22 października
MILO Ensemble
feat. Leszek Możdżer, Wojtek Waglewski, Andy Sheppard
23 października
Brad Mehldau
Mino Cinelu & Marek Napiórkowski/ Robert Kubiszyn
Jazzpospolita
24 października
Joachim Mencel Quartet
Jim Black Trio
Ark Noir
25 października
Ralph Towner
Renaud Garcia Fons
Samuel Blaser/Marc Ducret/Masatoshi Kamaguchi/Gerry Hemingway
Brad Mehldau, Ralph Towner, Mino Cinelu – to gwiazdy warszawskiego festiwalu, 22 - 25 października w Stodole
Mimo bardzo trudnej i ryzykownej sytuacji związanej z pandemią imponujący program zaprezentuje w tym roku Jazz Jamboree, które odbędzie się w dn. 22-25 października w warszawskiej Stodole. W zapowiadanym składzie nastąpi jednak kilka zmian.
Kilka dni temu szef Jazz Jamboree Mariusz Adamiak zamieścił taki komunikat na Facebooku:
Moi Drodzy,
Od wczoraj rządzi trąba, ale powietrzna niestety. Większość zespołów
odwołuje swój przyjazd do Polski. Program festiwalu będzie mocno okrojony, ale
dalej mamy nadzieję na słuchanie jazzu w te październikowe wieczory. Walczymy
wszyscy na licznych frontach. Wiem, że wielu z Was nie przyjdzie i tak ze
względu na panujący horror. Festiwal musi trwać. Już drugi raz po Warsaw Summer
Jazz Days zmuszony jestem z żalem rozstawać się z muzyką, którą zaplanowałem z
olbrzymim wysiłkiem i zaangażowaniem we wszystkich aspektach tego słowa.
Wybaczcie i miejcie świadomość, że robię wszystko co w mojej mocy i moich
przyjaciół z całej Europy aby ratować festiwal. Takie słowa klucze jak: mam,
kwarantanna, rodzina, jestem już seniorem wykluczają kolejnych bohaterów
festiwalu... Trzymajcie kciuki.
Program tegorocznej edycji festiwalu Jazz Jamboree musiał ulec zmianie z
przyczyn od nas niezależnych, o czym informowaliśmy Was w jednym z ostatnich
postów. Liczymy na Wasze zrozumienie, bo sytuacja jest wyjątkowa, dynamiczna i
zmienia się już nawet nie każdego dnia, ale nawet i godziny. Wielu artystów musiało albo było zmuszonych zrezygnować z udziału w
festiwalu, ale sądzimy , że udało nam się znaleźć w ostatniej chwili muzyków,
którzy godnie ich zastąpią.
Ozdobą festiwalu będzie solowy koncert amerykańskiego giganta fortepianu Brada Mehldaua. Wystąpią włączony do programu w ostatniej chwili legendarny amerykański gitarzysta Ralph Towner, pojawią się gwiazdy jazzu europejskiego: m.in. francuski wirtuoz kontrabasu Renaud Garcia-Fons i szwajcarski mistrz puzonu Samuel Blaser, czy brytyjski as saksofonu Andy Sheppard.
Oczywiście zagra także spory kontyngent polskich artystów: 50-lecie pracy
twórczej obchodzić będzie grecko-polski multiinstrumentalista Milo Kurtis koncertem
swojego Ensemble’u w spektakularnym składzie (m.in. Andy Sheppard, Leszek
Możdżer i Wojciech Waglewski). Zagrają także Joachim Mencel
Quintet i Jazzpospolita.
Czwartek, 22 października
Milo Kurtis Ensemble feat. Leszek Możdżer, Wojtek Waglewski, Andy Sheppard
Milo Kurtis - lider, klarnet, trombity, djembe,
głos, instr. perkusyjne
Misza Kinsner - saksofon barytonowy, instr.
perkusyjne
Masha Natanson - wokal, skrzypce, instr.
perkusyjne
Bart Smorągiewicz - saksofon sopranowy, altowy,
tenorowy i barytonowy; flet, flet bambusowy
Adeb Chamoun - darabuka, riq, daf, djembe, głos
Bart Pałyga - sarangi tarhu, morin-huur, shah
Kaman, śpiew gardłowy i alikwotowy, instr. perkusyjne
Mateusz Szemraj - oud, rubab, cymbały
Jacek Gładkowski - realizacja
gościnnie:
Leszek Możdżer -
fortepian
Wojtek Waglewski -
gitara
Andy Sheppard -
saksofony
Milo Ensemble to zespół złożony z muzyków pochodzących z różnych kontynentów. Jego muzyka jest bardziej zbliżona do korzeni etno i grana na instrumentach akustycznych – saksofony, klarnet, oud, saz, santur, trombity, bębny, kalimby. Zawiera w sobie wpływy muzyki wschodniego regionu basenu Morza Śródziemnego, polskiej muzyki ludowej, zachodniej Afryki, Tybetu i jazzu. Koncert ME jest formą podróży po kontynentach i stylach.
Pomysłodawcą, twórcą i liderem Milo Ensemble jest niestrudzony
poszukiwacz nowych brzmień i kultur – Milo Kurtis – współzałożyciel Maanamu,
Izraela, członek m.in. Osjana, Voo Voo, Stańko-Szukalski & Milo i innych
kultowych, polskich zespołów. Milo zapraszał do nagrań również artystów tej
klasy, co Tomasz Stańko, który nagrał z nim dwa albumy (Osjan i Tribute to Don
Cherry). Współpracował też na scenie ze słynnym amerykańskim współtwórcą free
jazzu Donem Cherrym i Bobem Stewartem – najwybitniejszym tubistą jazzowym
świata, grającym m.in. z orkiestrą Gila Evansa – pierwszy występ w Polsce z tą
orkiestrą miał miejsce na Jazz Jamboree 1974.
Wśród gości
specjalnych zabraknie zapowiadanego wcześniej Johna Surmana. Godnie zastąpi go tego wieczora Andy Sheppard.
Andy Sheppard to jeden z najważniejszych brytyjskich saksofonistów
jazzowych i kompozytorów, nagradzany wielokrotnie przez Brytyjską Akademię
Fonograficzną w kategorii muzyki jazzowej. Koncertował i nagrywał z najważniejszymi: z trio Paula Bley’a, z zespołami
Jimmy’ego Giuffre’a, Arta Farmera, George’a Russella, Stana Getza, Gary’ego
Burtona, Mike’a Gibbsa, Gila Evansa. Na początku lat 90. podjął współpracę z
Carlą Bley i Steve’em Swallowem tworząc m.in. kwartet The Lost Chords – jedną z
najważniejszych grup współczesnego jazzu.Jego autorski kwartet zaistniał brawurowym albumem „Surrounded By Sea”
zrealizowanym, w 2015 roku, przez Manfreda Eichera w jego monachijskim
bastionie nowoczesnego jazzu, ECM Records.Nagranie to okrzyknięto nie tylko doskonale wtapiającym się w nastrój i
motto ECM ( „brzmienie powyżej ciszy”), ale krytycy ukuli także nowe określenie
dla muzyki oraz kompozycji saksofonisty: „ dojmującą łagodność”.
Piątek, 23 października
Brad Mehldau, Mino Cinelu & Marek Napiórkowski/Robert Kubiszyn, Jazzpospolita,
Jazzpospolita
Stefan Nowakowski - bas
Łukasz Borowicki - gitara
Karol Domański - perkusja
Jacek Kita - instr. klawiszowe
Jazzpospolita to jedno z ciekawszych zjawisk muzycznych na
polskiej scenie. Zespół, który w ciągu 12 lat wydał siedem płyt i zagrał 400
koncertów, od początku na przekór nazwie wymykał się gatunkowym kwalifikacjom.
Działając w czteroosobowym składzie – gitara, bas, klawisze, perkusja –
Jazzpospolita wypracowała własne, rozpoznawalne brzmienie i zdobyła liczną
grupę fanów. Siłę Jazzpo – jak często o grupie mówią fani – stanowią oryginalne
kompozycje, sytuujące zespół na styku jazzu, post-rocka i elektroniki. W lata 00. zespół wszedł w nowym składzie, z
nowym albumem, ale z tą samą ideą, która przyświecała mu od założenia w 2008 r:
grania jazzu w niejazzowy sposób, kolektywnego tworzenia muzyki garściami
czerpiącej z jazzu, ale nim nie będącej.
Mino Cinelu jest światowej sławy guru instrumentów perkusyjnych. Pochodzi z francuskiej Martyniki. Międzynarodową popularność zdobył w zespole Milesa, a także w składzie słynnej grupy Weather Report. Jego barwna, pełna wyobraźni paleta brzmień zwróciła uwagę takich artystów jak Dizzy Gillespie, Gil Evans, Pat Metheny, Cassandra Wilson, Herbie Hancock, Antônio Carlos Jobim, Wayne Shorter, Branford Marsalis, Al Di Meola, Sting czy Peter Gabriel. Wielokrotnie współpracował również z naszą wokalistką Anną Marią Jopek.
Brad Mehldau
Brad Mehldau - fortepian solo
Brad Melhdau, nagrywa i występuje od wczesnych lat 90. Jego styl
gry na fortepianie często porównywany jest do Billa Evansa. Tą opinię
podtrzymuje zresztą sam Melhdau, choć istnieją znaczne różnice w koncepcji
muzycznej tych dwóch artystów. Repertuar Melhdaua to nie tylko standardy
jazzowe i własne, oryginalne kompozycje, ale także piosenki alternatywnego
zespołu Radiohead, klasyki The Beatles czy folkowe songi Nicka Drake’a. Właśnie
z powodu udanego przeniesienia popowych piosenek na jazzowy idiom Melhdau bywa
często chwalony. Elegijny charakter jego muzyki i charakterystyczna umiejętność
kontrapunktycznej improwizacji z niezależnymi głosami czynią z niego jednego z
najważniejszych pianistów jazzowych ostatnich dekad. Solowy recital Mehldaua to gratka dla miłośników intymnego,
osobistego, a zarazem mistrzowskiego i pełnego dramaturgii, jazzowego grania.
Sobota, 24 października
Joachim Mencel Quintet, Jim Black Trio, Ark Noir
Joachim Mencel Quartet
Joachim Mencel - fortepian, lira korbowa
Rafał Sarnecki - gitara
Michał Barański - kontrabas
Lukasz Żyta - perkusja
Joachim Mencel – uznany polski pianista, kompozytor, główny
propagator nowoczesnego jazzu wykonywanego na lirze korbowej (vielle à roue) ma
niezwykle bogaty dorobek. Komponował m.in. muzykę filmową, dla orkiestr i
baletu, koncertował ze swoimi projektami jazzowymi i występował z legendarnymi
muzykami, takimi jak Lee Konitz, Dino Saluzzi, Richard Galliano, Dave Liebman,
Eddie Henderson, Charlie Mariano.
Jego najnowsze projekty są związane z lirą korbową, instrumentem
który popularny był zwłaszcza w średniowieczu i renesansie, a rozsławili go
wędrowni pieśniarze oraz trubadurzy.
Spróbujcie wyobrazić sobie jak mogą na tym instrumencie zabrzmieć
utwory Johna Coltrane’a i Ornette’a Colemana. To całkowicie niestandardowe,
oryginalne podejście Mencla do klasyków współczesnego jazzu zostało docenione
za wielką wodą, gdzie muzyk nagrał ostatnio płytę dla słynnej wytwórni Origin
zatytułowaną „Brooklyn Eye” w doborowym towarzystwie wybitnych amerykańskich
improwizatorów (gitarzysta Steve Cardenas, basista Scott Colley i perkusista
Rudy Royston).
Jim Black Trio
Jim Black - perkusja
Elias Stemeseder - fortepian, instr. klawiszowe
Felix Henkelhausen - kontrabas
Urodzony w Kalifornii perkusista Jim Black stał się w latach 90. jednym z najważniejszych sidemanów nowojorskiej sceny Downtown. Z jego usług korzystała rzesza muzyków, wśród których najważniejsi byli m.in. John Zorn, Dave Douglas, Chris Speed, Tim Berne, Ellery Eskelin, czy Ned Rothenberg. Z tej listy wynikać by mogła inklinacja Jima Blacka do jazzu eksperymentalnego, ocierającego się o awangardę, a czasem o World Music. To jednak niepełny obraz – bo czuł się on równie dobrze w składach rockowych czy popowych (udzielał się m.in. w koncertowej grupie wokalistki i skrzypaczki Laurie Anderson). Powszechnie uważany jest za wielkiego innowatora i jednego z najciekawszych perkusistów jazzu.W nielicznych wolnych od koncertów i nagrań chwilach udziela się jako pedagog w nowojorskiej School for Improvisational Music. Jim Black jest współtwórca i spoiwem wielu zespołów, w tym m.in. Pachora i Human Feel. Jego autorskim pomysłem jest kwartet AlasNoAxis, z którym nagrał wiele albumów dla prestiżowej wytwórni Winter & Winter z Monachium.
Ark Noir
Ten młody kolektyw z siedzibą w Monachium, przeciwstawia się najbardziej
typowym skojarzeniom gatunkowym. Łączy rytmy inspirowane elektroniką z
instrumentalną improwizacją, tworząc nowe dźwięki wywodzące się z wielu
wpływów. Ark Noir bada wszechświat elektronicznego beatu w połączeniu z wolnością
improwizacji. Kwintet używa syntezatorów, samplerów i wielu efektów, aby
stworzyć dźwiękowe krajobrazy. Debiutancki album zespołu „Tunnel Visions” przenosi słuchaczy przez wir
postapokaliptycznych, psychodelicznych i polirytmicznych wibracji, często
zacierając granice między jazzem a muzyką elektroniczną.
Niedziela, 25 października
Ralph Towner, Renaud Garcia Fons, Samuel Blaser/Marc Ducret/Masatoshi Kamaguchi/Gerry Hemigway
Ralph Towner – gitara, fortepian
Ralph Towner urodził się w 1940 w Chehalis. Swoją karierę rozpoczął jako
wykształcony gitarzysta. W latach 70. dołączył do grupy Consort kierowanej
przez pioniera world music Paula Wintera. Wraz z kolegami z zespołu (Paul
McCandless, Glen Moore, Collin Walcott) Towner opuścił The Winter Consort w
1970 i utworzył legendarną i kultową grupę Oregon, która nagrała szereg
znaczących i niezapomnianych płyt. Nagrania te łączyły w sobie muzykę folk,
klasyczne formy muzyki indyjskiej i improwizacje inspirowane jazzem
awangardowym.W tym samym czasie Towner rozpoczął długotrwałą współpracę z wytwórnią ECM,
która firmowała prawie wszystkie jego solowe nagrania, począwszy od wydanej w
1972 płyty „Trios/Solos” – pierwszej nagranej przez Townera w roli leadera.
U monachijskiego wydawcy nagrał łącznie 30 albumów, współpracując między
innymi z Keithem Jarrettem Johnem Abercrombie, Egberto Gismontim, Wolfgangiem
Muthspielem, Garym Burtonem, Janem Garbarekiem, Kennym Wheelerem, Garym
Peacockiem i Arildem Andersenem. Towner występował też często jako sideman, w
tym na utrzymanym w konwencji jazz fusion albumie grupy Weather Report
zatytułowanym „I Sing the Body Electric” (1972).
Zarówno z grupą Oregon, jak i w swoich solowych nagraniach, wykorzystuje
często technikę overdubbingu, co pozwala mu grać na fortepianie (lub
syntezatorze) oraz gitarze w tym samym utworze; najbardziej znacząco
wykorzystuje tę technikę na albumie z 1974 „Diary”, gdzie gra duety
fortepianowo-gitarowe w większości spośród 8 zamieszczonych na albumie utworów. Towner podczas swoich solowych koncertów swobodnie kształtuje formy,
zmieniające się klimaty, wspaniałe barwy i wszechobecny liryzm, które utrzymują
słuchacza w stanie permanentnej koncentracji. Nie epatuje techniką, skupiając
się na urodzie brzmienia, detalach kolorystycznych i niuansach dynamiki, a jego
improwizatorska inwencja zawsze budzi respekt.
Samuel Blaser, Masatoshi Kamaguchi, Marc Ducret, Gerry Hemingway.
Samuel Blaser - puzon
Masatoshi Kamaguchi - bas
Marc Ducret - gitara
Gerry Hemingway - perkusja
Ten pochodzący ze Szwajcarii puzonista i kompozytor jest jednym z najlepszych współczesnych puzonistów jazzowych. Często porównywany do mistrza puzonu, Alberta Mangelsdorffa, czy nawet polskiej legendy trąbki – Tomasza Stańki. Samuel w swojej grze cechuje się ogromną muzyczną dojrzałością, wrażliwością, wyobraźnią i perfekcyjną techniką gry, które wzbudzają podziw melomanów, muzyków oraz krytyków. Blaser jest aktywnym muzykiem amerykańskiej i europejskiej sceny jazzu oraz muzyki współczesnej. W swoim dorobku artystycznym ma ponad 30 albumów. Współpracował między innymi z Vienna Art. Orchestra, François Lindemann Sextet, Animal Forum, jest liderem zespołów The Samuel Blaser Quartet z Russem Lossingiem na klawiszach, Masą Kamaguchi na kontrabasie oraz Gerrym Hemingwayem na perkusji, a także formacji Samuel Blaser Trio z Marciem Ducret na gitarze i Peterem Bruunem na perkusji. Wielokrotnie nagradzany za swoją muzyczną działalność może poszczycić się takimi wyróżnieniami, jak Benny Golson Prize (2000 r.) czy J.J Johnson Prize (2006 r.).
Na Jazz Jamboree Blaser wystąpi ze swoim kwartetem, w którym zagrają
wielkie indywidualności współczesnego jazzu, czyli Masatoshi Kamaguchi, Marc
Ducret i Gerry Hemingway.
Renaud Garcia Fons
Renaud Garcia Fons - kontrabas
Renaud Garcia-Fons urodził się w 1962 roku w pobliżu Paryża, jednak jego rodzice pochodzą z Katalonii – regionu północno-wschodniej Hiszpanii. Swoją muzyczną edukacje rozpoczął w wieku 5 lat od nauki gry na fortepianie i gitarze klasycznej. W wieku lat 16 zainteresował się kontrabasem, a różne techniki gry na tym instrumencie studiował w Paryskim Konserwatorium. Jego otwartość na sztukę sprawiła, że nie ograniczył się jedynie do technicznych możliwości instrumentu. Kontrabasista wybrał wolność wynikającą z improwizacji i zgłębiania wiedzy na temat różnych gatunków muzyki. Jego wyobraźnią muzyczną zawładnęła myśl o skrzyżowaniu dróg jazzu, folkloru flamenco oraz tradycyjnej i współczesnej muzyki klasycznej. Zaowocowało to spotkaniami z wybitnymi artystami europejskiego i światowego jazzu, jak: Daniel Humair, Louis Sclavis, Michael Riessler, Michel Portal, Marc Ducret, Nguyen Le, Gianluigi Trovesi, Mino Cinelu, Michel Godard, Rabih Abou-Khalil, Steve Swallow, Howard Levy, Gerard Maras, Orchestra de Contrebasses, The Orchestre National du Jazz. Jego obecne muzyczne inspiracje wynikają z kilku źródeł, z jednej strony czuje się związany z tradycją flamenco, a z drugiej pasjonuje go muzyka dawnego Orientu. W ostatnich latach najchętniej wykonuje koncerty w duecie z bardzo różnymi instrumentalistami, oraz w trio z Antonio „Kiko” Ruizem (gitara flamenco) i Negrito Trasante (instrumenty perkusyjne).
Więcej informacji: www.adamiakjazz.pl