gitarzysta (po raz pierwszy w Polsce)
Były muzyk Prince’a, wirtuoz gitary uwielbiany przez internautów na całym świecie, po raz pierwszy zagra dla polskiej publiczności 3 grudnia w Klubie Hybrydy w Warszawie oraz w Poznaniu i Sopocie.
Andy McKee znajduje się w elitarnym gronie najlepszych gitarzystów akustycznych na świecie. Jego nagrania dostępne na YouTube mają ponad 200 milionów wyświetleń, co tylko podkreśla znaczenie granej przez niego muzyki. To, co przyciąga coraz większą liczbę entuzjastów jego twórczości i co wyróżnia go spośród innych artystów, to fakt, iż jego wirtuozerska muzykalność bazuje na wielkim skupieniu na strukturze utworu oraz zachowaniu melodyjności. Fani podkreślają, iż koncerty Andy’ego dostarczają ogromnych wrażeń – w magiczny sposób struny zamieniają się w całą orkiestrę, gdy artysta swymi dłońmi wydobywa z gitary kolejne dźwięki przypisywane innym instrumentom. Często sięga po wyjątkową gitarę harfową. Szukając określenia dla jego stylu, najbardziej trafnym wydaje się być połączenie charakterystycznych cech twórczości Tommy’ego Emmanuela i Michaela Hedges’a.

W ciągu ostatnich dwóch lat, Andy McKee odbył tourne po Stanach Zjednoczonych, Brazylii, Kanadzie, Meksyku, Francji, Anglii, Austrii, Niemczech, Szwajcarii, Chinach, Japonii, Korei Południowej, Południowo-Wschodniej Azji, Grecji, Hiszpanii, Portugalii i Rosji. W ostatnim okresie zdobył także ogromne uznanie, grając gościnnie jako solista i gość specjalny u boku nieżyjącego już niestety Prince’a podczas jego australijskiej trasy koncertowej.

www.andymckee.com




2. JEAN LUC PONTY QUARTET 
Jean-Luc Ponty - skrzypce
William Lecomte - instrumenty klawiszowe
Guy Nsangué Akwa - bas
Damien Schmitt - perkusja

Dokładnie 73 lata temu urodził się jeden z największych skrzypków w historii nie tylko jazzu, ale i muzyki w ogóle. Człowiek, który przejął pałeczkę po Stephanie Grappellim i stanął w forpoczcie ekipy, która wyniosła ów instrument na nowy poziom. Muzyk, o którego albumach mogę powiedzieć, że są prawdziwą biblią, wzorcem z Sevres dla muzyki fusion – Jean-Luc Ponty.
W wieku 16 lat rozpoczął studia w konserwatorium muzycznym, które ukończył dwa lata później z najwyższym wyróżnieniem – Premier Prix. Przez trzy kolejne lata grał w orkiestrze symfonicznej na skrzypcach. W tym samym czasie udzielał się w lokalnym jazzbandzie, grając na klarnecie. Jego fascynacje jazzowe skupiały się wokół muzyki Milesa Davisa i Johna Coltrane’a, pod wpływem którego zaczął grać przez krótki czas na saksofonietenorowym.
W 1964 roku założył wraz z Rene Urtregerem kwartet jazzowy, który odniósł sukces na festiwalu w Antibes. To pozwoliło mu na pracę z wieloma znakomitymi muzykami. W 1966 roku nagrał wraz ze Stuffem Smithem, Stéphane'em Grappellim i Svendem Asmussenem („Violin Summit”) płytę koncertową i podpisał kontrakt z wytwórnią World Pacific.
Na przełomie lat 60. i 70. skierował swą twórczość w stronę awangardy, nagrywając solowe płyty (np. „Electric Connection”) oraz współpracując z Frankiem Zappą i jego Mothers of Invention. W roku 1974 dołączył do nowo sformowanego składu Mahavishnu Orchestra, prowadzonego przez Johna McLaughlina, uczestnicząc w nagrywaniu 2 albumów („Apocalypse” oraz „Visions of the Emerald Beyond”), jednak już rok później rozpoczął samodzielną karierę, nagrywając niemal co roku solowe płyty jazzrockowe. Na jego albumach pojawiają się takie gwiazdy jak Allan Holdsworth, Daryl Stuermer, Scott Henderson. Sam Ponty rzadko występuje jako sideman u innych wykonawców.
W 1994 wraz z basistą i gitarzystą grupy Return to Forever – Stanleyem Clarkiem i Alem Di Meolą nagrali podczas Montreux Jazz Festival akustyczny album „The Rite of Strings” i często występują w tym zestawie.

Prowadzi także grupę pod nazwą JLP Band, w składzie: William Lecomte (instr. klawiszowe), Guy Nsangué Akwa (gitara basowa), Damien Schmitt (perkusja), Taffa Cissé (instr. perkusyjne). W dyskografii ma nagrana z najwybitniejszymi jazzmani na ponad 30 płytach.  W 1969 roku Frank Zappa skomponował muzykę do solowej płyty Jean-Luc „King Kong” (World Pacific). W 1972 roku Elton John zaprosił Ponty przyczynić się do jego album „Honky Chateau„ W ciągu roku – za namową Franka Zappy – Ponty wyemigrował do Stanów Zjednoczonych,  Los Angeles. Podczas współpracy z Mahavishnu Orchestra Johna McLaughlina powstał znaczący album „Apocalypse”  (1974) oraz wersje solowe dla wytworni Atlantic Records .
W dorobku ma szereg własnych kompozycji wykonywanych rzez Pittsburgh New Music Ensemble, The Radio City Orchestra w Nowym Jorku, a także z orkiestrami symfonicznymi w Montrealu, Toronto, Oklahoma City i Tokio.
W 1997 roku Jean-Luc Ponty tworzy nowa grupę w stylistyce fusion. skupiającą muzyków amerykańskich i  afrykańskich
W kwietniu 2012 Ponty rozpoczyna występy z akustycznym trio z gitarzystą Birélim Lagrène i basistą Stanley Clarke. W 2014 Ponty nagrywa znaczący album jazzowy pt. „D-Stringz” z Biréli Lagrènem i Stanleyem Clarkiem dla Impulse/ Universal Music France.

Jean-Luc Ponty używa często 5-strunowych skrzypiec elektrycznych a nawet 6-strunowych, którym nadal nazwę Violectra. Był też jednym z pierwszych, który zastosował system midi umożliwiający użycie dźwięków syntezatora.
Znaczący moment w karierze to zaproszenie w 2011 roku przez wybitnego pianistę  Chick Corea do grupy Return to Forever na serię koncertów pod nazwą „Return to Forever IV „, który był czwartym wcieleniem tego zespołu. W ciągu swej kariery występował we wszystkich niemal  krajach świata a dorobek nagraniowy to dziesiątki płyt.



3. Janczarski & McCraven Quintet „Travelling East West”
Borys Janczarski - saksofon tenorowy
Stephen McCraven - perkusja
Rasul Siddik - trąbka
Adam Kowalewski - bas
Joanna Gajda - fortepian

Borys Janczarski Quintet to synteza pięciu muzycznych charakterów, pięciu instrumentów, pięciu odmiennych wrażliwości. To świadomy jazz, nie pozbawiony przy tym wyczucia i smaku. Tworzą go doświadczeni muzycy, na codzień członkowie zespołów gwiazd tak rodzimej, jak i zagranicznej sceny jazzowej. Na szczególną uwagę zasługuje gość specjalny, członek legendarnego chicagowskiego AACM – trębacz Rasul Siddik,  postać znana zarówno w USA, gdzie się urodził, jak i w Europie, gdzie mieszka od przeszło trzydziestu lat. Jego doświadczenie zdobywane w zespołach światowych legend, w połączeniu z bogactwem wpływów i inspiracji w równym stopniu płynących z tradycji, co z awangardy, czynią zeń niezwykle barwną muzyczną postać, której energia i charyzma dodaje kolegom z zespołu skrzydeł. W kwietniu zespół nagrał w Paryskim studio Bopcity płytę, której premiera odbyła się 26- ego listopada 2015 w Warszawie.

Borys Janczarski po ukończeniu studiów prawniczych we Francji szlifował swoje umiejętności muzyczne w Chorzowie pod okiem Piotra Wojtasika oraz w zespołach Kazimierza Jonkisza i Monty’ego Watersa. Współpracował, między innymi z Billy Harperem (DVD: „Billy Harper in Concert: Live From Poland”), Monty Watersem, Ishamem „Rusty” Jonesem, Kevinem Mahoganym, Ronnie Cuberem (CD z Kazmierzem Jonkiszem), Januszem Muniakiem, Zbigniewem Namysłowskim, Sławomirem Kulpowiczem, Piotrem Wojtasikiem, Arturem Dutkiewiczem. Uczestniczył w nagraniach muzyki filmowej, między innymi do filmów: „Chaos”, reż K. Żuławski, „Wojna Polsko-Ruska”, reż. K. Żuławski, „Ki”, reż. L. Dawid, „Całe Mnóstwo Miłości”, reż. B. Kaczmarek.

Stephen McCraven – amerykański perkusista, mający na swoim koncie współpracę z takimi gigantami jazzu jak Sam Rivers, Yusef Lateef, Benny Golson, Mal Waldron, Freddie Hubbard, David Murray, od przeszło dwudziestu lat współtworzy kwartet legendarnego saksofonisty Archie’ego Sheppa.

Zaczął naukę gry na perkusji w wieku 10 lat w Jimmy Stavris Drum School w New Haven Conn, a w późniejszych latach kontynuował edukację w Berklee College of Music oraz w University of Massachusetts, gdzie uczył się od mistrzów takich jak Max Roach czy Archie Shepp. Profesjonalną karierę zaczynał w zespole Mariona Browna – awangardowego saksofonisty, z którym odbył pierwszą europejską trasę w 1977 roku. Na stałe mieszka w Paryżu gdzie nagrał pierwszą płytę „Wooley the Newt” (1978). Od tego czasu nagrał ze swym zespołem osiem płyt zróżnicowanych stylistycznie.

Rasul Siddik – urodzony w St. Louis, wyrastając wśród takich postaci jak Julius Hemphill, Oliver Lake, Lester Bowie, Joseph Bowie, Baikida Caroll i John Hicks nie mógł nie zainteresować się eksperymentowaniem. Współpracował z twórcami i pionierami światowego jazzu awangardowego i eksperymentalnego takimi jak Joseph Jarman, Muhal Richard Abrams, Henry Threadgill oraz legendarnym AACM (Association for the Advancement of Creative Musicians), współtworząc wraz z Sabu Zawadi – Black Artists Grouo of Chicago czy Now! Sextet z perkusistą Tani Tabbalem.
Od lat mieszkający w Paryżu , współpracuje z legendarnymi muzykami amerykańskimi takimi jak Bobby Few, John Betsch lub Henry Grimes, Katherine Roberts, Hamiet Bluiett, Raymond Eldridge, Tayammun Falah.

Joanna Gajda – absolwentka klasy fortepianu Wojciecha Niedzieli na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w Katowicach. Obecnie wykładowca Akademii Sztuki w Szczecinie. Współpracowała z Urszulą Dudziak, Billy Harperem, Newman Taylor Bakerem, Johnem Betschem, Borysem Janczarskim, Kazimierzem Jonkiszem, Mieczysławem Szcześniakiem, Piotrem Wojtasikiem, Judy Bady, Deborą Brown. Wraz z zespołem Stowarzyszenie Orkiestra Jazzowa jest laureatką pierwszej nagrody na Festiwalu Standardów Jazzowych w Siedlcach w 2002 roku. Ważniejsze nagrania płytowe: „Asaf” z Maciejem Sikałą 2003 , „Something For Now” z krakowską formacją „New Bone” 2004, „Earth Heaven” z Borysem Janczarskim i „Travelling East & West” z Borysem Janczarskim, Rasulem Siddik, Adamem Kowalewskim i Stephenem McCravenem 2015.

Adam Kowalewski – absolwent Wydziału Jazzu i Muzyki  Rozrywkowej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, od 1999 także wykładowca tego wydziału w klasie kontrabasu i gitary basowej. Od roku 2005 współpracuje ze światowej sławy skrzypkiem Nigelem Kennedym.

Grał z czołowymi polskimi muzykami jazzowymi jak: Janusz Muniak, Jan Ptaszyn Wróblewski, Tomasz Szukalski, Tomasz Stańko, Piotr Wojtasik, Leszek Możdżer, Jarosław Śmietana, Eryk Kulm na wszystkich ważniejszych festiwalach jazzowych w Polsce, także w krajach, jak Niemcy, Wielka Brytania, Austria, Francja, Holandia, Norwegia , Szwecja ,Belgia, Włochy, Czechy, Rosja, Meksyk, Izrael , Australia , Japonia , Chiny , Korea Południowa, Liban, Turcja ,Szwajcaria, Egipt. Występował również u boku takich międzynarodowych gwiazd jak Bennie Maupin, Eddie Henderson, Gary Bartz, John Abercrombie, Nigel Kennedy, Jeff Beck ,John Purcell, Kevin Mahogany, Steve McCraven, John Gross, Scott Hamilton, Duffy Jackson, Dolph Castellano, Karin Krog, Andy Mandorff, Wolfgang Puschnig, Dave Friedman, Tuna Otenel, Rusty Jones, Lee Konitz, Dino Saluzzi, Stephen Riley. W kwietniu 2015 brał udział w nagraniu we Francji płyty pt. „Travelling East West”.



4. Krzysztof Kobyliński  „Sagrada Familia”
Krzysztof Kobyliński gra nie tylko jazz ale od samego początku swojej drogi muzycznej uprawia również inne gatunki muzyczne jak etno, czy muzyka klasyczna. Kreacja artystyczna jest dla niego indywidualnym procesem, na który wpływają elementy otaczającego go świata. W ten sposób powstał zbiór utworów Sagrada Familia nawiązujący do niezwykłego dzieła Antonio Gaudiego – Katedry Sagrada Familia w Barcelonie. Ta budowana przeszło sto świątynia jest przykładem pasji, wizji, wiary i nadziei w jednym. Muzyka Krzysztofa Kobylińskiego powstała podczas pobytu kompozytora w Barcelonie i jest fortepianową transkrypcją impresji przeżytych wrażeń. Stanowi swoisty pokłon dla tego dzieła architektonicznego i jego twórcy. Aranżacja utworów Krzysztofa Kobylińskiego jest wykonywana jako solowa improwizacja jazzowo-klasyczna.

Krzysztof Kobyliński,  kompozytor, pianista, band leader oraz twórca wydarzeń muzycznych, jest autorem utworów wykonywanych przez najważniejszych muzyków współczesnego jazzu, jak:  Branford Marsalis, Richard Galliano, Mike Stern, Randy Brecker, Trilok Gurtu, Paolo Fresu, Aron Parks, Joey Calderazzo czy Roby Lakatos. Jako pianista występował i nagrywał z czołówką artystów polskich i zagranicznych.



5. KAMIL PIOTROWICZ SEXTET
Kuba Więcek - saksofon sopranowy i altowy, Piotr Chęcki - saksofon tenorowy, Emil Miszk - trąbka,  Kamil Piotrowicz - fortepian,  Andrzej Święs - konrtabas, Krzysztof Szmańda - perkusja 

Kamil Piotrowicz Sextet  przedstawi podczas Festiwalu JAZZ 2016 nowy skład swego zespołu promując wydaną ostatnio  płytę „Popular Music” przez słowacką wytwórnięHevhetia. Program złożony jest z autorskich kompozycji, łączących elementy jazzu, muzyki współczesnej, folkloru polskiego i minimalizmu.

Zespół ma już na swoim koncie liczne nagrody i wyróżnienia, m.in.:
- Nagrodę Indywidualną za kompozycje na 51. Jazz Nad Odrą

- Grand Prix w konkursie „Powiew Młodego Jazzu” na XIII Międzynarodowym Festiwalu Krokus Jazz Festiwal w Jeleniej Górze

- I miejsce na Blue Note Jazz Competition w Poznaniu  
 -I miejsce na XVII Ogólnopolskim Przeglądzie Młodych Zespołów Jazzowych i Bluesowych w Gdyni (2.05.2014). 

Kamil Piotrowicz na polskiej scenie jazzowej zadebiutował świetnie przyjętą płytą „Birth” (Hevhetia, 2015) Ukończył z wyróżnieniem studia licencjackie w klasie kompozycji prof. dr hab. Leszka Kułakowskiego na Akademii Muzycznej w Gdańsku. W 2015 roku odbył półroczne stypendium w prestiżowym Rhythmic Music Conservatory w Kopenhadze, gdzie obecnie rozpoczął studia magisterskie. Koncertował w wielu krajach Europy.

Kuba Więcek – saksofonista, kompozytor, obecnie student prestiżowego Rhythmic Music Conservatory w Kopenhadze. W jego grze słychać wpływy jazzu, folku oraz muzyki klasycznej. Pobierał lekcje u takich mistrzów, jak: Lee Konitz, David Binney, Chris Speed, Dick Oatts, Peter Evans, Jim Black. Koncertował w Danii, Szwecji, Holandii, Francji, Niemczech, Belgii, Anglii na Łotwie oraz USA i Indiach. Współpracował z takimi artystami jak Mike Stern, Gilad Hekselman, Rafał Sarnecki, Michał Barański czy Łukasz Żyta.

Piotr Chęcki – absolwent Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie saksofonu prof. Macieja Sikały. Stypendysta i laureat wielu nagród, zarówno w muzyce klasycznej, jak i jazzowej.

Emil Miszk – absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku, współtworzy wiele formacji związanych z trójmiejskim środowiskiem muzycznym: Jan Konop Big Band, Critical Level, Kamil Piotrowicz Quintet, Piotr Lemańczyk Quartet North, kwartet trąbek barokowych Tubicinatores Gedanenses.

Andrzej Święs – absolwent Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu (2005) oraz Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej (2008). Występował z tak uznanymi muzykami, jak m.in.: Lee Konitz, Greg Osby, George Garzone, Karl Martin Almqvist, Jacques Schwarz-Bard, Judy Bady, Keith Javors, Grace Kelly, Jason Palmer, Pete McCann. Na stałe współpracuje z kwartetem Soundcheck, Zbigniewem Namysłowskim, Maritą Alban Juárez, Kocin Kociński Trio oraz Nowicki/Święs/Frankiewicz Trio. Album „Pathfinder” Nowicki/Święs/Frankiewicz Trio w 2013 roku nominowany był do Nagrody Muzycznej Fryderyk w kategorii Album roku – muzyka jazzowa.

Krzysztof Szmańda – ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W latach 2000-2002 odbył podyplomowe studia w Thornton School of Music University of Southern California w Los Angeles, gdzie doskonalił swe umiejętności u boku m.in. Petera Erskine’a, Ndugu Chanclera i Erika Forrestera. Jest współzałożycielem poznańskiej formacji Soundcheck, która w październiku 2004 roku zwyciężyła w międzynarodowym konkursie jazzowo-bluesowym w Usti nad Łabą (Czechy), a w kwietniu 2005 roku zdobyła Grand Prix festiwalu Jazz Nad Odrą we Wrocławiu. Współpracuje z wieloma polskimi zespołami jazzowymi m.in. Adama Pierończyka, Włodka Pawlika, Adama Bałdycha, Janusza Szroma, Trifonidis Orchestra. Jest członkiem międzynarodowego kwintetu jazzowego Kattorna, który w październiku 2006 zdobył nagrodę publiczności na konkursie Berlin Jazz Award, a w listopadzie 2006 nagrodę specjalna na Krokus Jazz Festiwal w Jeleniej Górze. Zatrudniony jest też na stałe w zespole orkiestry Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie.




  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm